הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכתש רמון הוכרז שמורת אור כוכבים בין-לאומית


שמורת מכתש רמון היא שמורת אור כוכבים בין-לאומית ראשונה בישראל ובאזור המזרח התיכון כולו. ההכרזה צפויה לקדם את התיירות באזור ולסייע בשמירת הטבע והסביבה. ארגון IDA: שמחים לראות את תחילתו של עידן חדש לשימור שמי הלילה שמתחיל בחלק נוסף של העולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-10-2017



אור כוכבים במכתש רמון, צילם: דויד אלרואי - רשות הטבע והגנים

עכשיו זה רשמי: בלב גן לאומי 'צבעי מכתש רמון', ותחת כיפת שמיים זרועי כוכבים, הוכרז מכתש רמון בשבוע שעבר באופן רשמי שמורת אור כוכבים בין-לאומית, הראשונה בישראל ובאזור המזרח התיכון כולו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תואר נכסף זה, שניתן למכתש על ידי הארגון האמריקאי International Dark Sky Association- IDA, מהווה הכרה באותם אתרים ברחבי העולם בהם נשמרים שמי הלילה במצבם הטבעי, ומשמרים את המראה הייחודי של שמים זרועי הכוכבים במלוא תפארתם, וזאת מסיבות אקולוגיות, אסטרונומיות ותרבותיות.

עד כה זכו לסטטוס היוקרתי רק 54 שמורות טבע ב-15 מדינות ברחבי העולם ומדינת ישראל הנה המדינה הראשונה הזוכה להכרה זו באזור המזרח התיכון.

נעם לידר, מנהל אגף אקולוגיה ברשות הטבע והגנים, שהיה בין מובילי ההכרזה מטעם רשות הטבע והגנים, הקריא במעמד הטקס את ברכת נציגי הארגון האמריקאי IDA שהעניק למכתש רמון את ההכרה והתואר כשמורת אור כוכבים: "ראוי לצין כי מכתש רמון הוא האתר הראשון במזרח התיכון שמקבל הסמכה מטעם ארגון IDA . אנו שמחים לראות את התחלתו של עידן חדש לשימור שמי הלילה שמתחיל בחלק נוסף של העולם. אנו מצפים לקשרים ארוכים ויצירתיים עם רשות הטבע והגנים של ישראל".

בטקס ההכרזה החגיגי נכחו בין היתר בכירים מהארגונים שהובילו ולקחו חלק בתהליך ההכרזה בהם: מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין, מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים גלעד גבאי, ראש מועצת רמת נגבערן דורון, מנכ"ל מועצה מקומית מצפה רמון דרור דבש ועוד.

מכתש רמון מהווה חלק משמורות הטבע מצוק הצינים והר הנגב, והוא המכתש הגדול והמרשים ביותר מבין שלושת מכתשי הסחיפה שנוצרו באופן ייחודי בנגב. נופי הבראשית של מכתש רמון כוללים תצורות גיאולוגיות שאין כמותן בעולם, המספרים סיפור מרתק על האבולוציה הגיאולוגית של כדור הארץ. הנוף המדברי במכתש רמון עוצר נשימה במיוחד בלילה. המכתש ידוע כבעל איכות יוצאת דופן של מראה שמיים זרועי כוכבים וסביבה לילית טבעית ובלתי מופרת המאפשרת לא רק התפתחות של מערכת אקולוגית ייחודית, אלא גם חוויית לילה ייחודית לאדם.

רשות הטבע והגנים זכתה להכרה הבינלאומית לאחר שלוש שנות בחינה ובדיקה קפדנית שהתבצעה ע"י הארגון הבינ"ל. בזכות איכות שמי הלילה שנמצאה בשמורה ברמה המחמירה ביותר שהארגון דורש, תוכנית להסדרת תאורה ייחודית לאזור בחניון הלילה, לצד תוכנית חינוך מגוונות שתונגש לציבור, שמורת הטבע מכתש רמון נמצאה ראויה ביותר לשימור ולכן זכתה בתואר הנכסף.

הכרה בינלאומית זאת מגדירה באופן פרטני את מערב מכתש רמון כאזור ליבה לא מופר, ואת אזור מזרח המכתש כאזור שבו הרשות מאפשרת לציבור המבקרים ליהנות מחוויה לילית ייחודית באמצעות חניוני לילה המותאמים למזעור זיהום האור, בשילוב תכנים חינוכיים בנושאי אסטרונומיה והטבע בלילה.

מרכיב חשוב ביותר בהצעה הוא מכתבי התמיכה הרבים שהתקבלו מארגונים וביניהם מוסדות מחקר, קהילות מקומיות ואזוריות ומעמותות מקצועיות שלהן זיקה למכתש רמון ולשימור שמי הלילה, אשר הוסיפו את תמיכתם למהלך הכרזתו של מכתש רמון כשמורת אור כוכבים בינלאומית.

פעילות רשות הטבע והגנים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים זכתה להכרה בינ"ל לשמירת טבע ייחודית, מדעית, ערכית וחינוכית, שמהווה את המודל המיטבי לשמירה על שמורות הטבע והנגשתם לציבור הרחב.


בטקס ההכרזה, מימין: דרור דבש, שאול גולדשטיין וערן דורון, צילמה: שלומית שביט - רשות הטבע והגנים

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "השאיפה של האדם היא להגיע למושג שאינו בתפיסתו הרגילה. לצאת מחוץ למעטפת, לשאול שאלות שמעבר להבנה, להשגה ולידיעה ולחקור הלאה. לכוכבים תמיד היה דבר שריתק את הדמיון האנושי. בתוך כך הנגב הוא אחד האזורים היפים ביותר בעולם ולטעמי היפה שבהם. על מנת לשמר את הערכים המיוחדים שמתקיימים בנגב עושה רשות הטבע והגנים פעולות רבות. בין משימות שימור נופי הבראשית של הנגב, נמצאת המשימה המאוד חשובה של שימור הלילה - שמיים חשוכים ואור כוכבים המאוד מיוחדים של הנגב. ההכרה תאפשר לשמר במכתש את הערכים החשובים שהוא מייצג מבחינה אקולוגית, מדעית, תרבותית וחווייתית עבור כלל הציבור במדינת ישראל".

גולדשטיין הוסיף כי "פרויקט דגל זה מהווה מודל אשר מציג סטנדרטים חדשנים לשימוש בתאורה מלאכותית בלילה באתרי רשות הטבע והגנים, ויתרום להפיכת כלל שמורות הטבע בישראל למקומות שבהם נשמרים ערכים חשובים אלו למען הדורות הבאים .במסגרת ההכרה תקדם הרשות שיתופי פעולה עם הציבור הישראלי, המבקרים מהעולם, קהילות סמוכות, צה"ל, קהילת האסטרונומים ובמיוחד תושבי העיר מצפה רמון."

ערן דורון, ראש מועצת רמת נגב ציין: "אני מברך את מנהלי מחוז דרום ברשות הטבע והגנים על ההכרזה החגיגית. אין מדובר בהישג רק עבור מדינת ישראל, אלא הישג ברמה בינלאומית המתווסף לפרויקטים רבים שנערכו באזור, בסדר גודל בינלאומי כדוגמת יוטה, הגרנד קניון ומדבריות נוספות. אני מאחל לכולנו המשך שותפות ארוכה ומוצלחת ועוד לילות רבים זרועי כוכבים תחת תפאורת כיפת השמיים".

דרור דבש, מנכ"ל מועצה מקומית מצפה רמון ציין כי "שמירת שמי הלילה זה אחד הנושאים החשובים בשמירת משאבי הטבע של מצפה רמון. נעשה פה הערב מהלך חשוב למצפה רמון. ההכרזה על שמורת אור כוכבים תביא לפריחה תיירותית של האזור עם יוזמות חדשות, קהילות חדשות ועניין חדש למבקרים סביב הצפייה בכוכבים".