הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הערכות לקראת נזקי שיטפונות בנחל אשלים המזוהם


לפני כחודשיים דלפו מבריכות מפעל רותם אמפרט שפכים תעשייתיים חומציים אשר זיהמו את נחל אשלים ופגעו בו פגיעה אנושה. עכשיו, החשש הוא מנזקים העלולים להתרחש משיטפונות אפשריים בחורף. רשות המים הורתה לרשות ניקוז ים המלח לנקוט בפעולות מיידיות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-10-2017



זרימת שפכים מבריכת האידוי לנחל אשלים. צילום: עודד נצר - המשרד להגנת הסביבה

מנכ"ל רשות המים גיורא שחם פנה למנכ"ל רשות ניקוז ים המלח בהנחיה לבצע סדרה של פעולות דחופות במטרה למנוע נזקים העלולים להתרחש משיטפונות אפשריים בתקופת הגשמים הקרבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפני כחודשיים דלפו מבריכות מפעל רותם אמפרט נגב כ- 250,000 מ"ק של שפכים תעשייתיים חומציים אשר זיהמו את נחל אשלים ופגעו פגיעה אנושה בצמחים ובעלי חיים שהנחל הוא ביתם. האדמה ספגה את הרעלים ועוד מוקדם לעמוד את מידת ועוצמת הנזק.

מאז האסון, בוצעו פעולות רבות ע"י אנשי רשות הטבע והגנים, אנשי המשרד להגנת הסביבה ורבים נוספים, כמו שאיבת השפכים מהגבים, ניקוי קרקעות ועוד, אך ברור כי עם בוא הגשמים והשיטפונות הפוקדים את האזור מעת לעת המזהמים שנותרו בקרקע יזרמו ויזהמו אזורים נוספים.

מנכ"ל רשות המים הנחה את מנכ"ל רשות ניקוז ים המלח להקים מאגר גדול בנפח של 45,000 מ"ק, שיעצור את הנגר העילי במעלה אגן אשלים, ולהתקין מערכות לשאיבת מי השיטפון מהמאגר לאתר המתאים לקליטת המים בהתאם לטיבם.

היות ובאגן אשלים ניתן לצפות להופעת שיטפונות כבר בחודשי הסתיו, דורש מנכ"ל רשות המים להשלים את העבודות עד אמצע חודש אוקטובר, או לכל המאוחר חודש לאחר מכן, ובתנאי שרשות הניקוז תעביר לרשות המים הודעה מפורשת לפיה יש בידיהם באמצעים לשאיבת המים המזוהמים ולניקוזם מערוץ הנחל באופן שימנע את זרימת המים למורד, במקרה שיתרחש שיטפון לפני השלמת העבודות.

מרשות המים נמסר, כי בידי רשות המים מודל תחזית שיטפונות, אשר יכול להתריע מראש על שיטפון קרב. מערכת התרעה זו תסייע גם באזור זה.