הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרדי החקלאות והאנרגיה: מנסים לגבש פתרון למשבר המים בחקלאות


בשבוע שעבר הודיעה רשות המים על כוונתה לקצץ 54% במכסות המים השפירים לחקלאות שמשמעו פגיעה בענף, שלא יצליח לשרוד קיצוץ כה עמוק במכסות. בפגישה היום בין שרי החקלאות והאנרגיה סוכם על גיבוש פתרון חלופי שיוצע לרשות המים, בתקווה שיצמצם את הנזק לחקלאים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-10-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בעקבות כוונת רשות המים לקצץ 54% במכסות המים השפירים לחקלאות, התקיימה הבוקר (ג') פגישה בין שר החקלאות אורי אריאל ושר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, ומנכ"לי משרדיהם שלמה בן אליהו ושאול מרידור, בניסיון למצוא פתרון לנזק שתגרום ההחלטה לחקלאות הישראלית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשבוע שעבר הודיעה רשות המים כי לאור התחזיות לחורף שחון נוסף, החמישי ברציפות, המליצה ועדת התפעול של הרשות על נקיטת פעולות נרחבות להפחתת כמויות המים המסופקים לשימושים השונים, ביניהן קיצוץ מכסות המים השפירים לחקלאות והערכות להפחתה של כמויות המים מי הקולחין. ההחלטה הסופית טרם התקבלה והיא תפורסם אחרי סוכות.

על רקע ההודעה המפתיעה של רשות המים, פנה שר החקלאות אל שר האנרגיה בבקשה למצוא חלופה רלוונטית שתסייע למשק המים ותביא לפתרון המשבר בחקלאות.  בפגישה היום הסכימו השרים כי החקלאות לא תשרוד קיצוץ כה עמוק במכסות המים, והנחו את המנכ"לים לגבש מספר חלופות שיוצעו לרשות המים על מנת לצמצמם את הנזק ככל האפשר ולשמור על משק המים כולו.

במכתב ששלח שר החקלאות לשר האוצר משה כחלון ושר התשתיות יובל שטייניץ לפני הפגישה שהתקיימה היום, דרש אריאל מראש הממשלה ומהשרים להתערב באופן מיידי בנושא על מנת לשנות את הקיצוצים בהקצאות המים המתוכננים לשנת 2018.

השר אריאל הזהיר כי הקיצוץ המתוכן "משמעו פגיעה בכלל חקלאות ישראל, לרבות גם מטעים ובגידולים רב שנתיים נוספים, שהינם ענף עתיר השקעות הון ורק לאחר מספר שנים נהנים מתוצרתם. הקטנת כמות המים להשקיית מטעים וגידולים רב שנתיים, גורמת לנזק מידי בכמות הפירות, בגודל הפרי וזאת בנוסף לנזק לטווח ארוך לשנים הבאות, שאינו בר שיקום".

"ברור לכל כי החקלאות לא יכולה להתמודד עם קיצוץ דרסטי ומשמעותי בהקצאות המים כמוצע ע"י רשות המים, ונדרשת התערבות מידית של הממשלה להצלת החקלאות מקריסה ומקריסת ההתיישבות בפריפריה".

במכתבו פרט אריאל את הסעיפים הבעייתיים המאיימים על החקלאים וציין כי לפי הכללים החדשים להקצאת המים השפירים לשנת 2018 ישנו שינוי דרסטי לרעה לעומת שנת 2017 העומד על יותר מ-50%. ''לפי הכללים החדשים ישנו קיצוץ בפועל של 54% במערכת הארצית לחקלאות בהשוואה להקצאות שניתנו לחקלאים בשנת 2017, מ- 455 מלמ"ק בשנת 2017 לפי הכללים ל 210 מלמ"ק לפי טיוטת הכללים."

''בהקצאת מי השפד"ן מציין השר אריאל כי ישנו "קיצוץ בפועל של כ- 10% בהקצאת מי השפד"ן בהשוואה להקצאות שניתנו לחקלאים בשנת 2017, מ 149 מלמ"ק בשנת 2017 לפי הכללים ל 135 מלמ"ק לפי טיוטת הכללים" עוד מציין אריאל "כי ע"פ כללי 2017, כמות השפד"ן הייתה צריכה לגדול ל- 151 מלמ"ק בשנת 2018."

''בהקשר של חקלאי הגליל שנפגעו מקיצוצים נוספים אומר השר אריאל כי הקיצוץ בפועל של 10% מתווסף לקיצוצים שהוטלו על אזור הגליל בשנים 2016 ו 2017, סה"כ 25% בהשוואה בין 2017 ל- 2015, כאשר בפועל הקיצוץ היה עמוק יותר, מאחר ולא קוצצה ההקצאה לכבול שהינה מתוך הקצאה זו."

בנוסף, וועדת הכלכלה של הכנסת תתכנס מיד בתום הפגרה לדיון דחוף בנעשה בענף המים והשפעתו הן על החקלאים והן על הצרכנים הפרטיים – כך הודיע יו"ר הועדה ח"כ איתן כבל. הוא הבהיר כי הוועדה תדרוש לבחון לעומק את המצב במשק המים, את ההיערכות לשנת הבצורת וכיצד היא תשפיע הן על הצרכנים הפרטיים והן על החקלאים. עוד תבחן הוועדה את הפיצוי לחקלאים וכיצד מתכוונים משרדי הממשלה לדאוג לאספקת תוצרת חקלאית טרייה וראויה לציבור. "אני מקווה, על סמך ניסיון העבר, שהפעם אושרה תוכנית סדורה לטיפול במשבר, תוך שילוב כוחות במשרדי האנרגיה, החקלאות והאוצר. עם זאת, לצערי אני מניח שבשלב הזה לא מתקיים שום תיאום בין המשרדים וכל אחד מנהל מדיניות משל עצמו – ולא נאפשר למצב הזה להימשך".