הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות המים: חשש להתייבשות מקורות מים גדולים בצפון


לאור התחזיות לחורף שחון נוסף, חמישי ברציפות, ישנו חשש אמיתי שבקיץ הבא יתייבשו מעיינות גדולים כמו הבניאס. ''הבצורת בצפון חסרת תקדים מבחינת היקפה, משכה ועוצמתה מאז שנות ה-20 של המאה הקודמת ובשנה האחרונה התעצמה והקיפה את כל רחבי הארץ''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-10-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

תחזית קודרת לחורף שחון נוסף: בארבע השנים האחרונות גרמה הבצורת להתייבשות מעיינות בגליל אשר מעולם לא יבשו עד כה, ולשפל חסר תקדים במקורות נהר הירדן. כך נמסר מרשות המים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאור תחזיות רשות המים לחורף שחון נוסף, חמישי ברציפות, עם ממוצע גשם של 85% בלבד, ישנו חשש אמיתי שבקיץ הבא יתייבשו מעיינות גדולים כמו הבניאס, שמעולם לא התייבש.

ברשות המים מוסיפים, כי גם הכנרת סובלת ממחסור חמור במים, למרות שכמעט ולא שואבים מימנה כבר כשנתיים וחצי, וכמויות המים שנכנסו אליה ב-4 השנים האחרונות הן הנמוכות ביותר המתועדות. מי הכינרת צפויים לרדת עוד, ולשבור את השיא השלילי המתועד אי פעם.

החודשים החמים במיוחד אשר נרשמו בקיץ הנוכחי גרמו להתאדות מוגברת ולגידול בהשקיה ותרמו גם הם להתגברות המחסור.

הבצורות הקשות הפוקדות אותנו בעשורים האחרונים אינם נחלתנו בלבד. בקרב אנשי המקצוע ומדעני האקלים קיים קונצנזוס על השינויים וההקצנה האקלימית שאזורים בעולם חווים. יש החווים סופות ואירועי גשם קיצוניים, ויש החווים את "הצד השני של המטבע" - כאזור המזרח התיכון – שם מתעצמת תופעת הבצורת, תנאי יובש קיצוניים וסכנה להתייבשות מקורות מים.

בשל הערכות משק המים והקמת מתקני ההתפלה – אין סכנה למחסור במים בבית, אך החקלאות, הטבע והסביבה נפגעים באופן קשה.

ממדידות השרות ההידרולוגי שברשות המים עולה כי בחודש ספטמבר ירד מפלס הכנרת ב- 23.5 ס"מ. ספיקות המעיינות הגדולים המשיכו במגמת הירידה והם נמוכים מהספיקות בתקופות המקבילות אשתקד. ספיקת מעיינות התנינים בתחילת אוקטובר הינה הנמוכה ביותר שנמדדה אי פעם. מעיינות אפק יבשו במהלך כל השנה. גם זרימת הבסיס בנהר הירדן המשיכה לרדת והיא נמוכה משמעותית ביחס לספיקה הממוצעת לתקופה זו. מפלס ים המלח ירד בחודש ספטמבר ב-13 ס"מ.