הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


זני העתיד מהגליל והגולן: רימון סגול-שחור ותפוחים משודרגים


באירוע מו''פ צפון לקראת השנה החדשה, הוצגו בחוות עמק החולה זני העתיד של תפוחים, רימונים, אגסים ואפרסמונים שעברו את שלבי הפיתוח והאקלום בהצלחה במשך מספר שנות מחקר בחלקות הניסוי ובשנים הקרובות יגיעו לשווקים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-09-2017



זן הרימון החדש בצבע סגול-שחור, צילום: החברה לפיתוח הגליל

ענפי התפוח והרימון בישראל ממשיכים להתפתח ולהצעיד את ישראל לקדמת הפיתוח החקלאי העולמי: רגע לפני ראש השנה, נחשפו היום (ב') באירוע מיוחד במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון בחוות עמק החולה, 'זני פטנט' חדשים שעברו תהליך בחינה ואקלום בחלקות הניסוי, ובשנים הקרובות יראו על המדפים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לצד הפריחה בענף והגידול ביבול בשנים האחרונות, החוקרים והמגדלים מחפשים כל העת אחר זנים חדשים - טעימים יותר, יפים יותר ומניבים יותר, שיובילו גם את החקלאים בגליל ובגולן ליתרון כלכלי בשווקי הארץ.

על פי נתוני 'החברה לפיתוח הגליל' ומועצת הצמחים, יבול התפוחים בישראל עומד כיום על כמות שיא של מעל 120 אלף טון, כשאזורי הגידול העיקריים הם הגליל והגולן. באשר לרימונים, בישראל נטועים כ-25 אלף דונם של עצי רימון, בעיקר מהזן "וונדרפול", המניבים כ-60,000 טון, כאשר 40% ממנו מיועד לייצוא לשווקים ברחבי העולם.

באירוע לקראת ראש השנה, הוצגו גם זני העתיד של תפוחים, רימונים, אגסים ואפרסמונים שעברו את שלבי הפיתוח והאקלום בהצלחה במשך מספר שנות מחקר בחלקות הניסוי של מו''פ צפון של החברה לפיתוח הגליל ומועצת הצמחים.

הזנים טופחו על מצעי קרקע איכותיים שפותחו על ידי אגרונום חברת טוף מרום גולן יוני אוסרוביץ, וכל מצע הותאם לגידולים השונים ולאקלים המשתנה באזורים השונים בארץ.

זני הרימון החדשים

רימון שחור / סגול - רימון ייחודי בעל צבע נדיר וחדש לגידול זה וטעמו מתוק במיוחד. הוא מבשיל מאוחר ומאריך את עונת הגידול משמעותית. זן זה מרחיק הגעת מזיקים ומאפשר גידול ללא ריסוס.

עמק - רימון בעל טעם מתוק במיוחד, נמצא כי הוא מבשיל באקלים הישראלי החל מתחילת חודש אוגוסט. צבעו החיצוני והפנימי הינו אדום במיוחד ונמצא כזן איכותי המתאים גם לייצוא למדינות אירופה.

נטע - זן הנמצא בתהליך איקלום בארץ, מבשיל מוקדם יחסי ת- כבר לקראת סוף חודש יולי. צבעו אדום כהה מבפנים ומבחוץ. בעל מתיקות רבה ונחשב לרימון רך מאוד.


זני רימון חדשים, צילום: החברה לפיתוח הגליל

זני התפוחים הבולטים שהוצגו

אדמס - זן תפוח שהחוקרים איתרו בארה"ב ואקלמו בארץ, הוא עסיסי במיוחד, צבעו אדום עז בכיסוי מלא, ומבשיל במהלך חודש ספטמבר.

Pinkgold - פינק-גולד - זן פטנט המשדרג את ה'פינק ליידי' המוכר. מכיל רמות סוכר גבוהות במיוחד המעניקות לתפוח מתיקות רבה. צבעו צהוב עם 30% כיסוי ורוד.

דאלינט - זן תפוח צרפתי, פרי גדול במיוחד ומתוק מאד, בעל צבע סגול כהה.

אורורה - הזן במקורו מקנדה. צבעו צהוב-לבן, ובעל ניחוח וטעם של הזן המתקתק גאלה. הוא מבשיל מוקדם במחצית השנייה של אוגוסט. הוא טעים ומתוק בצבע צהוב לבן ולא בשני צבעים ורדרדים כמו הגאלה. הזן נבחן שנה שלישית.

ניקולאי - 'התפוח של סינדרלה' - התגלה ע"י ניקולאי סילנדר ז"ל מקיבוץ מרום גולן. תפוח בצבע בורדו, טעים מתוק ועסיסי. דומה לזן סטרקינג. מקבל את הצבע מאד מוקדם. יהיה על המדף בעוד שנתיים.


זני התפוח החדשים, צילום: החברה לפיתוח הגליל

כמו כן הוצגו באירוע זני אגס חדשים

Harrow sweet - פרי גדול, מתוק, עסיסי מאד, צבעו אדום-כהה, ואותר כפרי עם פוריות גבוהה באקלים הישראלי.

Harrow Crisp - פרי גדול, פציח, עסיסי, מעט חמצמץ. צבעו אדום ובעל חיי מדף ארוכים.

Harrow 623 - פרי גדול מאד, מאורך, מרקם עדין, מאד מיצי, עסיסי ופציח. צבע אדום-כהה.

HW Harovin Sundown - פרי גדול מאד. צבע אדום-כהה, בעל מרקם טוב חמאתי. נחשב לבעל פוריות מוקדמת וטובה.


צילום: החברה לפיתוח הגליל

אלקנה בן ישר, מנהל מו"פ צפון: "במחלקת המחקר והפיתוח של החברה לפיתוח הגליל עוסקים בפיתוח אקלום והחדרת זנים חדשים ואיכותיים מכל העולם, לשיווק בישראל, הפעילות משתרעת בכל חוות המחקר בצפון והיום חשפנו את הזנים החדשניים למגדלים אליהם נעביר את הידע לגידול עתידי של הפרי במטעי הפרי בגליל ובגולן".

 צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, "החקלאי והתוצרת הישראלית חייבים להישאר בחזית הפיתוח החקלאי בעולם. לא בכדי איכותם של התפוח, האגס והרימון הישראלי ידועים בכל העולם. אנו מחויבים להמשיך לטפח ולהשקיע בגיוון ואקלום זנים חדשים בעלי תכונות איכותיות, צבע ופציחות; פעילות זו, המתבססת על כספי המגדלים שהמועצה מגייסת מדי שנה, קריטית לענף. בנוסף למציאת פתרונות אחסון אופטימליים בכדי להתמודד טוב יותר עם התחרות על ליבו של הצרכן המקומי והבינלאומי".

עמוס לוין, סמנכ"ל פיתוח חקלאות בחברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחי: "ערב ראש השנה, שיא עונת התפוחים בגליל ובגולן- יש לנו תפוחים טעימים, איכותיים, יפים ובריאים הגדלים בכמויות שיא. אנחנו גאים בחדשנות שמוצגת כאן ומביאה בשורה לענף ולחקלאות. עלינו להתגאות בהישגי מו"פ צפון העמלים על פיתוחים חדשים כדי לייצר כמות פרי מיטבי ואיכותיים במיוחד לחך הישראלי. למרות החום- טיב התפוחים השנה מעולה וזו הוכחה עסיסית וטעימה להישגיהם".

שמעון זית מנהל תחום נשירים וכרם במו"פ צפון הוסיף כי הזנים החדשים המגיעים לארץ נבדקים על ידי השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות : "אנו בוחנים את הזנים בחלקות סגורות בגליל העליון ובגולן, לאחר שנים של בדיקה מעמיקה הזנים הנבחרים מוצעים לחקלאים".