הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצעה: חברת קנט תקציב 60 מיליון ₪ בשנה לנזקי הפשיעה נגד חקלאים


על רקע הפשיעה הגואה בענף חקלאות, חברת הביטוח הממשלתית קנט הגישה למשרד החקלאות תוכנית שתסייע לחקלאים להתמודד עם הנזקים הכלכליים הנגרמים להם ותפצה אותם עבור נזקים שאינם מכוסים על ידי חברות הביטוח המסחריות. היקף התקציב השנתי מוערך בשלב זה הוא כ-60 מיליון שקלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-09-2017



תוצרת גנובה שנתפסה במטע בחוף הכרמל, צילום ארכיון: דוברות משטרת ישראל

על רקע התגברות הפשיעה בענף החקלאות, החברה הממשלתית קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, הגישה לראשונה למשרד החקלאות תכנית לאומית שתסייע לחקלאים להתמודד עם הנזקים הכלכליים העצומים הנגרמים להם, כאלה שחברות הביטוח המסחריות מסרבות לבטח.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי התכנית שהגישה החברה לשר החקלאות אורי אריאל, המדינה באמצעותה של קנט, תפצה את החקלאים עבור נזקים שאינם מכוסים על ידי חברות הביטוח. ההחלטה האם הפיצוי יינתן על ידי חברות הביטוח או באמצעות קנט תיקבע בהתאם לסיבת הנזק אותה יקבעו גורמי אכיפת החוק.

התכנית גובשה לאחר פגישה משותפת של צמרת משרד החקלאות, חברי כנסת, מפקדי מג"ב, ראשי מועצות מקומיות, נציגות של המשרדים השונים כמו המשרד לביטחון הפנים, ראשי הנציגות החקלאית ועוד גורמים מקצועיים שונים.

בקנט אומרים כי הפשיעה החקלאית ובכלל זה גניבות בעלי חיים וציוד וכן פגיעה מכוונת בציוד חקלאי הפכה למכה כלכלית של ממש עבור החקלאים, ובעיקר בפריפריה. גם מבקר המדינה, בדו"ח שפרסם לאחרונה, קבע כי הממצאים מעידים על חולשה אכיפתית, אוזלת יד והיעדר מענה לבעיה אמיתית שהחקלאים עומדים בפניה חסרי אונים.

במהלך השנים חברות הביטוח הפסיקו לספק פתרונות ביטוח לרכוש החקלאי מכיוון שתוכניות אלו סבלו מהפסדים. החקלאים מדווחים על כך שבשטח קיימת התגברות של פעילות גורמים עברייניים הרואים ברכוש החקלאי רכוש שקל לגנוב אותו ובמקביל ירידה באכיפה. "במהלך השנים התגברה גם התופעה של דרישה לקבלת דמי חסות ושמירה בשכר של גורמים שונים על הרכוש החקלאי שהביאו לכך שכל סכסוך על נושא השמירה הביא בעקבותיו נזקים בזדון. גם המצאות החקלאות בפריפריה והתגברות מחלוקות לאומיות בין האוכלוסיות השונות המאכלסות חבלי ארץ אלו הגבירו את הנזקים המכוונים נגד הרכוש החקלאי" אומר שמואל תורג'מן, מנכ"ל קנט.

חברות הביטוח מחריגות נזקי פשיעה חקלאית


כיום החקלאים יכולים לרכוש ביטוח במסגרת הביטוחים העסקיים הקיימים בשוק המבטחים את הרכוש החקלאי כנגד סיכונים מ כגון אש, רעידות אדמה, תקלות מכניות, נזקים לצד ג' ועוד. לעיתים קרובות מחריגות חברות הביטוח כיסוי לסיכונים כמו נזקי זדון או נזקי גניבת רכוש הנמצא באזורים עם יכולת הגנה נמוכה. קיים מצב נוסף שבו החקלאים לא יכולים להשיג ביטוח כלל לרכוש הנמצא במקומות לא מוגנים כמו תוצרת חקלאית, ציוד חקלאי, בעלי חיים במרעה וכו.

שמואל תורג'מן מנכ"ל קנט: ''כשל שוק זה מחייב פתרון שמשלב בין ביטוח רגיל לבין מתן רשת ביטחון תקציבית עבור כל המצבים והסיכונים להם לא ניתן לרכוש ביטוח בשוק. יחד עם זאת יש צורך לשלב כוחות עם גורמי האכיפה והענישה כדי לצמצם תופעה זו. ניתן להניח כי מנגנון שיאפשר פיצוי לנזקים שאינם מכוסים כיום על ידי הביטוח יאפשר איסוף מידע עדכני ונכון על התופעה והיקפה ויקל גם על גורמי האכיפה במאבק בתחום הפשיעה החקלאית".

על פי התכנית, החקלאי ירכוש ביטוח בשוק הפרטי עבור כל המרכיבים עבורם ניתן לרכוש ביטוח וירכוש הרחבה בקנט לביטוח אשר ברשותו. ההרחבה בקנט תבטח את כל הסיכונים שיוגדרו כפשיעה חקלאית והמוחרגים מהכיסוי בפוליסת הרכוש אותה מחזיק החקלאי. במקרה של נזק החקלאי יערב את שתי חברות הביטוח. הקביעה מי אחראי לפיצוי תתבצע בהתאם להחלטה של גורמי האכיפה שיקבעו האם מדובר בנזק שנגרם במסגרת ההגדרה לפשיעה חקלאית ומוחרג בפוליסת הרכוש. במקרה שכן, יפוצה החקלאי במסגרת ההרחבה שרכש בקנט.

היקף התקציב השנתי המוערך כ-60 מיליון ₪ בשנה

מבחינה של האירועים המדווחים גם בדוחות המחקר של הכנסת וגם בדיווחים של מג"ב והמשטרה כפי שבאים לידי ביטוי בדוחות השונים כולל בדוח מבקר המדינה ניתן להעריך שתקציב שנתי בגובה של כ-60 מיליון ₪ בשלב זה, יאפשר מתן רשת ביטחון סבירה לתחום זה.

לדברי תורג'מן, התכנית המוצעת נותנת מענה ביטוחי מיידי לחקלאים מתוך מטרה לפתור את כשל השוק ולמנוע את הנזקים הכלכליים העצומים לחקלאים. "יחד עם זאת, הפתרון הביטוחי הינו נדבך אחד בלבד וחייבים לתת מענה מערכתי כולל של אכיפה וענישה לבעיית הגניבות והנזק הנגרם לחקלאים".

חברת הביטוח קנט - קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מציינת השנה 50 שנות פעילות ונחשבת לבין המובילות בעולם המערבי במתן פתרונות ביטוחיים לענפי החקלאות השונים בתחום נזקי הטבע. החברה הינה חברה ממשלתית ופועלת בשותפות עם 14 ארגונים חקלאיים. בשלוש השנים האחרונות בלבד שילמה החברה לחקלאים פיצויים בהיקף של כמיליארד וחצי ₪ בגין נזקי טבע כגון אירועי קרה, חום, סערה ושיטפונות.