הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מי מרוויח ומי מפסיד: במהלך החגים יימכרו כ-1,500 טונות דגי בריכות מתוצרת ישראלית


בארגון מגדלי הדגים מציינים כי השנה עומד המחיר שמקבלים המגדלים עבור כל ק''ג של דגים טריים, על הרף הנמוך ביותר מזה כ-15 שנים. גם הצרכנים לא יצאו נשכרים בעקבות ייבוא הדגים מחו''ל - המחירים כמעט שלא ירדו ומי שהרוויח כרגיל הם היבואנים ורשתות השיווק

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-09-2017



בריכות דגים בעמק המעיינות, צילום: אסף סולומון - באדיבות ארגון מגדלי הדגים

בארגון מגדלי הדגים צופים כי צריכת דגי הבריכות הטריים בישראל בעונת החגים הקרובה, תעמוד על כ-1500 טונות - 700 טון קרפיונים, 575 טון אמנונים ו- 250 טון דגי בורי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בכמויות הדומות להיקף הצריכה במהלך תקופת החגים בשנה שעברה. יחד עם זאת, מבדיקת נתוני המחיר, נראה כי השנה עומד המחיר שמקבלים המגדלים, עבור כל ק"ג דגים טריים, על הרף הנמוך ביותר מזה כ- 15 שנים.

עמיחי גלר, ראש שולחן המגדלים בארגון מגדלי הדגים: "השנה אנחנו רואים בעצם את המחירים הנמוכים ביותר בחג ב- 15 שנים האחרונות ואולי אף ב- 20 שנים. כיום עומד המחיר שמקבלים המגדלים לק"ג על כ- 7 ₪ לק"ג לקרפיון. כ- 8.5 ₪ לאמנון וכ- 16-18 ₪ לק"ג לבורי, זאת בעוד שלפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי הדגים האלה לצרכן בנקודות המכירה עומד על כ- 26.5 ₪ לק"ג בקרפיון 27.0 ₪ לק"ג באמנון ו- 40 ₪ לק"ג לבורי".



אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים: "לאחר הורדת חלק מהמכס על ייבוא הדגים, שנכנסה לתוקף לפני כשנה, נרשמה ירידה משמעותית במחיר אותו מקבלים המגדלים הישראלים לק"ג, בעוד שהמחיר לצרכן בנקודות המכירה כמעט שלא ירד כלל והפער התגלגל בסופו של דבר, כפי שקורה במקרים רבים אחרים, לכיסם של היבואנים ובעלי רשתות השיווק.

''כיום ניתן לומר באופן ברור כי הסרת המכס הביאה את המדגה הישראלי למצב של קטסטרופה ואין לי ספק כי נתוני השנה האחרונה מוכיחים מעל לכל ספק כי לא ניתן לבצע את הפעימה השנייה של הורדת המכס מבלי לחסל כליל את הענף כולו ואנו קוראים למשרדי האוצר והחקלאות לשקול מחדש את העניין". אומר שריר

בארגון מגדלי הדגים מדגישים כי לצד פערי התיווך, ישנו פער גדול מאוד גם ברמת הרגולציה והפיקוח בין התוצרת המקומית לדגים המיובאים לישראל.


דייגים בבריכות הדגים, צילום: אסף סולומון - באדיבות ארגון מגדלי הדגים

"בעוד שהדגים והמגדלים הישראליים כפופים לפיקוח ורגולציה בתנאים מחמירים ביותר, וטוב שכך, תנאים אלה לא חלים על יבוא הדגים לישראל" מוסיף שריר. ''מסיכום שנת 2016 שערכנו, נראה כי לעומת 264 דגימות וכ-2,640 בדיקות איכות הנעשות לכ- 15 אלף טונות הדגים המקומיים, ממשלוחי יבוא פילה האמנון הקפוא, בהיקף של כ- 17 אלף טונות (כ-45 אלף טון במונחי דג שלם) נלקחו כ- 17 דגימות בלבד. נתונים אלה צריכים להדאיג את כל מי שרוכש דגים מיובאים, בחגים ולאורך כל השנה, שכן קשה לקבוע מהי איכות הדגים האלה".

בארגון מגדלי הדגים ממליצים לרכוש דגים טריים רק בחנויות המפוקחות על-ידי המחלקה הווטרינרית של הרשות המקומית ולהקפיד על סימני ההיכר לזיהוי דג טרי ולא מקולקל:

• עור הדג - על העור להיות מבריק, לח ומעט רירי. אם העור אינו רירי יש לחשוד בחוסר טריות של הדג. הריר מאפשר לדג התנגדות נמוכה בחיכוך עם המים. יש לזכור שהדג מייצר ריר כל עוד הוא חי.

• גמישות בשר הדג - חשוב שהבשר לא יהיה גמיש מידי. בשר הדג צריך להיות אלסטי אך נוקשה. כלומר, כאשר לוחצים על בשר הדג עם האצבע חשוב לוודא כי לא נוצרה גומה, והעור נשאר מתוח.

• עיני הדג - יש לוודא שעיני הדג אינן עכורות.

• צבע הזימים - הזימים צריכים להיות אדומים, מבריקים ולא דבוקים זה לזה.

• ריח הדג - ריח לא נעים מעיד על חוסר טריות. ריח הדג צריך להיות "דגי" אך לא בלתי נעים.