הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אזהרה לצרכנים: קיווי בוסר לא ראוי לאכילה הגיע לשווקים


מועצת הצמחים מזהירה את הצרכנים שלא לקנות קיווי מהסוגים 'היווארד' ו'ברונו' שנמצאים כבר בשווקים וברשתות השיווק. הפרי שנמכר עכשיו אינו מיועד לאכילה לפני חודש אוקטובר, והוא גם לא יבשיל בבית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-09-2017



קיווי היווארד, צילום: באדיבות מועצת הצמחים

בימים אלה הגיעו לרשתות השיווק, חנויות מזון והירקנים פירות בוסר של קיווי משני הזנים הפופולאריים בישראל – "היווארד" שהוא הזן הנפוץ בארץ ומתאפיין בצורתו העגלגלה, ו"ברונו" שצורתו מוארכת וטעמו מתוק יחסית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במועצת הצמחים קוראים לצרכנים שלא לרכוש את הפירות הללו לפני חודש אוקטובר, מאחר ואינם בשלים – וגם לא יבשילו.

ארנה סנדל, מנהלת איכות וסטנדרטים בענף הפירות במועצת הצמחים: "הקיווי בארץ נקטף ומשווק רק החל מחודש אוקטובר, וגם זאת – בתנאי שעבר את כל הבדיקות המחייבות שמצאו אותו בשל ותקין. לצערי, ישנם כמה מגדלים הממהרים לשווק לצרכנים פרי מוקדם (בוסר). מי שירכוש כעת קיווי יתאכזב מאוד; הפרי לא יבשיל, יישאר בלתי אכיל, וקנייתו תסתיים במפח נפש. אנשי ענף הפירות במועצת הצמחים פועלים במטרה למנוע קטיף מוקדם, ובמקביל - אנחנו קוראים לצרכנים להמתין לקיווי הישראלי הבשל שישווק מתחילת אוקטובר".

ענף הקיווי בישראל מהווה מרכיב חשוב בכלכלת הצפון, ופירותיו גדלים במטעים בעיקר בגליל ובגולן. הקיווי הישראלי נקי כמעט לגמרי ממזיקים וממחלות, וגידולו בארץ אינו מצריך שימוש בחומרי הדברה.

את הקיווי עדיף לקנות כשהוא קשה יחסית, ולאפשר לו להתרכך בטמפרטורת החדר. כאשר הוא רך – הוא מוכן לאכילה. הקיווי נחשב לפרי דל-קלוריות ובריא מאוד; הוא עשיר בוויטמינים, יעיל למניעת מחלות, תורם לבריאות העצם, מכיל השפעות נוגדות סרטן ואף מסייע לתפקוד תקין של מערכת העיכול.

יבול הקיווי בישראל בשנת 2016-2017 היה כ-4,500 טון לשוק המקומי, בהיקף שטח נטוע של כ-1,800 דונם מניב ועוד כ-500 דונם צעיר, וכן כמות זהה של שתילים במשתלות.

מועצת הצמחים פועלת במישורים הציבוריים והמקצועיים של ענף החקלאות כגורם מרכזי לצד משרד החקלאות וארגוני המגדלים. היא הוקמה בשנת 2004, וכיום מורכבת מ-4 ענפים שונים: פירות, ירקות, פרי ההדר וענף הזית. זוהי מועצה הפועלת על פי חוק הקובע שלמגדלים יהיה רוב במוסדות המנהלים אותה, ולצידם מכהנים במוסדות המועצה נציגי ממשלה, משווקים, יצואנים וצרכנים.