הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנכ''ל האוצר: הפוטנציאל למשק מייצוא קנביס רפואי יכול להגיע ל-4 מיליארד ₪


שי באב''ד אמר את הדברים בכנסת בדיון שעסק בייצוא קנביס רפואי ובמסקנות הוועדה שהגישה את הדו''ח הסופי שלה לשרי הבריאות והאוצר. יו''ר הוועדה ח''כ זנדברג: 'הוועדה לא התרשמה שקיימת סכנת זליגה. ח''כ חיים ילין: פוטנציאל חקלאי ממדרגה ראשונה והזדמנות בלתי רגילה לפרנסה ומקומות עבודה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-09-2017



צילום: דוברות המשטרה

הוועדה המיוחדת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול בראשות חה"כ תמר זנדברג קיימה היום (ב') בכנסת דיון שעסק בייצוא הקנביס הרפואי, בהשתתפות מנכ"ל משרד האוצר שי באבד שהציג לוועדה סקירה מקיפה על פעילות הוועדה המיוחדת שהוקמה לבחינת הנושא.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג אמרה בפתח הדיון: "זה אחד הנושאים שהוועדה הזו מלווה מתחילת הקדנציה, עוד אחד מהתחומים שאמרו לנו שזה לא יקרה והינה אנחנו רואים איך הספינה הגדולה הזו מתחילה לשנות כיוון. מדינת ישראל צריכה להיות מובילה בתחום הכלכלי ובתחום הייצוא. על ייצוא הקנביס הרפואי צריך להסתכל עליו בצורה עניינית כדי לראות את התועלות שבו. ישראל היא מדינה קטנה עם שוק קטן ואם אנחנו רוצים ליהנות מהיתרון היחסי של התעשייה שצומחת כאן צריך לקדם את ייצוא הקנביס הרפואי."

שי באב''ד מנכ"ל משרד האוצר ערך סקירה מקיפה על פעילות הוועדה שהוקמה לבחינת הנושא והציג את מסקנותיה: "הנושא הזה התחיל כטיפול רפואי נוסף, לא תרופה שמרפה מחלות אלא כזו שמקלה על כאבים. ב2016 התחילו לבחון את תחום הייצוא, הוקמה וועדה משותפת של משרדי האוצר והבריאות יחד עם משרדים נוספים בהן החקלאות הכלכלה והמשרד לבטחון פנים. למרות שהוועדה הגישה את המסקנות שלה עדיין יש חילוקי דעות עם משרד המשרד לבטחון פנים שאני מקווה שנצליח ללבן''.

500 בקשות לגידול, בפועל רק 8 מגדלים

''הוועדה שמעה סקירה כלכלית, שמעה את יחידת הקנביס הרפואי, משטרה, חקלאים וגורמים נוספים. בישראל הוגשו 500 בקשות לגידול אבל בפועל יש רק 8 מגדלים. הביקוש הגדול נובע מכך שזה תחום חדש שיש לישראל יתרון בו. ניתחנו את הפוטנציאל הכלכלי – זה לא סוד שענף החקלאות סובל בשנים האחרונות מירידה משמעותית בייצוא, שמענו מלא מעט חקלאים בערבה את הצורך שלהם לעשות הסבה'' אמר באבד.

''בחנו את הנושא הרגולטורי איך מייצרים פיקוח ואיך נכון לתת רישיונות, ושלא תהיה זליגה לעולמות הפליליים. המשרד לבטחון פנים עשה צעד אמיץ כשעבר לאי הפללה, אבל כשמתחילים לייצא קנביס הציבור עלול לחשוב שמדובר בסם חיובי שכדאי לצרוך. צריך לייצר סיטואציה של הבחנה דיכוטומית בין קנביס רפואי לבין קנביס כסם''.

''מבחינת פוטנציאל כלכלי, הוא הולך וגדל בקצב מכיוון שההכרה בקנביס הרפואי הולכת וגדלה. 2.5 אחוזים מאוכלוסיית העולם חולה במחלות האלה וככה שאפשר להגיע למאה מיליארד דולר במיצוי מלא בכל המדינות. אנחנו לא שם, היום הסכום הוא בין 8 ל 10 מיליארד. בישראל יש ביקוש ל10 טון בשנה, ע"י 30 אלף אנשים. אנחנו מניחים שהביקוש בפועל גבוה מכיוון שעדיין אין הסדרה של הנושא''.

פוטנציאל התחלתי ממדינות שמעוניינות לייבא מישראל 1-4 מיליארד ₪

''הפוטנציאל ההתחלתי ממדינות שכבר הביעו נכונות לייבא מישראל הוא בין מיליארד ל4 מיליארד ₪ בשנה. יש ערך נדיר להיות החלוץ הראשון שמכניס משהו לשוק, זה מייצר לך נתח שוק, ויש לכך חלון הזדמנויות מוגבל. צריך לזכור שבניגוד לתחומים אחרים, שההשקעה מבחינתנו היא מאוד נמוכה''.

''מסקנות הוועדה הן שיש לאפשר ייצוא תחת מגבלות, יהיה צורך לקבל אישור פרטני, לייצא רק למדינות מוסדרות שהן חלק מהאמנה, רישיון הייצוא יהיה בפני עצמו ולא כל מי שיגדל יוכל לייצא. ההערכות של הוועדה הן שיהיו בין 15 ל20 מגדלים שיקבלו רישיון ייצוא. חשוב לציין, אנחנו לא מייצאים סמים אלא תרופות שבהם יש סם מסוכן כמו בתקופות אחרות. חלק נוסף במסקנות הוא להקים צוות שיעסוק באיך לשווק את זה בצורה נכונה כדי שזה לא ייתפס שמדינת ישראל מתחילה לייצא סמים. זה מחסום שלא קל לעבור.

''הגשנו אתמול לשר הבריאות ולשר האוצר את הדו"ח הסופי (ללא ההסתייגויות של המשרד לבטחון פנים), השאיפה להגיע לממשלה עוד שבועיים שלושה אחרי שנלבן את המחלוקות עם המשרד לבטחון פנים. אני מקווה שנוכל לסיים את ההסדרה בין שלושה חודשים לחצי שנה''. סיכם מנכ''ל משרד האוצר את דבריו.

עו"ד יואל הדר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים: "הפן החשוב הוא הפן החברתי וזה מה שמטריד אותנו. שר האוצר למשל בחר לא להביא קזינו לישראל למרות הערך הכלכלי. נושא הקנביס לא מתחיל כתרופה אלא כסם, הגידול הוא אותו גידול. ב2016 נתפסו 14 וחצי טון של קנביס. יש לזה צריכה. ההסדרה עוד לא הסתיימה, יכול להיות שבסופו של יום היא תהיה הרמטית אבל אם אנחנו נפגע בנוער ובחיילים ואנשים ינהגו לאחר עישון קנביס הנזק יעלה על התועלת ויהיה מאוד קשה להחזיר את הגלגל אחורה''.

''אתם מדברים על התוצר הסופי ואני מדבר על התוצר ההתחלתי שבו הסם הוא אותו סם. מנתונים שאני מקבל מהמשטרה יש זליגה כיום. יש אלמנטים של הסדרה, הסברה, פיקוח, אחרי שנבחן את נושא ההסדרה ואיזה פרצות יש בה נוכל לבחון את השלב הבא. ההסדרה עוד לא יושמה ולא מומשה במדינת ישראל. בייצוא הסכומים והכמויות הרבה יותר גדולים ויש לזה משמעות. העברנו לאוצר את הדרישות התקציביות לצורך ההסדרה, אם ההסדרה תצליח ולא יהיו זליגות, אנחנו לא רוצים לעכב את האוצר." אמר עו''ד הדר. מנכ"ל האוצר שי באבד הגיב: "אם הייתי נענה לדרישה של 207 מיליון ₪ אז הנושא הזה לא היה חברתי והיינו כולנו כאן פה אחד."

פוטנציאל חקלאי ממדרגה ראשונה

ח"כ חיים ילין: "אני רואה בזה פוטנציאל חקלאי ממדרגה ראשונה, זו הזדמנות בלתי רגילה לפרנסה ומקומות עבודה באזור הערבה. יש דרכים לפתור את הדאגות של המשרד לבטחון פנים, ברגע שאין חקלאי בודד שמגדל העסק הוא שונה לחלוטין, חקלאי יתאגדו ויגדלו ביחד הרחק ממוקדים עירוניים וכל השרשרת יכולה להיות באותו מקום. אם רוצים לשמור לא תהיה זליגה. כמו בכל מפעל ביטחוני גם פה כל מי שיכנס יצטרך סיווג."

איתן קופרשטוך ממשרד הכלכלה: "בפאזל של הייצוא הישראלי להכניס חתיכה נוספת זה דבר מאוד חשוב ואם הקנביס לצרכים רפואיים הוא חלק מזה אנחנו רק מברכים על זה. ההכנסות מהייצוא תהיה מיליארד דולר תוך שנים מעטות."

יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג סיכמה את הדיון: "אני מובילה את הוועדה הזו כשלפנינו הנתונים והמידע הענייני. אנחנו לא נוהים אחרי אגדות והפחדות, התחום הזה ככל התחומים צריך להכיר אותו, לדעת מה הפוטנציאל שלו ומה הסכנות שלו כמו כל דבר אחר. נפתח בפני מדינת ישראל פוטנציאל כלכלי, חקלאי, תעשייתי ומחקרי שיש בו את כל היתרונות של זה נהנה וזה אינו חסר. ויש אנשים שיכולים להפיק מזור למכאובם הוועדה לא התרשמה שקיימת סכנת זליגה משמעותית, או בכלל, אלא אם יוצג בפניה אחרת. ההתרשמות שלהו היא שהמחלוקת הזו היא פתירה. הוועדה מצפה שבחודש הקרוב הנושא יעלה לישיבת הממשלה ותמשיך ללוות את התקדמות התהליך, ותקיים דיון מעקב בתחילת 2018."​