הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סכנה לעצירת ההשקעות במפעלי הקיבוצים והמושבים


על פי הקריטריונים החדשים תכיר המדינה בהשקעות של מפעלים הממוקמים באזורי תעשייה בגודל של 100 דונם ומעלה. המשמעות - מפעלים בקיבוצים ומושבים, שברוב המוחלט של המקרים מתפרסים על שטח קטן יותר, לא יהיו זכאים לסיוע ממשלתי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-09-2017



צילום: אסף בלחסן - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שינוי בחוק לעידוד השקעות הון שצפוי להכנס לתוקף בסוף השנה, עלול להביא לעצירת ההשקעות במפעלי התעשייה הקיבוצית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי הקריטריונים החדשים תכיר המדינה בהשקעות של מפעלים הממוקמים באזורי תעשייה בגודל של 100 דונם ומעלה. המשמעות היא שמפעלים בקיבוצים ומושבים, שברוב המוחלט של המקרים מתפרסים על שטח קטן יותר, לא יהיו זכאים לסיוע ממשלתי.

לדברי אודי אורנשטיין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, לסיוע הממשלתי יש חשיבות קריטית בפיתוח מפעלי הקיבוצים. היקף המענקים הניתנים למפעלי הקיבוצים נאמד ב-70 מיליון שנה, והם מניעים השקעות בהיקף אדיר של 350 מיליון שקל יחד עם ההון העצמי של הקיבוצים ומימון חיצוני. הקריטריון המרכזי שצריך להניע את הממשלה בהחלטה על מתן הסיוע הוא התרומה שתהיה לכך ליצוא ולתעסוקה והשיקול אם לצד המפעל קיימים מפעלים אחרים ומה גודל השטח הגיאוגרפי של אזור התעשייה נטול לדעתנו חשיבות מעשית.

בעבר נדחה יישום ההחלטה מספר פעמים והמועד החדש שנקבע לכניסתה לתוקף הוא בתחילת שנת 2018. איגוד התעשייה הקיבוצית והתאחדות התעשיינים פועלים בסיועם של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ושל ח"כ איתן ברושי לדחיה נוספת ולהקטנת מגבלת הסף של אזור התעשייה ל-60 דונם, מה שיאפשר לקיבוצים להיכלל בתוכה.

''בשנים האחרונות אנו פועלים בשיתוף פעולה הדוק עם משרד הכלכלה והתעשייה ומרכז ההשקעות ונהנים מאוזן קשבת, מענה מהיר וטיפול מקצועי בצרכים, אומר אורנשטיין. אנחנו משוכנעים שהשרים וחברי הכנסת לא יתנו את ידם להחלטה שמשמעותה עצירה מיידית של רוב ההשקעות בתעשייה הקיבוצית''.