הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


2017 מסתמנת כאחת השנים הגרועות והקשות למקורות המים של ישראל


מנתוני השרות ההידרולוגי ברשות המים עולה, כי בארבע השנים השחונות האחרונות נרשם שפל היסטורי של כניסות מים לכנרת ושפל היסטורי של כל הזמנים בנפחי זרימת מעיינות תנינים. בהעדר גשמי ברכה והמשך הירידה במקורות המים הטבעיים – הטבע, החקלאות והסביבה הירוקה שמסביבנו נפגעים קשות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-09-2017



הכינרת, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ישראל מתייבשת: שנה הידרולוגית זו המסתיימת בסוף חודש ספטמבר 2017 מסתמנת כאחת השנים הגרועות והקשות למקורות המים שלנו. כך נמסר היום (ב') מרשות המים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אמנם הודות להערכות משק המים והקמת מתקני ההתפלה, יש לכולנו מים בבתים, אך בהעדר גשמי ברכה והמשך הירידה במקורות המים הטבעיים – הטבע, החקלאות והסביבה הירוקה שמסביבנו נפגעים קשות.

ממדידות השרות ההידרולוגי שברשות המים עולה, כי בחודש אוגוסט 2017 נשבר שיא שלילי של כניסות מים לכנרת - מינוס 26 מיליון קוב. כלומר, יותר מים יצאו מהכנרת, בעיקר מאידוי, מאשר נכנסו לאגם בזרימות. השיא השלילי הקודם של מינוס 25 מיליון קוב נקבע באוגוסט 2014.

הספיקה במעיינות הדן ירדה במהלך אוגוסט, והיא נמוכה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונמוכה משמעותית ביחס לממוצע הרב שנתית לתקופה זו. בתחילת ספטמבר הספיקה עמדה על 3.99 מ"ק/שנייה. גם במעיין הבניאס נרשמה ירידה, וגם היא נמוכה ביחס לממוצע לתקופה זו - 0.416 מ"ק/שנייה לתחילת ספטמבר.

ספיקת מעיינות תנינים, אחד משני המוצאים העיקריים של אקוויפר ההר - גם היא בירידה, ובמהלך חודש אוגוסט נרשמה ספיקת שיא שלילית של 0.27 מ"ק/שנייה, כאשר השפל הקודם – 0.29 מ"ק/שנייה נרשם בדצמבר 2002.

גם מפלס ים המלח ירד במהלך חודש אוגוסט ב- 13 ס"מ, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. קצב ירידת מפלס ים המלח גדל בשנים האחרונות. עד כה, מתחילת השנה ההידרולוגית המפלס ירד ב-1.28 מטר, ועד סוף השנה ההידרולוגית בסוף ספטמבר 2017 המפלס צפוי להשלים ירידה של כ- 1.4 מטר.