הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצבים הצעירים הגיעו לביתם החדש בנחל הקישון


21 צבים רכים שנחשבים למין בסכנת הכחדה, בקעו במדגרת שמורת החולה, והועברו לביתם החדש בנחל הקישון. הם הצטרפו לאוכלוסיית הצבים ההולכת ומתבססת בנחל במהלך העשור האחרון. עד היום השיבה רשות נחל הקישון כ-600 צבים צעירים ובוגרים למי הנחל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-08-2017



צב רך משוחרר למי נחל הקישון, צילום: אלון בן מאיר - רשות נחל הקישון

21 צבים צעירים שבקעו במדגרת שמורת החולה שוחררו לאחרונה על ידי אנשי רשות נחל הקישון בשלוש נקודות שונות במי הנחל, ועכשיו הם מצטרפים ל-594 צבים צעירים ובוגרים שהועברו עד כה לקישון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הצבים מסוג 'צב רך' שהצטרפו לאוכלוסייה המתבססת בקישון מזה כעשור, שוחררו למי הנחל באזורים מוגנים מהפרעות אנושיות ופיתוח תשתיות, על מנת להגדיל את סיכויי הישרדותם ולאפשר להם תנאי גידול מיטביים.

הצב הרך חי בבתי גידול לחים של מים מתוקים ובשפכי נחלים, ואף תועדו גם מעברים של צבים רכים בין נחלים דרך הים. בסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים של המאה העשרים נמצאו הצבים הרכים בנחלי הים התיכון בסכנת הכחדה חמורה, עקב זיהום הנחלים ופיתוח מואץ. הזואולוג היינריך מנדלסון העביר צבים לשמורת החולה, כדי להבטיח את הישרדות המין.

אוכלוסיית הצבים הרכים בשמורת החולה היא אחת משתי האוכלוסיות העיקריות של המין בישראל. מעת לעת מתבצעות העתקות מהחולה לנחל קישון ולנחלים אחרים בישראל, וזאת בכדי לחזק ולבסס את האוכלוסייה הטבעית בנחל.

אנשי רשות נחל הקישון תיעדו לא אחת פרטים בוגרים של הצב הרך בעת סיורים שהם מקיימים בנחל ובסביבתו וכן איתרו בעבר קינים של צבים רכים בגדותיו.

שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון, "רשות נחל הקישון עובדת בשיתוף פעולה מלא עם רשות הטבע והגנים בכל הנוגע להשבה והצלה של מינים נדירים הנמצאים בסכנת הכחדה בישראל. רק לאחרונה, אנשי רשות נחל הקישון חילצו נקבת צב רך פגועה, ככל הנראה מדריסה של כלי רכב באזור בתי הזיקוק בחיפה. הצבה הועברה לטיפול ושיקום במרכז הארצי להצלת צבי ים במכמורת ועם החלמתה היא הושבה חזרה לנחל קישון. בנוסף, רשות נחל הקישון מבצעת מדי שנה יחד עם רשות הטבע והגנים סקרים לאיתור קנים ומקומות הטלה."

רשות נחל הקישון הוקמה בשנת 1994 ע"י המשרד להגנת הסביבה בכדי לנהל פרויקט כולל של שיקום נחל הקישון שסבל עשרות שנים מזיהום כבד, תעשייתי וסניטרי אשר פגע חמורות במערכת האקולוגית ונחשב לנחל המזוהם ביותר בישראל. בין פעילויות הרשות - מניעת זיהום המים, הסרת מפגעים, הסדרת מקורות מים מותאמים לנחל, שמירה על הנוף ומתנות הטבע והכשרת שטחים אלה לצרכי גנים, נופש וספורט. כל זאת, מתוך הכרה בחשיבות הפיכת הנחל ממטרד למשאב והחזרתו כנכס לציבור הרחב.