הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תעודת הוקרה על מפעל חיים למנהל המיתולוגי של כפר הנוער ויצו נהלל


דוד חורש שניהל את הכפר בשני העשורים האחרונים, פורש השנה לגמלאות. עם פרישתו, נבחרה גליה אלף לתפקיד החל משנת הלימודים הקרובה. ועדת הפרס: באישיותו ובסגנון הניהולי המאפיין אותו, משלב דוד מנהיגות חינוכית אבהית ומוביל דרך, מתוך אמונה והדגשת דוגמא אישית. כיום מהווה כפר הנוער ויצו נהלל מסגרת חינוכית לתפארת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-08-2017



ד"ר בני פישר מברך את דוד חורש יחד עם חברי ועדת הפרס, צילום: אירה

השבוע נערך בכפר הנוער 'חוות הנוער הציוני' בירושלים טקס פרס החינוך של המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, במסגרתו הוענקו שלוש תעודות הוקרה על מפעל חיים לאנשי חינוך, ובהם לדוד חורש, המנהל המיתולוגי של כפר הנוער ויצו נהלל בשני העשורים האחרונים, אשר פורש לגמלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך מפקח על בתי ספר אזוריים על יסודיים ועל כפרי נוער ופנימיות חינוכיות בכל הארץ. פרס החינוך של המינהל ניתן השנה ל-7 מסגרות חינוך בית ספריים ופנימייתיים ולאנשי חינוך המייצגים עשייה חינוכית במיטבה, איכות ומצוינות בחינוך.

ד"ר בני פישר, מנהל המינהל: "הזוכים בפרס החינוך ומפעל חיים, משתייכים לקבוצה איכותית של אנשי חינוך ומוסדות חינוך מעוררי השראה המציגים מודל של מנהיגות, נתינה והצלחה בהישגים לימודיים, בהנחלת ערכים, בטיפוח אקלים חברתי ובגיבוש צוות מקצועי מסור שמובילים את התלמידים להצלחה. אני מאחל לדוד המשך עשיה ותרומה בשה החינוך ומאחל הצלחה לגליה אלף, המנהלת הנכנסת של כפר הנוער"

דוד חורש יליד שנת 1945 נולד במסע העלייה של הוריו מקפריסין לישראל. דוד התחנך בכפר סיטרין ובכיתה י"ב וי"ג עבר דוד ללמוד במחזור הראשון של סמינר מורים בכפר אברהם שבפתח תקווה. בשנת 1975 הקים דוד שלושה בתי ילדים עבור המפעל להכשרת ישראל בעפולה, בטבעון ובכרמיאל. בשנת 1980 הקים ביחד עם ראש המועצה של מגדל העמק את ביה"ס, "מרכז חינוכי חברתי והכשרה מקצועית מגדל העמק". בשנת 1988 החל דוד את דרכו בויצ"ו בכפר הנוער אחוזת ילדים, כמנהל הכפר. החל משנת 1997 דוד מתפקד כמנהל כפר הנוער ויצ"ו נהלל, המונה כ-200 עובדים ו-1400 חניכים מתוכם 250 ילדי פנימייה.

נימוקי ועדת הפרס: ד"ר בני פישר, מנהל המינהל ובעז קלומבוס, מחמ"ד המינהל ויו"ר ועדת הפרס העניקו לדוד את התעודה ונימקו את בחירתם ''משנתו ודרכו החינוכית של דוד הושפעה מיאנוש קורצ'אק ומתלמידיו שמעון זקס וראובן כהנא. משנה הטוענת כי יש לכבד ולהאמין בכל אדם ללא קשר לגילו או למצבו, שיש להשקיע בחלש ולשלבו במערכות הרגילות, שיש וניתן להניע עובדים ע"י גיוסם למשימה, הענקת דוגמא אישית של נאה דורש, נאה מקיים ושיתופם לכל אורך הדרך. באישיותו ובסגנון הניהולי המאפיין אותו, משלב דוד מנהיגות חינוכית אבהית ומוביל דרך, מתוך אמונה והדגשת דוגמא אישית. שיטתו התבססה תמיד על – שיחות אישיות, סדנאות, השתלמויות, דוגמא אישית והרבה מאוד פנייה לרגש. לאורך חייו שימש דוד בתפקידים שונים ומגוונים, סגנון המנהיגות החינוכית של דוד הביאה להישגים רבים ומכובדים. כיום עם פרישתו לגמלאות, מהווה כפר הנוער ויצו נהלל מסגרת חינוכית לתפארת, המוביל את השילוב בין אוכלוסיית העמק עם אוכלוסיית תלמידי הפנימייה מהארץ ומרחבי העולם".

גליה אלף, נבחרה לתפקיד מנהלת הכפר החל משנת הלימודים הקרובה. גליה נולדה וגדלה בעמק יזרעאל והיא בוגרת החינוך הפנימייתי. היא התחנכה (בחט"ב) בכפר הנוער ויצו ניר העמק כתלמידה אקסטרנית ובתיכון למדה בפנימייה לחינוך סביבתי במדרשת שדה בוקר. בתפקידיה האחרונים גליה שימשה כסגנית מנהל בית ספר על יסודי משגב, מנהלת מינהלת קמפוס של שלושה תיכונים במשגב וסמנכ"לית עמותת מרכז מעשה במשך שמונה שנים עד 2012.

כפר הנוער ויצו נהלל הוקם בשנת 1923 בתור "בית ספר חקלאי לנערות" על ידי חנה מַיְזֶל שוחט, אגרונומית במקצועה, שהייתה ממייסדי המושב נהלל שבעמק יזרעאל. כפר הנוער מונה כיום כ-200 עובדים וכ- 1400 תלמידים, מתוכם 250 מתחנכים במסגרת פנימיה.