הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בצל עליית מחירי המים: ענף הדגים נערך ליישום הרפורמה הסביבתית


מגדלי הדגים נערכים לקראת יישום הרפורמה שנועדה לשפר את איכות מי הפלט של בריכות הדגים, למען בריאות הציבור ואיכות הסביבה. למרות הסיוע מהמדינה, עליית מחירי המים מציבה אותם בחוסר וודאות בכל הנוגע לכניסה להשקעות משמעותיות. בארגון מגדלי הדגים קוראים למשרדי האוצר והחקלאות להגיע איתם לפתרון בנושא מחירי המים בכלל והמים למדגה בפרט

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-08-2017



בריכות דגים בעמק המעיינות, צילום: אסף סולומון

ענף דגי הבריכות צפוי להתחיל בקרוב ביישום תהליך של רפורמה סביבתית רחבת היקף ויסודית לטיפול במי הפלט של בריכות הדגים. בתחילת החודש פרסם משרד החקלאות את נהלי הרפורמה, לצד רשימת ציוד, תשתיות ועבודות שיוכרו לצורך קבלת סיוע ותמיכה מהמדינה, אולם האיום הצפוי של עליית מחירי המים מציב את המגדלים במצב של חוסר וודאות בכל הנוגע לכניסה להשקעות משמעותיות בענף.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בחודשים האחרונים התקיימו דיונים מקיפים בעניין הנהלים בין ארגון מגדלי הדגים לגופים השונים האמונים על קביעת תקנון הרפורמה, וכן הוגשו, טרם פרסום הנהלים, הערות והתייחסויות לנוסח התקנות מטעם גורמים שונים ביניהם משקים, קיבוצים, מפעילי בריכות ואנשי מקצוע. בתחילת אוגוסט כאמור, גיבש משרד החקלאות באופן סופי את נהלי הרפורמה ואלה התפרסמו לאחרונה.

מתן התמיכה מתקציב המדינה נועד לעודד את הסדרת משקי המדגה הקיימים בישראל לצורך הגנה על הסביבה, לרבות על מקורות מים, מערכות אקולוגיות המגוון הביולוגי ומשאבי טבע אחרים, וכן על בריאות הציבור.

באמצעות מתן המענקים, מבקשת המדינה לעודד את הסדרת משקי המדגה הקיימים בישראל, לצורך עמידתם בדרישות הקבועות בטיוטת תקנות בריאות העם, על מנת להסדיר ולהתאים את המדגה לטיוטת התקנות ולהגדיל, לייעל ולפתח את ענף ייצור דגי הבריכות בישראל.


מנכ''ל ארגון מגדלי הדגים אלי שריר,

אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל: ''הרפורמה הסביבתית היא מהלך רחב היקף עליו הוסכם בעבר עם המגדלים. משרד החקלאות ניהל עמנו דיאלוג פתוח, תוך שילוב אנשי המקצוע הטובים ביותר בתהליך, על מנת להבטיח את יישום הרפורמה באופן היעיל והמיטבי מצד אחד, ואת יכולתם של המגדלים לבצע את ההתאמות הנדרשות באופן שלא ייפגע בהם, אלא יקדם את פיתוח הענף, מצד שני''.

''לצערנו, ענף המדגה נמצא בימים אלה, שוב, תחת איום קיומי בשל העלייה הצפויה במחירי המים'' מוסיף שריר. ''ככלל, מי בריכות הדגים בישראל הינם מים שוליים במליחות גבוהה ואין סיבה הגיונית לייקר אותם. עלייה כזו תביא לייבוש בריכות דגים וחיסול הענף וכמובן שבמצב כזה, אין למגדלים תמריץ לביצוע השקעות רחבות היקף שעלולות לרדת לטמיון. אנו פועלים ליישם את הרפורמה הסביבתית ולשפר את איכות מי הפלט, למען בריאות הציבור ושמירה על מי הנחלים ועל איכות הסביבה ולכן קראנו למגדלים להתחיל להיערך לכך ולפתוח בתהליך הרשמי של תכנון השינויים הצפויים ומילוי הטפסים הנדרשים. במקביל, אנו קוראים למשרדי האוצר והחקלאות להגיע לפתרון עם החקלאים בנושא מחירי המים בכלל והמים למדגה בפרט".