הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צפו: צבי ים שבקעו מהביצים עושים את דרכם הראשונה אל הים


עונת בקיעת ביצי צבי הים החלה ועמה גם המראות המרגשים של עשרות צבי ים קטנים העושים את דרכם מהקן בזחילה נמרצת אל הים הפתוח - שם יחיו כל חייהם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-08-2017



צילום: יתיר שמיר - רשות הטבע והגנים

בימים אלו מתחילה עונת הבקיעה של האבקועים (צבי ים שזה עתה נולדו) מתוך הקינים בחופי הים. הצבים הקטנים מגיחים מהקן ומנווטים אל קו המים בעזרת האור הבוהק ביותר שנגלה להם. בחופים נטושים ושוממים או כאלה המנוהלים כשמורת טבע, אור הירח ונצנוץ הכוכבים המשתקפים על פני הגלים הם האזור הבהיר ביותר בחוף, וכך הם עושים את דרכם אל הים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עם בקיעת הביצים מסתיימת עונת הרבייה שהתחילה בחודש מאי, אז עולה נקבת הצב אל החוף, חופרת גומה ומטילה בה 70-140 ביצים. לאחר ההטלה היא מכסה את הגומה וחוזרת לים. כחודשיים לאחר מכן, הצבונים שבוקעים מהביצים מגיחים מהחול בלילה אל הים, שם יחיו כל חייהם.

מתוך שלושת מיני הצבים בים התיכון, בישראל לרוב נצפים צבי הים החומים והירוקים כאשר אלו גם מקננים לאורך חופינו. כל שלושת המינים מצויים בסכנת הכחדה ומוגנים על פי חוק. צבי ים הינם צבים שבאבולוציה נסוגו חזרה לים והתאימו את עצמם לאורח החיים במים. אולם התאמה זו אינה מלאה, והצבים שמרו על שתי תכונות חשובות המעידות על מוצאם היבשתי - נשימת אוויר ותלות ביבשה לרבייה. שתי תכונות אלו חושפות את צבי הים לפגיעות שונות, מרביתן בגלל פעילות האדם ונוכחותו.

"הפרעות תאורה מלאכותית ואלומות אור מגורמים שונים כגון מסעדות, כבישים, טיילות, סנוור פנסים, מדורות על החוף ועוד, עלולים לבלבל את האבקועים הקטנים ולגרום להם לזחול לכיוון הלא נכון'' מסביר יניב לוי, מנהל המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים. ''במקרים אלו רבים מהאבקועים מתעייפים, מתייבשים ומתים מתשישות עוד באותו הלילה. אלו שהצליחו לשרוד את הלילה, אך לא הצליחו להגיע לים, עלולים למצוא את מותם במהלך היום כתוצאה מחשיפה לשמש, דריסה ע"י כלי רכב הנוסעים על החוף, טריפה על ידי בעלי-חיים שונים או שקיות ניילון ופסולת המהווים מלכודות מוות עבורם".

''מסיבות אלו, פועלת רשות הטבע והגנים מאז אמצע שנות ה- 80, להגנה על הביצים המוטלות והצבים הבוקעים מהן. בכל שנה, בעונת ההטלה, פקחי רשות הטבע והגנים סורקים את חופי הארץ מידי בוקר, מאתרים את הקנים שהוטלו במהלך הלילה, ומעתיקים אותם לשמורות חופיות מוגנות. לאחר כחודשיים, הביצים יבקעו ולבסוף האבקועים יגיחו מהקן וישובו אל הים". אומר יניב לוי.

יחד עם זאת, חלק מהקנים לא מועתקים ונשארים במקומם, ולכן ברשות הטבע והגנים קוראים לציבור לגלות ערנות בתקופה זו של השנה בחופים. במקרה ונתקלתם בהגחה של צבי ים, דווחו על כך מידית למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*. חשוב להקפיד לא לצלם את האבקועים עם פלאש או להאיר עליהם, שכן אור עשוי לגרום להם לעיוורון זמני בזמן קריטי. בנוסף, חשוב לאפשר להם להגיע לכיוון הים בכוחות עצמם, ואם אינם זוחלים לכיוון - להעבירם בזהירות לחוף חשוך ולאפשר להם לזחול לכיוון הנכון. כמו כן יש להרחיק טורפים לרבות כלבי מחמד, לכסות בורות ומחילות סרטנים, ולפנות פסולת שעלולה להפריע להם בדרכם אל הים.

בתוך כך, במסגרת קמפיין "ים נקי" שיזמו עמותת אקואושן, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, יתקיימו במהלך חודשי הקיץ מגוון פעילויות בחופי הארץ במטרה להעלות את מודעות הציבור על חשיבות השמירה על החופים, הים ומשאביו. פרטים ניתן לקבל באתר רשות הטבע והגנים.

רשות הטבע והגנים קוראת לציבור בחופי הים להקפיד על מספר כללים שיבטיחו חופים וים נקי ואת עתידם של צבי הים:

• הימנעו משימוש בתאורה על החוף במהלך הלילה. האור מבלבל את הצבונים וגורם להם לזחול לכיוון הלא נכון. צבונים שלא יצליחו להגיע אל הים במהלך הלילה, סיכויי ההישרדות שלהם קלושים.

• האשפה לפח. אשפה מהווה סכנה ממשית ומכשול עבור צבי הים. הקפידו לאסוף את כל האשפה סביבכם ולזרוק לפח.

• איסור נהיגה בחוף. רכבים שנוסעים על החוף עלולים לפגוע בקן ביצים ולגרום לאובדן של מאות צבונים. בנוסף, הרכבים מותירים אחריהם שקעים וחריצים בחול המהווים מכשול לצבונים בדרכם אל הים.

• נתקלתם בצב ים, צבונים, עקבות בחוף או קן ביצים? קודם כל, אל תפריעו למלאכתם ואל תצלמו אותם או תאירו עליהם באופן ישיר. דווחו מיד לרשות הטבע והגנים בטלפון *3639.