הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלים בריא יותר: חקלאים עוברים לגדל במצע מנותק


בחברת 'טוף מרום גולן' מדווחים כי לקראת עונת השתילות הקרובה, חקלאים רבים החליטו לעבור לגידולים בשרוולים עם מצע מנותק. בנוסף ליתרון הבריאותי עקב ההפחתה בשימוש בחומרי הדברה ושמירה על איכות הסביבה, מדובר בחיסכון גם למגדלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-07-2017



שרוולי גידול במצע מנותק, צילום: טוף מרום גולן

מגדלים בריא יותר: עם העלייה במודעות לשימוש מופחת בחומרי הדברה ושמירה על איכות הסביבה, בחברת 'טוף מרום גולן' מדווחים, כי בהזמנות החקלאים למצעי גידול לקראת שתילות החורף, ישנו שינוי מגמה - כאשר מגדלים רבים החליטו להפסיק לגדל בקרקע המסורתית ולעבור לגידולים במצעים מנותקים מהקרקע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לקראת העונה הקרובה נרשם גידול בהזמנת שרוולי גידול (גרובגים בשפה המקצועית) המאפשרים גידול מנותק מהקרקע, בעל יתרונות פיקוח, סניטציה, בריאות והפחתת הוצאות.

"מצע הקוקוס הינו אורגני וידידותי לסביבה ומפחית באופן משמעותי את הצורך בשימוש בחומרי הדברה מפני מזיקים, דבר המאפשר גידול איכותי ובריא הרבה יותר לצרכן" מציין יוני אוסרוביץ אגרונום טוף מרום גולן. "המצע המנותק יוצר חייץ בין שורשי הגידול לקרקע המאולחת ומאפשר הפחתה בהדברה ולעתים ללא צורך כלל בהדברה, כך שניתן לטפח גידול של תוצרת נקיה ממזיקים ומחומרי הדברה, ועל ידי שיטה זו גם לשמור על הסביבה בהפחתת המזהמים במי התהום".


שרוולי גידול במצע מנותק, צילום: טוף מרום גולן

עוד מציין אוסרוביץ, כי במצע מנותק מהקרקע קיימת אחיזה גבוהה יותר של הצמח וכן אספקת מים זמינה לצמח, תכולת אוויר גבוהה במתחי מים נמוכים, צפיפות גושית נמוכה והמצע עצמו במשקל קל. כמו כן קיימת מוליכות הידראולית (ברוויה) גבוהה לצורך ניקוז יעיל ומהיר והקניית יכולת עיגון לצמח.

מלבד היתרון הבריאותי של הפחתת השימוש בחומרי הדברה והרחקת הגידול ממזיקי קרקע, מדובר בחיסכון עבור המגדלים, שאינם נאלצים להשקיע כספים ברכישת חומרי ריסוס ובתהליך הריסוס על הגידולים. המצב האיכותי מאפשר לחקלאי גם חיסכון בשימוש במים. כמו כן המצעים נמצאים בזמינות קלה יחסית.

ה'גרובגים', שרוולי המצעים המנותקים, מיועדים לגידול ירקות באופן אינטנסיבי, זאת בשל מידותיהם הקטנות, איכות הקוקוס שבתוכם ואחידות הרכב השרוולים שלהם חשיבות רבה מבחינת המגדל. בנוסף על יתרונות החיסכון במים והפחתת הריסוסים, הרכב המצע מאפשר גידול בכמות היבול.