הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות מודיע על סגירת מועצת הצמחים


במקום זאת, המועצה תהפוך לגוף וולונטרי של מגדלים במהלך שנת 2018. מנכ''ל משרד החקלאות במכתב לחקלאים: ''החלטה זו תואמת את החלטת הממשלה לצמצום הרגולציה, ואת בקשת חלק ממגדלי הפירות והירקות שלטענתם המועצה אינה ממלאת את חובותיה''. התאחדות חקלאי ישראל: ''מכתב שכל עיקרו זריעת ריב ומדון''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-07-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משרד החקלאות נערך לסגירת מועצת הצמחים: מנכ"ל משרד החקלאות שלמה בן אליהו הודיע אמש (א') לסמנכ''ל אסטרטגיה במשרד החקלאות אורי צוק בר, להכין תיק לסגירת מועצת הצמחים והפיכתה לגוף וולונטרי של מגדלים במהלך שנת 2018. זאת, לדברי מנכ"ל המשרד שלמה בן אליהו, בעקבות תלונות על תפקודה של המועצה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

החברות במועצת הצמחים היא חובה המוטלת על כל החקלאים, וכשתוקם מועצה וולונטרית, יוכל כל חקלאי להחליט אם הוא מעוניין להצטרף אליה כחבר ולשלם דמי חברות. ''החלטה זו הינה תואמת את החלטת הממשלה לצמצום הרגולציה, ותואמת בקשת חלק ממגדלי הפירות והירקות שלטענתם המועצה מתעמרת בהם ואינה ממלאת את חובותיה ואינה מבצעת ביעילות את המטרות שלשמן הוקמה" כתב מנכ''ל משרד החקלאות במכתב לצוק בר עם העתקים לכלל ארגוני החקלאים ולמועצת הצמחים.

הקריאה לסגור את מועצת הצמחים עלתה לא אחת בשנים האחרונות, מקרב חקלאים אשר הפגינו את מורת רוחם מהתנהלותה, בעיקר באמצעות אי תשלום היטלי המועצה המחויבים בחוק. ניסיונות סגירת המועצה וערעור על תפקודה עלו גם בהצעות חוק שונות אשר הובלו על ידי חברת-הכנסת שרן השכל ונוסחו בשיתוף פעולה עם התאחדות האיכרים בישראל.

התאחדות חקלאי ישראל: "פנינו לברית ולא ליצר", אל תשלח ידך לריב ומדון

בעקבות הודעת משרד החקלאות, שלחה התאחדות חקלאי ישראל מכתב לשר החקלאות בו נכתב: ''הערב, ערבו של ט' באב, קיבלנו העתק מכתב בתפוצת נאט"ו ממר שלמה בן אליהו בדבר סגירה אפשרית של מועצת הצמחים והפיכתה למועצה וולונטרית וזאת ע"פ דרישת מיעוט מן החקלאים.''

''צר לנו, כי דווקא הערב, שבו אנו נזכרים מה עוללה שנאת חינם לעם היהודי. אנו מקבלים מכתב שכל עיקרו זריעת ריב ומדון, ופגיעה בקודשה של העשייה הציונית בעת החדשה החקלאות הישראלית. וזאת ללא כל הידברות וגיבוש הסכמות כמקובל''.

''ראשית, אדגיש שהמנכ"ל מציג את המהלך השגוי הזה, כהיענות לפנייתו של יו"ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור - ולא היא ! בנוסף לכך הוא מסתמך על פנייתו של מר דובי אמיתי, שעזב את התאחדות חקלאי ישראל ומייצג בקושי 3% מהחקלאים''.

שנית – בכניסתך לתפקידך כשר החקלאות הבאת פנינו דוגמה מאלפת מהתנהגותו של יצחק רבין ז"ל, בתפקידו כראש ממשלה שציין בפניכם, כי יעבוד רק עם מועצת יש"ע, הגוף המוסמך של מתנחלי יש"ע, בהיותו הגוף המייצג, עם כל חילוקי הדעות ואי ההסכמות. כך הבטחת לפעול כלפינו כגוף היציג בחקלאות. צר לנו, כי מכתבו של מר בן אליהו, עושה את ההיפך ואינו עומד בקריטריון הראשון של ההידברות שאתה קבעת''.

שלישית – בנושא מועצת הצמחים הוקמה ועדה ע"פ החלטות ממשלה. הצגנו בפניה את עמדתנו הברורה על חשיבותה של המועצה והתועלת הרבה שהיא מביאה לחקלאות ישראל, לצד פעילות המשרד. ועדה זו החליטה על ביצוע סקר לבחינת רצון המגדלים במספר מוצרים בענף הפירות לצאת או להישאר במועצה באופן וולונטרי. (זאת מתוך הספק הקיים האם ניתן לבצע נשימות ציבוריות על בסיס וולנטרי ) על כך הסכמנו ולפתע כאור באפלה מגיח מכתבו המיותר של מר בן אליהו, ועושה את כל ההליך , עליו סיכמנו לחוכא והיתלולא''.

רביעית – מאין היוהרה לקבוע, כי בכספי החקלאים ייעשה שימוש ע"י ועדה שתגבש המלצות לשם כך?

חמישית – והוא העיקר – המשמרת הממשלתית שלכם נועדה לשמור ולפתח את החקלאות הישראלית ולהובילה קדימה ובמלוא התנופה. מי כמוך מודע להערכה האדירה שיש לנו בכל העולם ומעוניין לפתח הערכה זו גם להישגים כלכליים. מאחורי כל ההצלחה הזו – עומד ציבור חקלאיים "המוציא לחם מן הארץ" תרתי משמע.

"אנו רואים במועצת הצמחים גוף מרכזי חשוב ביותר, מקצועי וציבורי, שמתנהל ע"י נציגות נבחרת של המגדלים ופועל לקידום החקלאות ולשמירת רווחיות החקלאים'' כותבים בהתאחדות חקלאי ישראל. ''אנו שבים וקוראים להמשיך לתאם ולשתף פעולה איתנו ועם כל הגופים הפעילים בתחום. התאחדות חקלאי ישראל הינה הגוף היציג של חקלאי ישראל והיא מאגדת בתוכה את תנועות ההתיישבות, ארגוני המגדלים, המועצות האיזוריות ואגודות המים''.

''אנו פונים אליך בבקשה ברורה. "פנינו לברית ולא ליצר", אל תשלח ידך לריב ומדון ושנאת חינם הזויה ומיותרת. נבקשך להודיע למר בן אליהו למשוך את מכתבו למר צוק-בר בחזרה ולהתדיין כפי שעשינו עד עתה בסובלנות ובהבנה, עם כל הנוגעים בנושא על פתרונות אפשריים. במקום שבו אין איש הייה אתה איש!'' כך במכתב התאחדות חקלאי ישראל לשר החקלאות אורי אריאל.

ממועצת הצמחים נמסר היום בתגובה: ''בעקבות הבעת עמדה נחרצת זו של התאחדות חקלאי ישראל נגד ההחלטה, מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון וראשי הענפים במועצת הצמחים מצפים ששר החקלאות ישנה את עמדתו, יתחשב בעמדת ארגוני החקלאים שמייצגים את רוב חקלאי ישראל ויכיר בחשיבותה ותרומתה של המועצה לחקלאות בישראל''.

נשיא התאחדות האיכרים: המימון העיקרי של המועצה הוא מהסיטונאים

בנייר עמדה ששלח בשבוע שעבר נשיא התאחדות האיכרים בישראל דובי אמיתי למנכ''ל משרד החקלאות בן-אליהו, כתב אמיתי: "במטרות המועצה רשום בבירור כי עליה לדאוג להבטחת מחיר הוגן, הן למגדלים, והן לאוכלוסייה. אולם, מאז שהוקמה המועצה, המחירים לחקלאים פחתו, עד כדי סגירת משקים, והמחירים לצרכן האמירו במאות אחוזים".

אמיתי הוסיף כי "מימונה העיקרי של המועצה מגיע מהסיטונאים ולא מהמגדלים כך שאותו קמעונאי אשר אחראי על מכירה ביוקר לצרכן וקנייה בעושק מהמגדלים, הוא גם אותו סיטונאי אשר משלם את הכספים שבזכותם מתנהלת מועצת הצמחים. אותה מועצה שאמורה בעצם להגן (סעיף 11 לחוק) על החקלאי מעושק ועל הצרכן מיוקר המחייה, בעצם מקבלת את מימונה דרך הגורמים לכך''.