הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בקריאה ראשונה: סגירת המנהלה להסדרים במגזר החקלאי


זאת על רקע סיום הטיפול ברוב המכריע של חובות המגזר החקלאי. המנהלה להסדרים הוקמה במטרה לבצע ולממש ההסדרים על מנת לשקם את המגזר החקלאי, ואמורה הייתה לסיים את עבודתה תוך 5 שנים. בפועל פעילותה הוארכה ונמשכה 24 שנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-07-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק של שר החקלאות אורי אריאל, לסגירת המנהלה להסדרים במגזר החקלאי, זאת על רקע סיום הטיפול ברוב המכריע של חובות המגזר החקלאי. ההצעה אושרה ברוב של 22 חברי-כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המנהלה להסדרים במגזר החקלאי, הוקמה בשנת 1993 מתוקף "חוק גל" ומטרתה העיקרית היתה יזום, קידום, ליווי, ביצוע ומימוש ההסדרים על מנת לשקם את המגזר החקלאי, וכדי למנוע את כניסתם של רוב חקלאי ישראל להליכי פשיטת רגל. המחוקק קבע, כי על המנהלת לסיים את עבודתה תוך 5 שנים מיום הקמתה. אך בפועל פעילותה הוארכה ונמשכה 24 שנים, עד עתה.

מאז הקמתה, המנהלה הסדירה את חובם של 478 אגודות חקלאיות (קיבוצים, מושבים, מושבים שיתופיים), 18 אירגוני קניות ותאגידים חקלאיים ו-29,000 משקי מושבים. חובות המגזר החקלאי בערכים ראליים לפני "תספורת" של 20% הקבועה בחוק, מסתכמים ב- 27.5 מיליארד ₪. המנהלת גבתה וחילקה לנושים 2.05 מיליארד ₪, סכום שמהווה כ-7.5% מערכו של החוב הכולל.

המחוקק קבע, כי בכל מקרה לא יכנסו הקיבוצים ובעלי החובות לפשיטת רגל, כך שלא יצטרכו לממש את משקם, במטרה לשמר את פעילותו של המגזר החקלאי בישראל, מתוך ההבנה שמלבד יצור של מזון וסיבים, החקלאות מייצרת תועלות ציבוריות נוספות, כדוגמת ערכי נוף, איכות סביבה, תרבות, מורשת וחינוך - תועלות שיש לשמר ולדאוג שימשיכו להתקיים גם עבור הדורות הבאים.