הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סמכויותיו של שר האוצר בהחלטות על ייבוא מזון יידונו בוועדת הכספים


הצעת חוק שזוכה לתמיכה רחבה בכנסת, מבקשת לחייב את שר האוצר להתייעץ עם ועדת הכספים לפני מתן צווי מכס ומכסות ייבוא פטורות ממכס של מוצרי מזון - בכללם ירקות ופירות. יוזם ההצעה חה''כ איתן ברושי: ''עריצות האוצר בהחלטות בנושאי מכסים וייבוא חייבת להסתיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-07-2017



צילום: אורן אדלשטיין

מליאת הכנסת החליטה אתמול (ד') ברוב גדול ובתיאום עם יו"ר ועדת הכספים, לקיים דיון שיבחן מחדש את סמכויותיו הבלעדיות של שר האוצר בהחלטות הקשורות בייבוא מזון ותוצרת חקלאית מחו''ל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההצבעה התקיימה בעקבות הצעת חוק של ח"כ איתן ברושי שמטרתה לחייב את שר האוצר להתייעץ עם ועדת הכספים והכנסת בנושאים אלה, והיא התקבלה לאחר תהליך ארוך בועדת השרים לחקיקה.

החוק כיום קובע את ההליך לאישור וביטול הוראות צו, המגדילות או מטילות מס על סחורה שהייתה פטורה ממנו ללא הגבלה - כלומר שר האוצר קובע צו ורק לאחר מכן מגיש אותו לאישורה של ועדת הכספים של הכנסת. שר האוצר אינו מחוייב כיום להתייעץ עם ועדת הכספים ואף לא עם שרי החקלאות והתעשייה, על אף שלהחלטותיו בנושא מכסים וייבוא מוצרי מזון השפעה עמוקה על הייצור המקומי בישראל.

הצעת החוק שהונחה על ידי ח"כ איתן ברושי לפני מספר חודשים, לא עברה בועדת השרים לחקיקה בשל התנגדות הממשלה. שר החקלאות אורי אריאל הגיש ערעור ולבסוף הוחלט כי הצעת החוק תהפוך להצעה לסדר ותידון בועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני.

ח"כ איתן ברושי: עריצות האוצר בהחלטות בנושאי מכסים וייבוא חייבת להסתיים. כל האחריות על שרי החקלאות והתעשייה, אבל את כל הסמכויות נתנו בידו של שר האוצר- זה מצב לא הגיוני ומדיניות קבלת ההחלטות מחייבת שינוי. החלטות על הורדת מסים מכסים פוגעות פגיעה אנושה בייצור המקומי בכל התחומים. הכנסת חייבת להיות מעורבת על מנת לשמור על הייצור המקומי, על החקלאות ועל התעשייה. הייצור המקומי אינו רק כסף, הוא גם ערך. מדובר על הצורך באיזון נכון בין השיקולים הכלכליים לבין הערכים הבסיסים של מדינת ישראל ועתידה."