הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לא רק לבני אדם - 'ג'קוזי' למנגו


בימים אלה נערך ניסוי שעשוי להאריך את חיי המדף של הפרי הטרופי, שכידוע שורד זמן קצר מאוד לאחר שנקטף. טכנולוגיה חדשה המתבצעת באמבט ללא כימיקלים, מגבירה את יעילות החיטוי של הפרי ומפתחת בו עמידות רבה - כך שניתן יהיה להנות ממנו זמן הרבה יותר ממושך

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-07-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בשנים האחרונות הפך המנגו לפרי מבוקש מאוד בשוק הישראלי וחקלאים רבים הרחיבו את העיסוק בגידול הפרי, גם הודות למחקרים המאפשרים הכפלה ואף שילוש של כמות היבול. במעבדה לקירור ואיסום פירות של החברה לפיתוח הגליל, מתבצע בימים אלו מחקר חדש שתוצאותיו עשויות להאריך את חיי המדף של המנגו ולצמצם את הפחת בפרי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במחקרה של ד"ר טלי גולדברג יחד עם ד"ר דני גמרסני וד"ר שאול נשיץ, נבחן שימוש ב'ג'קוזי' - אמבט אולטרסאונד מיוחד ובו גלי קול בתדירות הגבוהה מ- 20,000 הרץ, המייצרים בועיות זעירות המתפוצצות על שטח הפנים של הפירות הטבולים בו. האנרגיה המשתחררת מהבועיות מגרדת את השכבות החיצוניות של הפרי ומנקה אותו מגורמי מחלות ומשאריות חומרי הדברה לאחר שנקטף במטע. בכך ניתן להביא להגברת יעילות החיטוי ללא כימיקלים ולעכב את התפתחות הריקבון בפרי. .


המנגו בתוך האמבט, צילום: באדיבות החברה לפיתוח הגליל

השיטה כאמור הינה ללא כל חומרים כימיים ונחשבת לשיטת טיפול פיזיקאלית חדשנית בתוצרת חקלאית לאחר הקטיף. יעילות הטיפול מושפעת מכמות הפירות במיכל, ממשך זמן שהייתם במיכל ומטמפרטורת המים. בתום שנת המחקר הראשונה נמצא, כי כמות הפרי הראוי לשיווק עלתה משמעותית לאחר הטיפול באמבט האולטרסאונד, ביחס לפרי שלא עבר טיפול זה. הניסוי נערך במימון שולחן מגדלי המנגו במועצת הצמחים.

המעבדה בה מתבצע הניסוי מופעלת בשיתוף בתי קירור, מועצת הצמחים וארגון מגדלי הפירות. בימים אלו החלו במעבדה לקרור ואיסום פירות, את שנת המחקר השנייה, במהלכה מעוניינים החוקרים, למצוא את התנאים האופטימליים ליישום טכנולוגיה זו ובכך להאריך את משך זמן חיי המדף של הפרי.

"אנחנו נכנסים לשנת מחקר שניה, הממצאים של השנה הראשונה היו טובים מאוד ובעלי משמעות רבה עבור המגדלים. כיום, חיי המדף של המנגו לאחר חודש איסום בקרור הינו כשבוע. במידה ונצליח להאריך את פרק הזמן הרי לחקלאים, לבתי האריזה ולרשתות השיווק יהיה יתרון כלכלי במכירת הפרי והצרכנים ייהנו מפרי איכותי לזמן ממושך" מציינת ד"ר גולדברג.

"ענף המנגו נמצא בעליה בשל התפתחות המחקר בתחום שאפשרה הפיכתו לרווחי יותר" אומר יוסי פורטל מקיבוץ מירב, המגדל הגדול בארץ למנגו. השנה הרחיב פורטל את שטחי המנגו ב- 250 דונם ובשנה הבאה צפוי להגיע ל- 1,000 דונם של מטעים''. לדבריו, במחקר שבוצע בחברת טוף מרום גולן התגלה, כי גידול מנגו על מצע מנותק של טוף, מאפשר צריכת ברזל גבוהה יותר ובפועל כמות היבול עלתה באופן משמעותי מ- 1.5 טון לדונם, ל- 5 טון פרי איכותי בכל דונם.

אבי מעוז מטוף מרום גולן מציין: "היתרון של הטוף אדיר, הוא מעניק למנגו יותר ברזל, מגביר את כמות היבול, איכותו וגודלו ואף חוסך לחקלאי, שכן ההשקעה בתעלת טוף הינה חד פעמית לעומת מצעי קרקע שיש להחליף בכל מספר שנים".