הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מרגש: סימני חיים ראשונים מהיעלים בנחל אשלים


26 יעלים נספרו לפני אסון דליפת השפכים החומציים בנחל אשלים, ובמשך שבועיים וחצי מאז - אותרו שמונה יעלים ללא רוח חיים בערוץ הנחל המזוהם. הבוקר הגיע סימן החיים הראשון, כשבמצלמות המעקב המוצבות בשטח נצפתה קבוצת יעלים המרווה את צימאונה מהשקתות שהוצבו עבור חיות הבר באזור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-07-2017



אות חיים: מצלמות המעקב של מחקר היעלים הנוביים - רשות הטבע והגנים

פקחי רשות הטבע והגנים, שנחשפו מאז אסון דליפת השפכים לנחל אשלים למראות קשים ועצובים של נזק עצום לסביבה, לחי ולצומח - זכו הבוקר סוף סוף לקבל סימן חיים מעודד יחסית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפני מספר ימים דיווחה רשות הטבע והגנים כי במשך השבועיים שלאחר האסון, אותרו שמונה יעלים ובעלי-חיים נוספים שמצאו את מותם בנחל המזוהם. מותם של היעלים הוא פגיעה משמעותית באוכלוסייה באזור זה ובכלל. מדובר בחיית בר נדירה יחסית שאוכלוסייתה מנתה לפני האסון בנחל 26 יעלים בלבד, והיא בעלת חשיבות עצומה לסביבה. ברשות הטבע והגנים מציינים כי נסיבות מותם של היעלים עדיין נבדקות אך ישנה סבירות גבוהה ביותר כי מדובר בפגיעה כתוצאה מאירוע הדליפה וזיהום הנחל בשפכים.


יעל שמצא את מותו בנחל, צילום: ג'ורג' נורקין  - רשות הטבע והגנים

הבוקר, בזמן שפקחי הרשות צפו בתמונות שצולמו במצלמת המעקב האקולוגיות המוצבות בשטח, הגיע סימן החיים הראשון. בתמונות נצפתה קבוצה של מספר יעלים המרווים את צימאונם מהשקתות שהוצבו עבורם באזור כדי לספק להם מקורות מים נקיים במקום אלו שזוהמו בנחל. בנוסף נצפו בתמונות גם שועל, חתול בר, ארנבת שדה ועוד.

גלעד גבאי, מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים: "עם התרחשות אירוע דליפת השפכים לנחל לפני כשלושה שבועות, הפעולות הראשונות שביצענו היו להרחיק מטיילים וחיות בר מהאזור המזוהם תוך ניסיון למזער את הנזקים לסביבה. בעוד האדם יכול להבין את גודל האסון ולהדיר רגליו מהאזור, עבור חיות הבר הנושא יותר מורכב, שכן הגבים לאורך ערוץ נחל מהווים מקור מים עבורם. לאור כך דאגנו שיוצבו באופן מהיר שקתות ייעודיות במספר נקודות כדי לאפשר לחיות הבר נגישות למים נקיים במקום אלו המזוהמים שבגבים".


'עקב חורף' בשוקת: מצלמות המעקב של מחקר היעלים הנוביים - רשות הטבע והגנים

"זו הייתה התרגשות גדולה עבורנו לראות את התמונות עם החיות ששותות מהשקתות'' מוסיף גבאי, ''כולנו תקווה כי לא ניחשף מעתה ואילך למראות מזעזעים של עוד חיות מתות בנחל, אך לצערי הסכנה לחיות עוד קיימת נוכח הזיהום שנוצר בנחל ומשך הזמן שייקח לשקם אותו".

לדברי אסף צוער אקולוג מחוז דרום ברשות הטבע והגנים "היעל מאוד נדיר במזרח התיכון, וישראל הינה מהמדינות האחרונות שקיימים בה עדרי בר בתחום התפוצה הטבעי שמוגנים יחסית מצייד. לנחל אשלים חשיבות רבה מאחר והינו מסדרון חשוב המקשר בין אוכלוסיית היעלים של מדבר יהודה לזו של הנגב".


סריקות בנחל אשלים, צילום: מארק כץ - רשות הטבע והגנים

בתוך כך ממשיכים ברשות הטבע והגנים בפעולות מאומצות לניטור ושיקום הנחל בשיתוף הגורמים המעורבים, ביניהן המשך שאיבת המים החומציים מהגבים בסיוע קבלני שאיבה, תחילת יישום של תכנית הניטור באזור באמצעות פקחים ואנשי מדע של הרשות, סיורים שוטפים בשטח, היערכות להזרמת מים בחלק מערוצי הנחל והשקיית הצומח בחלק התחתון של הנחל, המשך דיגום של המים והקרקע באזור.