הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר להגנת הסביבה בנושא האמוניה: ''נותן גיבוי מלא לעובדי המשרד''


השר זאב אלקין יוצא היום להגנה על מנכ''ל המשרד והעובדים לאור המידע שהועבר ממבקר המדינה ליועץ המשפטי לפיו ישנו חשש לעבירות פליליות בטיפול המדינה בנושא האמוניה. ''אנשי המשרד פעלו בנושא האמוניה בצורה מקצועית וללא רבב, בהתאם לחוק''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-07-2017



מסוף האמוניה הארצי בחיפה צילום: מתן נעים - המשרד להגנת הסביבה

השר להגנת הסביבה זאב אלקין התייחס היום (ד') למידע שהועבר ממבקר המדינה יוסף שפירא, ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, על פיו עולה כי ישנו חשש לעבירות פליליות בטיפול המדינה בנושא קידום הפתרונות לאספקת אמוניה למשק הישראלי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כזכור אתמול העביר מבקר המדינה ליועץ המשפטי מידע, על פיו עולה כי בחינת הפתרונות לאספקת אמוניה למשק הישראלי נעשתה באופן מוטה כדי להיטיב עם חברת חיפה כימיקלים, וכי מנכ''ל המשרד להגנת הסביבהישראל דנציגר פעל לכאורה תוך ניגוד עניינים''.

''אני נותן גיבוי מלא לעובדי המשרד להגנת הסביבה ולמנכ"ל המשרד, שהם עובדי מדינה מסורים ומקצועיים, מהטובים ביותר שאני מכיר בשירות המדינה. אם למישהו יש טענות לגבי החלטות שקיבל המשרד בנושא האמוניה, אני מבקש להפנות אותן לא לעובדי המשרד אלא אליי, כמי שנושא באחריות מיניסטריאלית כוללת לעבודת המשרד''. אומר אלקין.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי ''המשרד תמה על הודעת מבקר המדינה לתקשורת, בה הוא מדברר את פנייתו ליועץ המשפטי לממשלה בנושא האמוניה, וזאת עוד בטרם נעשתה הפנייה למשרד להגנת הסביבה לקבלת התייחסות''.

''אנו דוחים לחלוטין את הטענות לגבי חשדות לפלילים שמעלה המבקר, חשדות שנרמזו בהודעה לתקשורת של המבקר בהקשר של אנשי המשרד הסביבה והמנכ"ל בפרט. אומרים במשרד. ''אנשי המשרד פעלו בנושא האמוניה בצורה מקצועית וללא רבב, בהתאם לחוק, תוך כדי התייעצות עם יועצים חיצוניים מהארץ ומחו"ל ועם גורמי הממשלה הנוגעים לעניין בהיבטים שונים. הטענה שלפיה פעילות המשרד נטתה לטובת חיפה כימיקלים היא מגוחכת, לאור העובדה שהמשרד להגנת הסביבה הוא זה שבחודשים האחרונים קיבל החלטה על סגירת מכל האמוניה ושלילת היתר רעלים מחברת חיפה כימיקלים לאחר סחבת רבת שנים''.

לטענת ניגוד עניינים, אומרים במשרד: ''למנכ"ל יש הסדר ניגוד עניינים ידוע והוא פועל על פיו ללא רבב. מנכ"ל המשרד חתום על הסכם ניגוד עניינים לפיו אינו יכול לעסוק במישרין בענייני חברת כי"ל, בגלל חברותו הרחוקה עם סמנכ"ל הכספים של כי"ל. פעילותו של המנכ"ל בנושא האמוניה היא לפי חוק והוא הוביל להישגים חסרי תקדים בהגנה על הגנת הסביבה ובטיחות התושבים''.

''העיסוק בנושא האמוניה הוא כללי מטיבו ובעל השלכות רוחב כלליות, ומונע משיקולי מדיניות רחבים - כאשר הנמענת הרגולטורית העיקרית והישירה של תהליך האסדרה היא חברת חיפה כימיקלים בע״מ, שעמה אין למנכ"ל כל ניגוד עיניינים''.

לעניין החלופות החדשות לאספקת האמוניה לטווח קצר, מבקשים להבהיר במשרד להגנת הסביבה, כי ''כל המלצות המשרד גובשו על ידי צוותים מקצועיים מנוסים בתחומם ובליווי יועצים בלתי תלויים מהארץ ובחו"ל, וללא כל התערבות או השפעה של המנכ"ל. המלצות אלו אומצו ללא שינוי על ידי המנכ"ל והשר. ההחלטות וההתייעצויות נעשו בוועדות היגוי בין משרדיות, "מנחה לאומי" בו יושבים גורמי הממשלה הרלוונטיים, וגם נדונו לעומק ותואמו עם משרד המשפטים במסגרת הכנת תשובות מדינה בנושא האמוניה בערכאות המשפטיות השונות בחודשים האחרונים. מדיניות זו גם הוצגה בהרחבה ואושרה על ידי ממשלת ישראל''.

ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "אני דוחה מכל וכל את ניסיון להטיל דופי במשרד להגנת הסביבה ועובדיו, ואני גאה בכך שדווקא במשמרת שלנו הבאנו סופסוף לסגירה של מכל האמוניה בחיפה שסיכן את הציבור. כמו שפעלנו עד עכשיו מתוך שיקולים מקצועיים בלבד, בלי להתייחס ללחצים שהופעלו עלינו מכיוונים שונים, כך נמשיך לפעול למען ההגנה על הסביבה, הבטיחות ובריאות הציבור".