הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשרד להגנת הסביבה: ''אישור התכנית להקמת חוות הטורבינות בגולן – החלטה אומללה''


החלטתה השנויה במחלוקת של הוועדה לתשתיות לאומיות לאשר את הקמת חוות הטורבינות ברמת הגולן, הגיעה היום לוועדת המדע של הכנסת. ''המשרד להגנת הסביבה בעד אנרגיה מתחדשת – אבל לא בכל מחיר. לא רק שלא שומעים את חוות דעתנו במוסדות התכנון - אלא גם דוחקים אותנו לפינה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-07-2017



טורבינות בגובה 150 מטרים - הדמייה: תומר הררי , צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

"המשרד להגנת הסביבה בעד אנרגיה מתחדשת – אבל לא בכל מחיר. ההחלטה של הוות"ל מלפני כחודש לאשר את הקמת חוות הטורבינות בתל פארס שברמת הגולן היא החלטה אומללה'' כך אמר היום (ד') ד"ר רם אלמוג, הממונה על התכנון הסביבתי במשרד להגנת הסביבה, בדיון שהתקיים בועדת המשנה של ועדת המדע של הכנסת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הדיון התמקד באזרחי הישובים הסמוכים למתחמים בהם עתידות לקום הטורבינות ואוכלוסיית הציפורים שבסיכון. מדובר בחווה שתמוקם במרכז הגולן, בסמוך ליישובים יהונתן וקשת, בליבו של אזור חיפוש המזון והקינון של הנשרים בגולן. החווה תכלול 42 טורבינות ענק בגובה 150 מטרים כל אחת - כגובה בניינים בעלי חמישים קומות, בהספק כולל של כ-130 מגה וואט. החברה שעתידה להקים את הטורבינות היא 'אנלייט' שבשליטת 'יורוקום תקשורת' ובבעלותו של שאול אלוביץ'.

אלמוג הוסיף ואמר: ''כיום לא רק שלא שומעים את דעתו של המשרד להגנת הסביבה, אלא גם דוחקים אותנו לפינה. מעבירים תוכניות לוועדה שאנחנו בכלל לא חברים בה. התקבלה החלטה אומללה בוועדה לתכנון ובנייה שאישרה הקמת טורבינות רוח במקום בתל פארס שעלולות לחסל את אוכלוסיית הנשרים בגולן, זאת למרות שאפילו היועצים הסביבתיים של הוועדה עצמה התנגדו. התרומה לסל האנרגיה של ישראל בטלה ב-60 גם מבחינת השטח המדובר וגם מבחינת איכות חיי התושבים. גורמים כלכליים שמעניינים אותם הרווחים דוחפים את המיזם קדימה ואת המשרד הצידה''.

כזכור, לפני מספר ימים הגישה החברה להגנת הטבע ליו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל), בקשה לבטל את אישור התכנית ולקיים בה דיון מחודש. לטענת החברה להגנת הטבע, הוועדה התעלמה מחוות דעת חשובות ומהותיות, של יועצי הוועדה עצמה, שקבעו חד משמעית כי אין לאשר את החווה, לאור הסכנות של הטורבינות על אוכלוסיית הנשרים בגולן ובישראל. בחברה להגנת הטבע מבקשים לערוך סקר בעלי כנף, על ידי מומחה חיצוני מטעם הוועדה ולבחון את התכנית על בסיס ממצאיו.

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ יעל כהן פארן: "בשבועות האחרונים קיבלנו הרבה מאוד פניות מתושבים מודאגים ומראשי רשויות. סיירנו באזורים האלה, ואני חייבת לומר שיש פה דילמה אמתית. כולנו רוצים אנרגיה מתחדשת ונקיה ולהפסיק את תחנות הכוח המזהמות והחולי הנגרם מהן אך מנגד עומדת השאלה אם יש פתרון שגורם לנזקים חמורים יותר או האם מדובר בחוסר מידע ואנחנו צריכים לבחון איפה החששות נכונים ואיך אפשר להתמודד איתן במידה והם נכונים. ברמה התכנונית אנחנו שואלים האם יש חוסר שיתוף של הרשויות והתושבים ומנגד צריכים המתנגדים להיזהר מתופעה של 'לא בחצר שלי'. אף אחד לא רוצה את זה ליד ביתו אך אנחנו זקוקים לאנרגיה חלופית, לכן צריך את האיזון".


הדיון היום בוועדת הכנסת, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

ח"כ חיים ילין: "אני לא מפסיק לקבל טלפונים, פעם זה רמת הגלון, פעם גליל, פעם יתיר. כל מקום אומרים לי שבגבעה ליד הבית צריכה להיות שבשבת 160 מטר גובה ושאנחנו לא יודעים את ההשלכות הבריאותיות. אני חושב שכדאי שנצא בחקיקה שאין לבנות מתחת ל-2 קילומטר מהבתים, ואם לא יהיה אז לא יהיה. נחייה בלי זה".

ח"כ דב חנין: "במאה ה – 21 אנחנו חייבים לעבור מהפכה אנרגטית מאוד מאוד דרמטית, עם מרכיבים של שמש ורוח, יהיו דברים גדולים שיקרו בכל העולם וגם אצלנו, בישראל. זה הולך לקרות וטוב שזה יקרה, אחרת נהיה בבעיה גדולה. אבל, ועם זאת, אני לא מאמין שיש מטרה שמקדשת את כל האמצעים. אני בעד רכבת, האם אני בעד שהיא תדרוס אנשים? ממש לא. לכן, חשוב להעלות את השאלות המתבקשות ולקבל מחקרים, עובדות, ומידע רציני ועדכני. לכל החששות צריך לתת תשובות".

רון שני, ראש מועצת משגב: "יש לנקוט בעיקרון הזהירות המונעת – אי הוודאות מאוד גדולה, אנחנו עוד לא יודעים את ההשפעות של הטורבינות, אי אפשר לנבא מה הולך להיות. בואו נתחיל רחוק, עם חוות שאינן קרובות ליישובים, נקבל ניסיון, ונפעל רק על פי הניסיון שיצטבר".

פיני ירון, ראש מטה התושבים להסדרת הטורבינות: "אנחנו לא נגד טורבינות רוח במדינת ישראל, אנחנו תומכים באנרגיות מתחדשות, אבל אנחנו רוצים שייקחו בחשבון את כל הנתונים, את כל ההשפעות, של הטורבינות, ולא רק את אלה שמוצגים על ידי היזמים, כי יכול להיות שאפשר להקים את החוות במקומות אחרים, שם הנזק שלהם יהיה קטן הרבה יותר".

נועם לידר, מנהל אגף אקולוגיה ברשות הטבע והגנים : "אני מזכיר לכולם ששימור טבע ובעלי חיים זה על פי חוק, ואנחנו פועלים על פי זה. כיום אין מספיק כלים, מבחינת ידע קיים, כדי לקבל החלטות לגבי טורבינות שעלולות להיות להן השלכות על חיי הנשרים והעופות".

דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע: "בנוגע לתכנית בתל פארס ברמת הגולן - מומחי הוות"ל עצמם, לא גורמים חיצוניים, אלא אנשי הוועדה, אמרו שהתכנית עלולה להביא להכחדת הנשרים בגולן, אז למה אומרים לנו שהנושא מטופל? אם מתעלמים מהעמדה הרשמית של יועצי הוועדה עצמם, אז מה בדיוק מטופל? החווה בתל פארס, בגלל הסכנות שלה לעתיד הנשרים, לא צריכה לקום".

ד"ר יונתן אייקנבאום, גרינפיס: "יש 250 אלף טורבינות רוח בעולם, לכן אמירה שאין ניסיון היא לא נכונה. נושא הזיהום מתחנות הכוח מביא לפגיעה אדירה, לכן צריך להוריד את הדיון לקרקע ומשרד האנרגיה צריך להידרש לסוגיית הציפורים והמרחק הדרוש מהבתים".

סער בן צביר, סמנכ"ל איגוד אנרגיה ירוקה בישראל: "מדובר בקמפיין מתוזמן היטב הנובע מפחד ומהחשש מהלא נודע. הטורבינות פועלות עשרות שנים במדינות מפותחות ויש תשובות לכל. צריך לבחון כל פרויקט באופן פרטני".

נועה נאור, מינהל התכנון: "כל ההיבטים נבחנים בתסקיר השפעה לסביבה במוסדות התכנון שבודק מגוון היבטים, בניהם גם רעש. את ההנחיות נותנים הגורמים הסביבתיים, כך שהנושא מכוסה. זיהינו שיש חוסר ודאות בסוגיות האלה והקמנו צוות בין-משרדי שבחן את הנושא. גיבשנו מסמך שיורה למוסדות התכנון כיצד לפעול. ההנחיה למוסד התכנון היא לבוא ולשקול, המרחק לעניין רעש נקבע לפי הסקירה של המשרד לאיכות הסביבה, נקבעו גם מרחקים לכיבוי אש. המסמך יופץ, כרגע אנחנו מפרסמים את ההנחיות להערות מוסדות התכנון".