הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוף קצא''א באילת נפתח לציבור


במשך חמישה עשורים הייתה רצועת החוף היפה ביותר באילת בשימוש חברת קו צינור אילת-אשקלון. בטקס חגיגי שנערך היום, הועברה הבעלות הרשמית על החוף מקצא''א לעיריית אילת - ולכלל הציבור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-07-2017



הטקס היום באילת, צילום: דוד חיים - באדיבות משרד האוצר

חוף קצא"א הדרומי באילת, שהיה סגור לציבור כמעט 50 שנה, הועבר היום (ד') בטקס חגיגי לרשות עיריית אילת ונפתח כעת לציבור. הטקס נערך בנוכחות שר האוצר משה כחלון, ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי ויו"ר חברת קצא"א ארז כלפון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במשך חמישה עשורים היה החוף של חברת קו צינור אילת-אשקלון (קצא"א) באילת סגור, בשל החיסיון שאותו קיבל מתוקף צו ממשלתי משנת 1968. בעקבות אירוע דליפת הנפט מצינור קצא''א בערבה לפני כשלוש שנים, גילתה הוועדה שהוקמה לחקירת המקרה, כי החברה משתמשת רק בשני שליש משטח החוף שברשותה. מאז נעשה מאמץ לפתוח את החוף המרהיב עם שוניות האלמוגים הייחודיות שבו לכלל הציבור.

רצועת החוף לאורך 300 מטרים דרומית למזח, נחשבת לרצועת החוף הבתולית והיפה באילת, והיא כוללת שמורה ימית ובה שוניות אלמוגים מרהיבות, אשר נשמרו לאורך כל השנים. על פי הסיכום, 200 מטרים נוספים יועברו לעירית אילת בהמשך, ויוגדרו כ"חוף אקולוגי" לטובת צוללים ופעילות חינוך ימית.

באילת כולה ישנה רצועת חוף שאורכה 13 ק"מ, מתוכם כ-3.5 ק"מ שאינם נגישים למתרחצים ונמצאים באחזקתם של גופים שונים, ביניהם חברת נמלי ישראל, חיל הים, המשרד להגנת הסביבה, המכון הבין-אוניברסיטאי ועוד. קצא"א הינה הגוף הראשון אשר מעביר לידי העירייה רצועת חוף.


אלמוגים בחוף האקולוגי באילת, צילום: אמיר שטרן - באדיבות משרד האוצר

ממשרד האוצר נמסר, כי העברת החוף של קצא"א לידי העירייה התאפשרה בזכות מאמצים נרחבים שנעשו מצד יו"ר קצא"א ארז חלפון וראש העירייה מאיר יצחק הלוי, בהנחיית שר האוצר מה כחלון.

שר האוצר כחלון: "אחד החופים היפים בישראל חוזר היום לבעלים האמיתיים שלו - הציבור. לאחר עשרות שנים של דיונים וניסיונות הגענו להסכמות שיחזירו אותו לתושבי אילת והנופשים בעיר. הנחיתי את גורמי המקצוע במשרדי לאתר חופים נוספים שמוחזקים על ידי גורמים ממשלתיים ומונעים גישה של הציבור. המטרה שלנו היא להחזיר רצועות חוף נוספות לרשות הציבור".

ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי: "זהו יום חג לעיר אילת. הנחישות, העבודה המאומצת רבת השנים והעשייה באהבה ניצחה. אין נרגש ממני להעניק לציבור האילתי, רצועת חוף נוספת". לצד התמיכה מקיר לקיר הודה ראש העירייה לשר האוצר על התמיכה וההובלה, שבזכותם, ייהנו כאמור תושבי אילת מרצועת חוף בתולית, שמגודרת כבר עשרות שנים. "יש כאן אמירה מכוננת. צריך לזכור שעד לא מכבר אי אפשר בכלל היה לדבר עם קצא"א, כי לא נמצא פתרון לביטחון האנרגטי. אני מתכוון ללחוץ על עוד גורמים לפתוח חופים נוספים לטובת הציבור." ציין ראש העירייה.

יו"ר קצא"א, ארז חלפון: "קצא"א שמה לה למטרה להשתלב בקהילה בה היא פועלת ומשקיעה בכך משאבים ואמצעים רבים. במהלך השנה האחרונה פעלנו רבות, בהנחיית שר האוצר, כדי לאפשר את מסירתו של חוף קצא"א לידי עיריית אילת, ואני מברך על ההישג הגדול לכל הצדדים. קצא"א תמשיך בתפקידה החיוני כשער האנרגיה למדינת ישראל."