הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


'אדם טבע ודין' לשר האנרגיה: לבחון את זכיונות רותם אמפרט ופעילותה


בארגון אומרים כי הזיהום בנחל אשלים אינו האירוע הראשון שלו אחראית חברת רותם אמפרט, אלא בעיה המתמשכת מזה שנים. ''מדובר בדפוס פעולה בעייתי, על סף העברייני, מצד קברניטי החברה, אשר באופן עקבי מבכרים את רווחיה על פני עמידה בחובות שמטיל החוק הישראלי לשם הגנה על הסביבה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-07-2017



דופן הסוללה שקרסה במפעל רותם דשנים. צילום: עודד נצר - המשרד להגנת הסביבה

בעקבות האסון האקלוגי בנחל אשלים, פנה היום (ג') ארגון 'אדם טבע ודין' לשר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, בבקשה לבחון בדחיפות את זכיונות רותם אמפרט והרחבת פעילותה בכריית הפוספטים בשדה בריר, זאת לאור העובדה כי  אירוע הזיהום בנחל אשלים אינו האירוע הראשון שלו אחראית חברת רותם אמפרט, אלא בעיה המתמשכת מזה שנים.

''בהתחשב בנזקים הסביבתיים שגרמה החברה לאורך השנים ופוטנציאל הפגיעה הבריאותית, בצירוף העבודה שכ- 95% מן הפוספטים מיוצאים לחו"ל, אנו סבורים כי על משרדך להתנגד להרחבת הפעילות של רותם אמפרט בשדה בריר ובכלל וכן לבחון בדחיפות את המשך הזכיונות של רותם אמפרט לכריית פוספטים בישראל'' נכתב בפניית 'אדם טבע ודין' לשר האנרגיה.

1. זיהום עין צין ועין עקרבים: כבר מעל לשלושה עשורים, סובלות שמורות הטבע של עין צין ועין עקרבים מזיהום אשר מאופיין על ידי עלייה חדה במליחות המים וריכוזי מזהמים נוספים במעיינות. כמו כן, ספיקות המים במעיינות עלתה באופן ניכר. כל זה יחד שינה באופן דראסטי את המערכת האקולוגית של המקום. בנוסף, בשל הזיהום, מטיילים מוזהרים מפני כניסה למים בנאות מדבר אלו. בימים אלה מתנהלת בבית המשפט המחוזי עתירת חופש מידע שהגישה אדם טבע ודין, וליבתה היא דרישה לקבל מהמשרד להגנת הסביבה מסמכים בנוגע לקשר בין תשטיפים ממפעל רותם אמפרט באתר צין, לזיהום מי המעיינות עין צין ועין עקרבים. מסמכים שהועברו לידי אדם טבע ודין עד כה הוכיחו בוודאות כי אכן תשטיפי המפעל הם מקור הזיהום במעיינות. על אף זאת, עד כה לא ראינו את המשרד להגנת הסביבה נוקט הליכי אכיפה התואמים את חומרת הממצאים ושיביאו להפסקת הזיהום.

2. זיהום עין בוקק: כבר למעלה מעשרים שנה, אנו עדים לזיהום של מי התהום במדבר יהודה שמקורו בדליפות מבריכות במפעלים במישור רותם. הזיהום חדר לקידוחי מים של חברת מקורות כמו גם למי עין בוקק. רמת המליחות במעיין עלתה במאות אחוזים. על אף נזק חמור זה, ועל אף הסכם שנחתם בתוקף בין הדין למים, טרם נעשה דבר לשיקום המי התהום מהזיהום או לשיקום עין בוקק. לאחרונה, על מנת לתת מענה למקור מים לבעלי החיים באזור, הוקמה מערכת מים מלאכותית מקבילה לנחל בוקק הניזונה ממים מותפלים.

''תקדימים אלו מלמדים כי אין מדובר בתקלה חד פעמית, אלא בדפוס פעולה בעייתי, על סף העברייני, מצד קברניטי חברת רותם אמפרט, אשר באופן עקבי מבכרים את רווחי החברה על פני עמידה בחובות שמטיל החוק הישראלי לשם הגנה על הסביבה'' אומרים בארגון 'אדם טבע ודין', ומוסיפים כי בהתחשב בנזקים הסביבתיים שגרמה החברה לאורך השנים ופוטנציאל הפגיעה הבריאותית, בצירוף העבודה שכ- 95% מן הפוספטים מיוצאים לחו"ל, אנו סבורים כי על משרדך להתנגד להרחבת הפעילות של רותם אמפרט בשדה בריר ובכלל וכן לבחון בדחיפות את המשך הזכיונות של רותם אמפרט לכריית פוספטים בישראל.''