הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ענף המשמש משנה את פניו עם מגוון זנים חדשים


הצגת זנים חדשים של פירות קיץ שטופחו במו''פ צפון התקיימה אתמול בחוות המטעים בגליל העליון. הבשורה מגיעה מענף המשמש, פרי חדש בצבע אדום בשם ורטיג. מגוון זני המשמש, נקטרינה ודובדבנים יגדל משמעותית ועונת הקטיף תוארך מחודש לארבעה חודשים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-07-2017



וורטיג - המשמש אדום, צילום: החברה לפיתוח הגליל

למרות השרב הכבד, אתמול בבוקר (ב') התקיימה בחוות המטעים של מו''פ צפון תצוגה של לא פחות מ- 36 זנים חדשים של משמש, נקטרינה ודובדבנים שיגיעו לשווקים בעוד כשלוש שנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בזנים שאוקלמו ופותחו על ידי מו"פ צפון, החברה לפיתוח הגליל וקק"ל, לאורך כ-12 שנות מחקר ובחינות מעמיקות. "הבשורה הגדולה מגיעה מענף המשמש", אומר אלקנה בן ישר מנכ"ל מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון, "אם בעבר השוק היה מבוסס על זן בודד שהחזיק כחודש ימים, היום אנחנו מציגים זנים רבים נוספים וייחודיים שיאריכו את עונת המשמש לארבעה חודשים, אין ספק שזו בשורה של ממש לחקלאים, המעניקה להם יתרון שיווקי בארץ ובעולם" אומר בן ישר.

בין זני המשמש החדשים שהוצגו, זן ייחודי בשם 'וורטיג', המשנה באופן מהותי את מראה הפרי כפי שהכרנו. הוא בצבע אדום, גדול יחסית, טעמו מתוק והוא ודומה בצורתו יותר לאפרסק. תקופת ההבשלה של הפרי היא בחודשים יוני ויולי. הזן נמצא כמתאים במיוחד לגידול באזורים הגבוהים וחיי המדף שלו ארוכים וטובים. זן חדש נוסף שהוצג היום לחקלאים הוא ה'מאליס', הנחשב למשמש בוטיק, קטן במיוחד ובעל טעם מתוק במיוחד.

בתחום השזיף, ניתן למצוא את ה"בלאק ספלנדר", שצבעו סגול כהה, הפרי גדול במיוחד ועסיסי מאוד, ומקדים את העונה במספר שבועות. מבדיקות שבוצעו בפרי נמצא כי הוא עשיר במיוחד באנטי אוקסידנטים (נוגד חמצון).


הצגת זני הפירות החדשים, צילום: החברה לפיתוח הגליל

שמעון זית, מנהל תחום נשירים במו"פ צפון, מציין כי מדובר בזני הפירות המובחרים ביותר שעברו בחינות רבות ומגוונות, לרבות אזורי גידול שונים מבחינת גובה וטמפרטורה. ''בעונה הבאה צפויים חקלאים רבים להסב את שטחי הגידול לזנים חדשים אלו''.

עמוס לוין, סמנכ"ל חקלאות בחברה לפיתוח הגליל מוסיף כי "במציאות המשתנה של החקלאות בארץ, פיתוח זנים חדשים המעניק לחקלאי הגליל יתרון מבחינת איכות ואורך העונה, הינו מטרה מרכזית וחשובה".