הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר: חקלאים יוכלו לנכות עד 528 ₪ מעובד זר עבור מגורים הולמים


בקרוב יוכלו החקלאים לנכות משכרם של העובדים במשקים החקלאיים סכום כפול מזה שניכו עד כה עבור תנאי מחיה – 530 שקלים בחודש לעומת 280 עד כה. בכך הגיע לסיומו דיון שנמשך למעלה מחמש שנים בין המדינה לחקלאים, שטענו כי ההוצאה שלהם עבור כל עובד זר מגיעה לסכום של למעלה מ-1000 ₪ לחודש

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-07-2017



עובדים זרים בחקלאות, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (ב') פה אחד את התקנות שהגיש משרד העבודה והרווחה, לפיהן מעסיק בענף החקלאות יהיה רשאי לנכות משכרו של עובד זר סכום חודשי של עד 528 ₪ עבור מתן מגורים הולמים. כיום הסכום עומד על 280-200 ₪ בהתאם למיקום הגיאוגרפי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי התקנות שאושרו, המעסיק יוכל לנקות מהעובד 228 ₪ עבור מגורים הולמים שיספק לעובד, ועוד 300 ₪ מקסימום עבור הוצאות נלוות הכרוכות, כגון ריהוט, מצעים, תאורה, כיריים ומיזוג. התקנות ייכנסו לתוקף מ-1 בחודש שלאחר יום פרסומן, והמחירים יהיו תקפים לכל אזורי הארץ.

בכך הגיעו לסיומו דיון שנמשך למעלה מחמש שנים בין החקלאים למדינה, כאשר החקלאים טענו כי על פי כל המחקרים שנעשו על ידי גופים בלתי תלויים, עלות ההוצאות בפועל של חקלאי על עובד היא למעלה מ-1000 ₪ לחודש. החקלאים הסכימו לפשרה, לאחר שהדרישה להתנות ולהצמיד את ההכרה בהגדלת ההוצאות באזורים אחרים נדחתה על הסף.

במהלך הדיון הסוער היום בוועדה, הדגיש היושב-ראש ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) כי העלאת הסכום שהמעסיק רשאי לנכות עבור מגורים הולמים, אמורה לאפשר תנאים טובים יותר עבור העובדים הזרים. ''אני חוזר ומתחייב כי במהלך מושב החורף נאשר תקנות המבטיחות הפקדת פיקדונות על ידי המעסיק עבור העובד הזר" אמר אלאלוף.

עו"ד מיכל תג'ר מעמותת "קו לעובד", אמרה בדיון: "זו העלאה מאוד משמעותית בניכוי משכר העובדים הזרים. יש עובדים שישנים באוטובוסים ובורות ביוב, ולא ראיתי אצל אף אחד מהם כיריים. עד הדיון על הפקדת הפיקדונות ימצאו סיבות לא להעביר אותו. בנוסף, מדוע שר העבודה והרווחה לא נועץ עם נציגי העובדים לפני שהגיש את התקנות?".


ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, צילום: דוברת התאחדות חקלאי ישראל

מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור אמר בתגובה: "את החלטת שאת מייצגת את העובדים הזרים, אבל לא בטוח שהם רוצים שתייצגי אותם. את גורמת להם יותר נזק מתועלת. תנאי העבודה שלהם טובים יותר משל עובדים זוטרים במשרדי הממשלה. אף אחד לא ישן בביוב, ואם כן, תעבירי לנו את הפרטים ולא נאפשר זאת".

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) ומנכ"ל חברת עובדים לחקלאי הערבה יפתח בן דוד, ציינו כי הממשלה קיבלה בעבר החלטה כי הסכום המותר לניכוי יעמוד על 1,000 ₪ בחודש, ולא 530 שקלים, ודרשו כי זה הסכום שיאושר לניכוי.

"אף אחד לא עושה פה טובה. החקלאים הם לא הבעיה, הם הפתרון. הסכום הזה הוא לא סוף פסוק", אמר ח"כ ברושי. "כבר חמש שנים אנחנו דנים בנושא, ובינתיים העלויות שלנו רק עלו", אמר בן דוד.

לעומתם אמר נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים, דובי אמיתי, כי הסכומים נקבעו באופן מקצועי. "אף אחד לא קיבל את מה שרצה ונמצאה נקודת איזון ראויה ומקובלת".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "מדובר בהישג משמעותי לחקלאי ישראל. ראשיתו של המאבק עם החתימה על הסכם הקטנת העובדים הזרים בשנת 2009 וסיומו בהתערבותה של שרת המשפטים, איילת שקד שהציעה את הפשרה הנ"ל".

ממשרד החקלאות נמסר: ''לאחר התערבות שר החקלאות ובהתאם לסיכום בין שרי החקלאות, המשפטים והאוצר, ואישור שר העבודה, אישרה ועדת העבודה ורווחה להכיר בעלויות המחייה והמגורים של העובדים הזרים בסכום של 530 ש״ח לחודש. המשמעות הינה הגדלת רווחיות החקלאים. על פי ההחלטה, הסכום יהיה אחיד לכל חלקי הארץ, ויכלול אפשרות לנכות עלויות החקלאי בשל דיור, מזון, אנרגיה וכו'. עלות זו נאמדת בממוצע לחקלאי בכ- 1,000 ₪. הצפי שיכנס לתוקף בחודש אוגוסט ולאחר חתימת שר העבודה על התקנות.

השר אורי אריאל בירך על ההחלטה ואמר: "אני שמח שהמהלך שעשינו יחד עם השרים הרלוונטיים להפחתת ההוצאות על החקלאים אושר בוועדת העבודה והרווחה. מדובר בתיקון עוול שנגרם לחקלאים, שבמשך שנים נאלצו לשלם מחירים מופקעים כדי להעסיק עובדים זרים בענפי החקלאות השונים.אני מאמין שהפחתת הנטל הכספי על החקלאים תאפשר הוזלת מחירים של התוצרת החקלאית והמהלך יביא ברכה לכלל אזרחי מדינת ישראל".