הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


'צבעי מכתש רמון' הוכרז כגן לאומי


הגן הלאומי המרהיב ביופיו היה במשך שנים חלק מאזור ששימש לכרייה וחציבה, ובתחילת שנות האלפיים הפסיקה לפעול המחצבה האחרונה באזור. לצדו הוכרזו שמורות הטבע קציר, להב דרום, הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה. השמורות והגנים הלאומיים פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-06-2017



צילום: רשות הטבע והגנים

שר האוצר משה כחלון חתם בימים האחרונים על המסמכים המשלימים את הליך ההכרזה של חמישה גנים לאומיים ושמורות טבע בישראל - שמורת טבע קציר, שמורת טבע להב דרום, גן לאומי צבעי מכתש רמון, שמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה. השטח הכולל של השטחים המוכרזים הוא כ-2,200 דונם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בולטת במיוחד היא ההכרזה של גן לאומי 'צבעי מכתש רמון' המרהיב ביופיו שמשתרע על שטח של 1,132 דונם. האזור שימש במשך עשרות שנים שטח כרייה גדול, כאשר רק בתחילת שנות ה-2000 הפסיקה לפעול בו המחצבה האחרונה באזור. בשטח נותרו בורות ענקיים רבים, נוף פצוע ומרחבים שנדרש לשקמם, אך יחד עם זאת גם מחשופים שיצרו המכרות הביאו לחשיפת תופעות גיאולוגיות מרהיבות, מרתקות וייחודיות.


גן לאומי 'צבעי מכתש רמון' כיום,  צילום: צור נצר - רשות הטבע והגנים 


גן לאומי 'צבעי מכתש רמון',  צילום: צור נצר - רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים, בשיתוף ובמימון מלא של הקרן לשיקום מחצבות, שהינה גורם משמעותי בנושא, יחד עם המועצה המקומית מצפה רמון, פעלו יחד בשנים האחרונות תוך השקעת מיליוני שקלים, כדי לשחזר את הנוף במכתש, במטרה להקים גן גאולוגי לאומי בליבו. במקום בוצע שיקום נופי ואקולוגי מסיבי של מחצבות הכרייה הנטושות באזור, נסללה דרך עבירה לכל כלי רכב , וכיום הוא כבר מהווה נקודת מוצא לטיול בשמורות הטבע של "ארץ המכתשים". עתה עם ההכרזה תמשכנה הקרן לשיקום מחצבות, רשות הטבע והגנים והמועצה המקומית מצפה רמון לפתח ולהנגיש אותו עוד מבחינת תשתיות ומסלולי טיול לרווחת המטיילים הרבים הצפויים לפקוד אותו.


התנור הגדול - שריד אחרון שנותר בשטח הגן הלאומי 'צבעי מכתש רמון',  צילום: צור נצר - רשות הטבע והגנים

השמורות והגנים הלאומיים הנוספים שהוכרזו הם: שמורת הטבע קציר בשטח של 121 דונם מזרחית ליישוב קציר בוואדי ערה המכוסה ברובה בחורש ים תיכוני צפוף של אלון מצוי, אלת מסטיק, אלה ארץ ישראלית ובר זית בינוני. שמורת הטבע להב דרום בשטח הרחבה בגודל 31.5 דונם בתחום רכס גבעות להב, שניחנה בנוף הצומח של האזור ומהווה חלק מגבול התפוצה הדרומי של דבורנית דינסמור. שמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה בשטח של כ-900 דונם שהתווספו והוכרזו כהמשך רציף של שמורת הטבע והגן הלאומי, ויוצרים רצף טבעי של שטח המאופיין בבתי גידול היער, בתות ועוד.

הכרזת השמורות והגנים הלאומיים היא למעשה השלב הסופי והמשמעותי ביותר בתהליך הארוך והמורכב, שמובילה רשות הטבע והגנים וכולל מספר שלבים מול גורמים ממשלתיים וציבוריים רבים.


גן לאומי 'צבעי מכתש רמון' כיום,  צילום: צור נצר - רשות הטבע והגנים

מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין: "רשות הטבע והגנים פועלת באופן שוטף לשמירת ערכי הטבע והמורשת בישראל, אשר חלקם מצויים בסכנת הכחדה, וכחלק מכך פועלת לקידום הכרזות על שמורות טבע וגנים לאומיים. הכרזות אלו הכרחיות ולמעשה מהוות את האמצעי היעיל ביותר במטרה לשמור על שטחים אלו ועל וערכי הטבע והמורשת הייחודים שבהם, זאת באמצעות פעולות מקצועיות כגון ניטור, מחקר, שיקום, פיקוח, הסברה וחינוך, אותן מבצעים אנשי רשות הטבע והגנים במסירות ובמקצועיות. מדינת ישראל התברכה בערכי טבע ומורשת ייחודיים ולרשות הטבע והגנים יחד עם כל הגופים הציבוריים והממשלתיים הרלוונטיים יש חובה מוסרית להמשיך ולפעול למען הכרזת שמורת טבע וגנים לאומיים במטרה לשמר את הערכים האלו למעננו ולמען הדורות הבאים. ההכרזה הופכת קשה מאד עם השנים ואורך תהליך ממוצע מגיע ליותר מ-10 שנים! ברשות מקווים להמשך השיפור בתהליכים ולהכרזת אתרים נוספים בקרוב. כולל בשמורות הימיות".

שמורות הטבע והגנים הלאומיים החדשים פתוחים לקהל הרחב, ללא תשלום. 
רשות הטבע והגנים מזמינה את הקהל הרחב לבוא ולטייל בשבילים המסומנים - חדשים וישנים כאחד.