הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אסון אקולוגי בנחל אשלים - עדכונים שוטפים


הצוותים בשטח ממשיכים במיפוי ודיגום שטח נחל אשלים וסביבתו שנפגעו באופן משמעותי כתוצאה מאירוע דליפת השפכים החומציים ממפעל רותם אמפרט. מדובר בנזק קשה מאוד לערוץ הנחל שהזרימה בו הגיעה לעתים לגובה 4 מטרים. המשרד להגנת הסביבה הודיע למפעל כי יעגן בצו את דרישתו להפסיק כל שימוש בבריכות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-07-2017



צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים

עדכון יום ראשון 2.7.2017

מנכ''ל רשות הטבע והגנים מסר הבוקר מידע ראשוני מהשטח לגבי היקף האסון האקולוגי הכבד בנחל אשלים. לדברי גולדשטיין זהו אסון שלא היה בישראל עד היום בהיקף כזה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בעשרות קילומטרים של נחל שהזדהם כולו. כמות החומר המזוהם שזרם לערוץ מגיע לפחות לכ-100 אלף קוב ואולי אף יותר. רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה עדיין בוחנים את רמת הפגיעה בצומח ובבעלי החיים.

לדברי גולדשטיין, ההערכה היא כי הנזק כבד מאוד, בעיקר בנושא הצמחיה וגם בנושא הטיילות. נחל אשלים הוא אחד הנחלים היפים במדבר יהודה, כאשר בעונת השטפונות הגבים מתמלאים בו מים. ''כל הסיפור הזה נגמר לפחות להשנה. הגבים יהיו מזוהמים עוד הרבה זמן. היקף הנזקים הוא הרבה יותר רחב יותר ממה שהערכנו בהתחלה, ונאלץ להפרד מהנחל לתקופה ארוכה עד שישתקם מחדש - לפחות לשנה, אולי לזמן ממושך יותר''.  אומר גולדשטיין. לאחר בחינת השטח כנראה שיוזרמו לנחל מים מתוקים בכדי לתת לטבע לשקם את עצמו.


צילום: אריה רוזנברג - באדיבות רשות הטבע והגנים

בהודעה של חברת כיל תל אביב מהיום נמסר: כיל ( NYSE ו - TASE: ICL ) יצרנית גלובלית של מוצרים מבוססי מינרלים וכימיקלים ייחודיים, דיווחה היום כי ב - 30 ביוני ארעה קריסה חלקית של סוללה בברכה 3 (המשמשת לאגירת מי גבס הנוצרי ם בתהליכי הייצור במפעל) של החברה הבת רותם אמפרט העוסקת בייצור דשני פוספט בישראל. חברה נקטה בפעולות מיידיות לעצור את זרימת מי הגבס מן הבריכה בתיאום מלא עם המשרד להגנת הסביבה. החברה עדכנה את חברות הביטוח שלה בדבר הדליפה ברותם וכן עורכת בדיקה של הנסיבות הנסי בות שהובילו לתקרית על מנת למנוע את הישנותו בעתיד''.

בשלב זה, אין ביכולת החברה להעריך באופן מלא את השלכות התקרית שאירעה במתקן, לרבות ההשלכות הסביבתיות והכלכליות, או את נושא חשיפת החברה להליכי אכיפה שעשויים להינקת בעקבות לאירוע. ב - 1 ביולי הורה המשרד להגנת הסביבה למפעל רותם להפסיק את השימוש בשלוש בריכות הגבס הפעילות (בריכות 1 - 3 ) ולהגיש תכנית חלופית לצבירת השפכים (מי גבס) שנוצרו כתוצר לוואי מייצור דשני פוספט. החברה הגישה בקשה להתרת השימוש הזמני בבריכה חלופית – בריכה מס' 4 – וממשיכה לפעול, בשיתוף פעולה עם מומחים חיצוניים, למציאת פתרונות להמשך הפעלת המפעל ברותם ולשיקום הבריכות בטווח הקצר והארוך, בתיאום עם הרשויות. בינתיים, החברה הפסיקה חלקית את הייצור במתקן המדובר, המהווה פחות ממחצית ייצור בחומצה הזרחתית במפעל, תוך בחינת חלופות שונות ל חידוש הפעילות, בתיאום מלא עם רשויות המדינה. החברה תעדכן את הציבור אודות התפתחויות הקשורות לאירוע'' נמסר בהודעה.



המשרד להגנת הסביבה, יחד עם המשטרה הירוקה, צוות מחוז דרום ומנהל מחוז דרום תחקרו את אירוע פריצת המאגר בחברת רותם אמפרט, שגרם לזיהום נחל אשלים ופגיעה אקולוגית קשה, ואספו ראיות לכל אורך הימים האחרונים. כמו כן בוצעו ניטורים ונלקחו דגימות.

המשרד הודיע למפעל כי יעגן בצו את דרישתו להפסיק כל שימוש בסדרת הבריכות שאחת מהן קרסה. כמו כן, המפעל יוזמן לשימוע ולהמשך הליך אכיפה, בו תישקל גם פתיחה בחקירה פלילית.

יצוין, כי הגבים העמוקים הנמצאים במורד נחל אשלים עדיין מלאים במים חומציים, והמפעל יידרש לשאוב אותם ולהתחיל באופן מיידי בשיקום הנחל.

ניטור החומציות שבוצע בערוץ הנחל מעיד על רמה גבוהה לכל אורך הערוץ. האזור נשאר סגור לכניסת מטיילים

עדכון שבת 1.7.2017 - 16:00

פקחי רשות הטבע והגנים עוסקים גם בשעות אלו, תוך תיאום ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה והמפעלים, במיפוי ודיגום שטח נחל אשלים וסביבתו שנפגעו באופן משמעותי כתוצאה מאירוע דליפת השפכים החומציים אתמול ממפעל רותם אמפרט.

הצוותים סורקים את השטח מקרוב, גם רגלית, ממישור רותם ועד מאגר אשלים הצמוד לכביש 90 , רצועה בסדר גודל של כ-20 ק"מ.

במסגרת זאת הצוותים מבצעים דגימות של השטח בגבים ואיגומי המים הרבים שנוצרו בעקבות זרם השפכים האדיר.


הגבים המזוהמים לאורך הנחל. צילום בעז פריפלד רשות הטבע והגנים

על פי הממצאים בשטח הזרימה הייתה בעוצמה רבה ובגובה של עד 4 מטר בחלק מערוצי הנחל - יותר מכל זרם של שיטפון רגיל.

עדיין ניכרת זרימה בחלק גדול מערוצי הנחל, והפקחים בשטח רואים כמות גדולה של קצף ובוצה במיפתח מאוד רחב מעבר לערוץ הנחל. לפי הבדיקות בשטח רמת החומציות בחלק נכהד מהגבים ובאיגומי המים עדיין גבוהה מאוד. באזור זוהו בנוסף עקבות בעלי חיים.

גלעד גבאי מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים אומר כי "אנחנו מעריכים שנשלים את הדגימות והמדידות בשטח עד סוף היום, ואז נוכל להשלים את המיפוי ואמידת הנזק הראשוני כדי לבחון ולתכנן עם שאר הגורמים הרלוונטים איך ממשיכים ונכון לטפל בשטח מנקודה זו ואילך.''

חשוב להדגיש למטיילים לא להגיע לאזור עד להודעה חדשה שכן זה יכול להיות מסוכן מאוד עבורם ואנו מעריכים שהטיפול בשטח ייקח לפחות מספר שבועות".

עדכון שבת 1.7.2017 12:00

בתיאום כל הגורמים המעורבים ובכוחות מתוגברים, החלו אנשי רשות הטבע והגנים מוקדם הבוקר (שבת) בדיגום ומיפוי הנזקים הסביבתיים בעקבות אירוע הדליפה אתמול. פקחי הרשות חולקו לצוותים ולאזורים שונים לאורכו של הנחל כדי לבחון מקרוב את איגומי המים שנוצרו, תוך בחינה ודיגום רמת החומציות שלהם.

בתוך כך הפקחים פועלים להרחקת בעלי החיים מריכוזי המים המסוכנים ומניעת הגעה של מטיילים לאזור באמצעות סיורים בשטח ותליית שלטים האוסרים את הכניסה לשמורה.

בבדיקות שנערכו בשטח ניכר כי ישנה עדיין זרימה של המים החומציים בחלק מערוצי הנחל.

גלעד גבאי, מנהל מחוז דרום של רשות הטבע והגנים מדווח כי בשעה זו מתמקדים הצוותים שנעים רגלית בערוץ הנחל ודוגמים את המים לכל אורכו, כדי לקבל תמונות מצב מלאה על מיקום האגימה של המים, כמותם ורמת החומציות שלהם. ''במקביל אנו מפעילים רחפן לצילום כדי לצלם את כל ערוץ הנחל וליצור מיפוי שיציג איפה הבעיות ובאיזו רמה, ובהתאם נוכל להיערך ולתכנן איך לטפל בהן'' מסר גבאי.

עדכון שישי 30.6.2017 15:00

בעקבות קריסת בריכה במפעל רותם אמפרט במישור רותם, החלו לזרום היום (ששי) בשעות הצהריים מי גלם ברמת חומציות גבוהה אל נחל אשלים שבשמורת מדבר יהודה. הזרימה חזקה וריח חריף מאוד התפשט באזור.


נחל אשלים 30.6.2017, צילום: בעז פריפלד - רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים פועלת יחד עם המשרד להגנת הסביבה והמפעלים על מנת למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בטבע ולמנוע ממטיילים להגיע לאזור המסוכן כרגע עבורם. ציבור המטיילים מתבקש שלא להגיע לנחל אשלים ולמסלולים בקרבתו עד להודעה חדשה.

במסגרת זאת מוזרמים מים מתוקים לנחל אשלים על מנת להוריד את רמת החומציות בנחל ופקחים של רשות הטבע והגנים פרוסים לאורכו ובכניסה לשמורה בסיורים מתוגברים, זאת במקביל להצבת שילוט באזור האוסר את הכניסה אליו.

בתוך כך פועלים פקחי רשות הטבע והגנים במקומות בהם ישנם ריכוזי בעלי חיים במטרה למנוע מהם להגיע לקרבת המים המסוכנים.

המים שחצו את כביש 90 נדגמו וכרגע נמצא כי החומציות שלהם נמוכה. הצוותים בשטח מתמקדים באיתור האיגומים שבדרך, שהחומציות שלהם גבוהה יותר. רשות הטבע והגנים צפויה להמשיך פעולות אלו גם מחר וככל שיידרש.

גלעד גבאי, מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים: "מדובר במים מאוד חומציים שדלפו מהמפעל, ופוגעים בחי ובצומח. זה נחל שיש בו גבים ובעלי חיים באזור עלולים לשתות מהם. מדובר גם בנזק ארוך טווח שידרוש שיקום ממושך, שכן אלו מים שמחלחלים ונשארים בתוך הקרקע ועלולים להשפיע גם על אזורים אחרים''.

גבאי מוסיף כי בשלב זה רשות הטבע והגנים פועלת בשטח ובכלל בשיתוף הגורמים האחרים שמעורבים,  כדי למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בטבע, ולמנוע פגיעה במטיילים, שכן כל מגע עם המים  מסוכן עבורם.

לאור זאת, ברשות מבקשים מציבור המטיילים לא להגיע לאזור עד להודעה חדשה, גם כדי לשמור על בריאותם וגם כדי לאפשר לגורמים לטפל בשטח. ''בשלב זה אנו מעריכים כי השטח שנפגע בנחל הוא מעל 10 ק"מ". מוסיף גבאי.