הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תיעוד נדיר מעין גדי: זאב במרדף אחרי יעל


המרדף במצוקי מדבר יהודה תועד על ידי פקח רשות הטבע והגנים. על אף שהסרטון לא פשוט לצפייה, ברשות הטבע והגנים מסבירים כי זה הוא מהלכו הטבעי והתקין של החי בטבע וסימן למערכת אקולוגית בריאה ומתפקדת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-06-2017



צילום: מתן בוגומולסקי, רשות הטבע והגנים. 

בתום מרדף מרתק שתועד במצוקי במדבר יהודה, נכנע הגדי לזאב הנחוש. מתן בוגומולסקי, פקח רשות הטבע והגנים בשמורת הטבע עין גדי, הצליח לתעד בעדשת מצלמתו מרדף של זאב אחרי גדי של יעל במצוקי מדבר יהודה, כאשר כל אחד מהם מפגין את יכולותיו בקפיצות ובריצה מהירה בין המצוקים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בסופו של המרדף החליק הגדי על אחד הסלעים ונכנע לזאב שהשיג בנחישות את מבוקשו, במטרה כנראה גם להאכיל את חברי להקתו וצאצאיו הקטנים.

ברשות הטבע והגנים מציינים, כי מרדף מסוג זה הוא מהלכו הטבעי והתקין של החי בטבע וסימן למערכת אקולוגית מתפקדת, בה ישנן חיות טורפות מול חיות נטרפות, כאשר חיה אחת היא המזון הטבעי של חיה אחרת. זאת כחלק ממארג המזון הטבעי, שמאפשר לבעלי החיים לפעול ולהתרבות במחזוריות בהתאם לתנאים הסביבתיים, ושוויסות אוכלוסיות בעלי החיים ייעשה באופן טבעי בהתאם לכושר הנשיאה של השטח בו הם חיים.

''עבור חלק מהאנשים מראה זה עלול להיתפס כלא פשוט, אולם חשוב לאפשר את הפעילות ואת התפקוד הטבעי על מנת לקיים שמורת טבע בריאה. גם לפקחי שמורות הטבע והגנים קשה לעיתים שלא להתערב לטובת הגדי, אולם כך לא יישמרו הזאבים, שלהם תפקיד משמעותי כמו ויסות אוכלוסיית היעלים ומיני בעלי חיים אחרים'' מוסיפים ברשות הטבע והגנים.

הזאבים הם יונקים ממשפחת הכלביים המוגדרים כאוכלי כל, ונמצאים בראש פירמידת המזון מהיותם טורפי על. הזאבים פעילים בעיקר בלילה וניזונים מיונקים כגון צבאים, מכרסמים, זוחלים ואף פירות וירקות. המרדף שתועד באופן נדיר באור יום מצביע כנראה על כך שהזאבים בתקופה זו של השנה, מעמידים דור חדש של צאצאים ונדרשים על כן לכמות מזון רבה.

יחד עם זאת מדגישים ברשות הטבע והגנים, שלמטיילים בשמורות הטבע ובכלל אסור להאכיל את הזאבים בשום מקום ובשום מצב וחשוב להקפיד על ניקיון הסביבה. חשיפת הזאבים למזון ופסולת עלולה לשנות את אופיים הטבעי ולהביא לשינוי בהתנהגותם – שינוי הפוגע בהם וגם באדם.