הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צפו בתעוד: מפגש מרגש עם כריש לווייתן באילת


כריש לווייתן צעיר באורך של כמעט שבעה מטרים, הגיע השבוע לביקור במפרץ אילת, ותועד על ידי פקחי רשות הטבע והגנים כשהוא שוחה לידם במשך כחצי שעה. ''תיעוד מלהיב מסוג זה מצביע על החשיבות בשימור מפרץ אילת, שהינו ללא ספק מהיפים בעולם''. כרישי הלווייתן שנחשבים לדג הגדול בעולם, מצויים בסכנת הכחדה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-06-2017



מפגש עם כריש לוויתן בשמורת הטבע הדרומי באילת, צילום: זיו נדר - רשות הטבע והגנים

​פקחי רשות הטבע והגנים, האמונים על שמירת הטבע בישראל, נחשפים לא מעט לחוויות ומראות מרתקים, מרהיבים ונדירים של חיות הבר והטבע במיטבו, וזאת גם כמעט תמיד באופן בלתי אמצעי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לחוויה מיוחדת כזו זכו השבוע פקחי השמורות הימיות באילת, כשבמהלך  עבודות צלילה תת-ימיות לשמירת טבע וערכי טבע מוגנים בשמורת האלמוגים, נתקלו באופן נדיר יחסית בכריש לווייתן עוצמתי, שהגיח לעברם ושחה בקרבתם במשך כחצי שעה.

למרות גודלם העצום ושמם 'המאיים', כרישי הלווייתן הם בעצם דגים גדולים ועדינים - וליתר דיוק הגדולים בעולם, ואורכם מגיע כ-12 מטרים ולעתים אף ל-18 מטרים. הם ניזונים מפלנקטון - צבר של אורגניזמים השוכנים במימי האוקיינוסים והימים.


כריש לוויתן בשמורת הים הדרומי באילת, צילום: עמרי יוסף עומסי - רשות הטבע והגנים

צוות הפקחים היה בדרכו חזרה מהמשימות התת-ימיות בשמורת הים הדרומי באילת, כשלפתע נשמעו דיווחים ברשת הקשר של הספינות המסחריות באילת על תצפית של כריש לווייתן גדול. הצוות כבר היה ערוך עם ציוד צלילה וצילום מקצועי, מה שאיפשר לתעד את המפגש באופן די נדיר, מעל ומתחת למים.

"מדובר בחוויה יוצאת דופן ומלהיבה ביותר שמעטים זוכים לה'' אומר זיו נדר, פקח מרחב וימי וחוקר מרחב אילת ברשות הטבע והגנים''. היה קשה לאמוד את המרחק שהיינו בו מהחוף, אך העומק נע בין 25 ל 30 מטר, כך שאנו מעריכים שהמפגש היה במרחק של 150 מטר מהחוף הדרומי באילת, צפונית לקו מלון הנסיכה. להערכתי הכריש שחה לידנו קרוב לחצי שעה ואורכו היה לערך 6-7 מטר, כך שמדובר בכריש לווייתן צעיר יחסית".


כריש לוויתן בשמורת הטבע הים הדרומי באילת, צילום: עמרי יוסף עומסי - רשות הטבע והגנים

נדר מוסיף כי בעבר כבר היו מפגשים בין צוללנים באילת לכריש הלוויתן, שחלקם גם תועדו בצילום , אך התיעוד כאן הוא בהחלט יוצא דופן לאור ההיערכות מבחינת ציוד הצילום והצלילה. ''מדובר ללא ספק בטבע במיטבו שמתאפשר בין היתר בזכות הגנה ושמירה על שמורות הטבע הימיות באילת ובכלל. תיעוד מלהיב מסוג זה מצביע על החשיבות בשימור מפרץ אילת, שהינו ללא ספק מהיפים בעולם" אומר נדר.

ברשות הטבע והגנים מציינים, כי כרישי הלוויתן מגיעים לקרבת החוף בתקופה זו של השנה, בחיפוש אחר מזון. מדובר בבעל חיים עדין וידידותי יחסית והוא אינו נחשב כמסוכן לבני האדם, אך יחד עם זאת, ידוע גם על מקרי תקיפה נדירים שקרו מחוץ לישראל, כתוצאה מהתגרות יתר בכרישים. עוד מציינים ברשות, כי מדובר בבעל-חיים מוגן, שמצב השימור שלו מוגדר כיום על ידי ה- IUCN - האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע, כמין בסכנת הכחדה.


כריש לוויתן בשמורת הים הדרומי באילת, צילום: עמרי יוסף עומסי - רשות הטבע והגנים

בשל כך, מסבירים ברשות הטבע והגנים, אסור להתקרב אל הכריש לוייתן יתר על המידה, לחסום את הנתיב שלו, לגעת בו, או לעשות כל פעולה שפוגעת בו בדרך זו או אחרת ומפריעה לו לנוע בחופשיות. במקרה שנתקלים בו, אפשר לצלם אותו וליהנות מהרגע ומהחוויה אך לא מעבר לכך. כמו כן חשוב למנוע כל פגיעה עם הכריש במגע עם כלי שייט ומנועי סירות.