הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הטורבינות שמעמידות בסכנה ממשית את אוכלוסיית הנשרים בגולן


החברה להגנת הטבע קוראת שלא להמשיך בהליכי התכנון של החווה שעתידה לקום במרכז רמת הגולן, בשל הסיכון המשמעותי שנשקף ממנה לאוכלוסיית הנשרים והרחמים באזור. ''בעולם יש כבר עדויות לפגיעה נרחבת בבעלי כנף. זו פגיעה קטלנית בדורסים בסכנת הכחדה מקומית ועולמית - ואין שום דרך לפצות על אבדן זה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-06-2017



טורבינות בגובה 150 מטרים - הדמייה: תומר הררי , צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

​חברת 'אנלייט' שבשליטת 'יורוקום תקשורת' ובבעלותו של שאול אלוביץ', מקדמת בימים אלה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), חוות טורבינות רוח בתל פארס וסביבתו, ברמת הגולן. הדיון בועדה צפוי להתקיים בקרוב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בחווה שתמוקם במרכז הגולן, בסמוך ליישובים יהונתן וקשת, בליבו של אזור חיפוש המזון והקינון של הנשרים בגולן. החווה כוללת 42 טורבינות ענק בגובה 150 מטרים כל אחת - כגובה בניינים בעלי חמישים קומות, בהספק כולל של כ-130 מגה וואט.

החברה להגנת הטבע יוצאת למאבק לביטול התכנית, וקוראת שלא להמשיך בהליכי התכנון של החווה, בשל הסיכון המשמעותי שנשקף ממנה לאוכלוסיית הנשרים והרחמים בגולן ובישראל בכלל. הנשרים כידוע, הם מין בסכנת הכחדה ונותרו מהם בצפון הארץ עשרות בודדות בלבד. חוות דעת של רשות הטבע והגנים, קובעת כי הקמת החווה תגרום לפגיעה קטלנית בדורסים המצויים בסכנת הכחדה מקומית ועולמית, ואין שום דרך לפצות על אבדן זה.

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי ''על אף שאנרגיות מתחדשות ובהן טורבינות רוח, תורמות להפחתת פליטות גזי חממה ומזהמי אוויר, לטורבינות הרוח ישנן גם השפעות שליליות על הסביבה, ובראשן הסכנות לציפורים ולעטלפים. תחום פיתוח טורבינות הרוח נמצא בישראל בחיתוליו, אך במדינות רבות בעולם, בהן הותקנו טורבינות רוח בהיקפים גדולים, הולכות ומצטברות עדויות לפגיעות נרחבות ומשמעותיות בבעלי כנף. בפרט נמצא כי עופות דואים ועופות דורסים, כנשרים, הם פגיעים באופן מיוחד''.

"הנשרים, אשר פעילים במרחב החווה המוצעת ברמת הגולן, הם מין בסכנת הכחדה בישראל, אשר נותרו ממנו עשרות פרטים בודדים בגולן ומאות בודדות בישראל כולה'. לכן, מדינת ישראל משקיעה מאמצים ומשאבים רבים על מנת לשמור עליהם ולמנוע את הכחדתם'' אומרים בחברה להגנת הטבע. ''על אף ניסיונות שיקום אוכלוסיית הנשרים, לאור מיקום החווה והניסיון בעולם שנשרים הם מין פגיע במיוחד מטורבינות רוח, הקמתה עלולה להוביל להכחדת הנשרים בגולן. בנוסף לנשרים, טורבינות הרוח בחווה עתידות לפגוע קשות גם ברחמים, עופות דורסים אשר מוגדרים גם הם בסכנת הכחדה אזורית ועולמית חמורה EN. ישראל היא אחת המדינות היחידות שבה אוכלוסיית הרחמים יציבה ב-20 השנה האחרונות. ישראל גם מהווה ציר נדידה ראשי לרחמים שנודדים מאזורי הקינון באירופה דרומה לאפריקה''.

"ישראל חתומה על אמנת המגוון הביולוגי ומחויבת למנוע פגיעה במינים בסכנת הכחדה. החברה להגנת הטבע סבורה כי יש לפעול להקמת טורבינות רוח במיקומים שאינם מסכנים מינים בסכנת הכחדה ושלא יובילו לקטל נרחב של בעלי כנף. לדעת החברה להגנת הטבע, אין להקים טורבינות רוח במיקום אשר יוביל לקטל ואף להכחדה של הנשרים והרחמים מהגולן''.

בחברה להגנת הטבע מוסיפים, כי במידה והתכנית תאושר בוות"ל, החברה היא תמשיך ותפעל בכל דרך העומדת לרשותה לביטול התכנית.

בעצומה הציבורית, עליה חתומים למעלה מ-60 מדענים ופרופסורים, תחת הכותרת "קריאה דחופה לביטול התוכנית להקמת הטורבינות במרכז הגולן ולמניעת הכחדת הנשרים בישראל", נכתב: "אנו, אנשי אקדמיה, אנשי רוח ואישי ציבור מכל רחבי הארץ, פונים אליכם בבקשה לבטל את תכנית טורבינות הרוח שמקודמת בימים אלה במרכז הגולן באזור תל פארס ( תת"ל 78). אזור זה מהווה אזור פעילות חשוב ביותר לנשרים, והקמתן של עשרות טורבינות ענק עלולה לפגוע קשות בנשרים ואף לגרום להכחדתם. הנשרים בישראל נמצאים בסכנת הכחדה חמורה, ואוכלוסייתם כיום מונה פחות מ-200 נשרים, זאת בעיקר בגלל הרעלות והתחשמלויות. בשל כך ישראל משקיעה משאבים ומאמצים רבים בכדי לשמור ולשקם את אוכלוסיית הנשרים.'

"הקמת חוות טורבינות במיקום זה עלולה להוביל להכחדת הנשרים מישראל כולה ואולי אף מהאזור, מאחר והגולן מהווה אזור שיחור מזון גם עבור נשרים מאזור הבלקן  וטורקיה. גם הרחם המדברי, עוף דורס המצוי בסכנת הכחדה עולמית, מאוים קשות על ידי הקמת הטורבינות.'

"חוות הדעת של רשות הטבע והגנים מונה פגיעה של לפחות חמישה נשרים ושל שבעה רחמים בשנה מהטורבינות, מה שיוביל להכחדה של הנשרים מהגולן. הנשר היה ועודנו חלק בלתי נפרד מנופי הארץ הזו. הוא היווה השראה לנביאינו, ועקבותיו ניכרים היטב בתנ"ך, בו הוא מוזכר עשרות רבות של פעמים.  אנו קוראים לכם לבטל את קידום התוכנית. אל לנו לעצור את הנשר ממעופו".