הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הודות למחקר חדש: גידול משמעותי ביבול המנגו


לצד מחקרים בתחום ההשקיה נבחן לאחרונה במו''פ צפון מצע טוף לגידול מנגו המקל על העץ לצרוך את הברזל שהוא זקוק לו ומאפשר יבול גדול יותר באופן משמעותי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-06-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בימים בהם החקלאים מתקשים להתמודד עם השינויים בענף החקלאות, גידול המנגו בישראל תופס תאוצה ומתרחב באופן משמעותי, כאשר שטחים חקלאיים רבים מוסבים לטובת הגידול, ומחקרים שונים מאפשרים גם להגדיל את כמות היבול לדונם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנה האחרונה נרשמה עלייה של כ-20 אחוזים בשטחים המוקצים לגידול מטעי המנגו, ובשלב זה הם מתפרשים על שטח של כ- 18 אלף דונם בכל הארץ, כאשר רובם מתרכז באזור סובב כינרת ועמק בית שאן.

הרחבת שטחי הגידול נובעת גם בין היתר מהתפתחות מחקרית המאפשרת עלייה משמעותית בכמות היבול בכל דונם. אם בעבר היבול נע סביב 1.5 טון לדונם, כיום מדובר על 4-6 טון של פרי לדונם.

אבי מעוז, מחברת טוף מרום גולן מסביר: "לצד מחקרים בתחום ההשקיה וכד', במחלקת המו"פ (מחקר ופיתוח) בטוף מרום גולן, בחנו את מצעי הקרקע, ואבחנו כי גידול המנגו זקוק לכמויות גדולות של ברזל. באדמה רגילה הברזל חודר לקרקע והעץ מתקשה לקלוט אותו. לכן נבחן במו''פ מצע שכולו טוף איכותי ומאוורר, המקל על העץ לצרוך את הברזל שהוא זקוק לו ומאפשר יבול גדול הרבה יותר באופן משמעותי".

יוסי פורטל, חקלאי מקיבוץ מירב גידל עד השנה מנגו על שטח של כ-500 דונם. השנה הוא מרחיב את שטחי גידול המנגו ב-50% ובשנתיים הקרובות הוא מתכוון לגדל את הפרי על שטח של 1,000 דונם, שיוקצו כולם לגידול מנגו, בשיטת תעלה המלאה בטוף במקום אדמה. מהלך ההרחבה של שטחי המנגו, יהפוך אותו למגדל הגדול בישראל בענף.


אבי מעוז ויוסי פורטל בשטחי המנגו, צילום: טוף מרום גולן

"אנחנו מרגישים ששוק המנגו הולך ומתרחב גם בארץ וגם בחו"ל והחלטנו להרחיב את שטחי מטעי המנגו בשותפות עם כפר רופין, זאת בזכות שיטת הגידול על מצע טוף טבעי. הגידולים שלנו מיועדים לשוק המקומי וליצוא'' אומר פורטל. ''אנו מגדלים מגוון זנים, והמרכזיים שבהם - שלי, קיט וטלי. בשיטה החדשה, נחפרות תעלות הזנה, אותן ממלאים בטוף ולאחר מכן מכסים את השטח בפלריג, מתקינים מערכת השקיה ונוטעים את שתילי המנגו דרך הפלריג לתוך הטוף. השבוע סיימנו את הנטיעות של השנה וזו הרגשה מצוינת".

הצפי הוא, כי בעוד חודש, בסוף חודש יוני, יחל קטיף הזנים המקדימים של המנגו שהשוק המקומי אמור לספק השנה - כ- 80,000 טון מנגו מזנים שונים.

מצע הטוף הינו חסכוני ופרקטי עבור המגדלים. בניגוד למצע קרקע רגיל אותו החקלאי צריך להחליף לעיתים קרובות, מצע הטוף משמש את החקלאי לכל החיים. כמה טוף צריך? אז המומחים מסבירים, כי תעלת ההזנה הינה בעומק של 50 ס"מ ורוחב 25 ס"מ, כ- 30 טון טוף לדונם.