הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


120 שנה למטולה: תערוכת צילומים נדירה מראשית ימי המושבה


בתערוכה שמוצגת בימים אלו בגלריית בית הגבולות במטולה, מוצגים צילומים מימי ראשית המושבה לפני 120 שנה, המבטאים דרך עדשת המצלמה את סיפורם של ראשוני המתיישבים במקום - אז עשתה החלוציות את צעדיה הראשונים, עד לנקודה הצפונית ביותר בארץ ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-06-2017



צילום יוסף שוויג - ארכיון הצילומים של קק''ל

'חשיפה לצפון: מטולה - השנים שהיו': בגלריית בית הגבולות שבמטולה, נפתחה השבוע תערוכת צילומים ייחודית המוקדשת לראשוני המתיישבים במושבה, שחוגגת בימים אלה 120 שנים להיווסדה. התערוכה תוצג במהלך כל חודש יוני, והכניסה אליה חופשית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התערוכה היא תוצר של שיתוף פעולה בין ארכיון הצילומים של הקרן הקימת לישראל ומוזיאון בית האיכר של המועצה המקומית מטולה. בתערוכה מוצגים צילומים מתחילת המאה ה-20 ועד שנות ה-40 שלה, המשקפים את הווי המושבה בשנותיה הראשונות - בבית הספר, במשק ובמרפאה.

"נראה כי רק בעבודת האדמה בארץ הזאת, הקדושה ליהודים - תהיה תשועת ישראל", כך תיארו בעיתון 'הצפירה' המיתולוגי את עלייתם של ראשוני המתיישבים במטולה על הקרקע. מה שנראה מובן מאליו בימינו, לא נראה כך לפני 120 שנים. הציונות עשתה אז את צעדיה הראשונים, ובמטולה היא פסעה צעד רחב במיוחד, שהוביל לנקודה הצפונית ביותר בארץ ישראל.


צילום: אייל מרגולין - סוכנות ג'יני, מתוך אוסף בית האיכר

בימי העלייה הראשונה החיים בארץ ישראל לא היו קלים כלל אך נראה כי במטולה אף יותר, הדרך הנוחה והבטוחה ביותר להגיע מהעיר יפו אל המושבה, הייתה שיט בספינה לביירות, נסיעה לצידון ולאחר מכן רכיבה של שמונה שעות למושבה. ובכל זאת, רבים עשו את הדרך למטולה בכדי לראות בעיניהם את קצה הארץ ולהצטלם ליד השלט המציין את הגבול עם לבנון. בין הסקרנים היו גם צלמי קק"ל אשר הגיעו למושבה בכדי לצלם ולהראות לעולם את הפלא, וכעת צילומיהם מוצגים בתערוכה.


צילום טים גידל - ארכיון הצילומים של קק"ל

"תערוכה זו היא מחווה נוספת של קק"ל ליישובי הצפון", אומרת אפרת סיני מנהלת ארכיון הצילומים של קק"ל, "הארכיון הנדיר של קק"ל תמיד שמח לחשוף בפני הציבור הרחב תמונות מרגשות מהעבר".