הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון השומר החדש: נאבקים על החקלאי האחרון במושב קלחים


גיא כחלון, החקלאי האחרון במושב קלחים בנגב, שמעבד 3000 דונם של גידולי שדה, נאלץ להתמודד לבדו מול עשרות עבריינים שמגיעים לשדות וגונבים את התוצרת החקלאית עליה הוא עמל כל השנה. מתנדבי ארגון השומר החדש במבצע חסר תקדים להגנת החקלאי האחרון במושב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-06-2017



צילום: ארגון השומר החדש

במבצע רחב היקף של ארגון 'השומר החדש' שנועד לסייע לחקלאי האחרון במושב קלחים בסיכול גניבות תוצרת חקלאית, ירוכזו במשך שלושת החודשים הקרובים בשטח החקלאי מתנדבים, ג'יפאים, מצלמות ורחפנים 24 שעות ביממה. שבועיים מתחילת המבצע, כבר הורחקו מהאזור 25 כלי רכב, ונעצרו על-ידי המשטרה 8 חשודים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעבר, היו במושב קלחים 88 משקים חקלאים פעילים, אך כיום גיא כחלון הוא החקלאי היחיד במושב שמעבד את האדמות חקלאיות בשטח של 3000 דונם, של גידולי שדה שונים ובהם בצל, אבטיחים, מלונים, עגבניות וחצילים.

בעונת האבטיחים והמלונים בעיקר, בחודשים מאי עד אוגוסט, חוזרת על עצמה תופעת הגנבות מהשדה, הן על-ידי עוברי אורח שמעמיסים 'על הדרך' כמה טון של אבטיחים ומלונים והן על-ידי גנבים שמגיעים בלילות ומעמיסים משאית מלאה של תוצרת חקלאית.

מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים בשנה וחוסר אונים מוחלט של החקלאי מול העבריינים. בעקבות פנייתו של כחלון לשומר החדש, התגייסו המתנדבים לרכז מאמץ ארגוני בשטח, כדי למנוע את הגנבות ולהחזיר לחקלאי את תחושת הביטחון.

"אחת האמרות המפורסמות של בן גוריון היא 'בנגב ייבחן עם ישראל'. נכון לעכשיו הציון במבחן אינו גבוה''. אומר אורי ספיר, מנהל המרחבים בשומר החדש. ''מתוך מושב של 88 משקים נותר חקלאי אחד שמעבד את האדמות, אשר נאלץ להתמודד עם עשרות עבריינים, שלא מאפשרים לו לקטוף ולשווק את היבול שעליו הוא עמל כל השנה. מצב שבו חקלאי נאלץ להתמודד לבדו מול עשרות עבריינים, מביא לאובדן ריבונות ואובדן משילות בשטחים הפתוחים המהווים 85 אחוז משטחי המדינה. אין פלא שבמדינת ישראל ננטשים שטחים בסדר גודל של עשרות אלפי דונם מדי שנה. אנחנו מצפים מכל רשויות המדינה הנוגעות בדבר להירתם באופן מיידי להגברת הריבונות ולאכיפת החוק בשטחים הפתוחים".

בשבועיים האחרונים פעלו 50 מתנדבים בכ-300 שעות התנדבות במקום. התוצאות היו מיידיות: 25 כלי רכב חשודים הורחקו מהשטח, 8 מקרי גניבה של תוצרת חקלאית נתפסו, 6 כלי רכב נתפסו בשעת גנבה בשטח, 2 מקרי בריחה של גנבים, 8 חשודים נעצרו ע"י המשטרה שהוזעקה למקום והוגשה נגדם תלונה.

דו"ח מבקר המדינה על פשיעה חקלאית שיצא לאחרונה, משקף את המצב הקשה בשטח ומונה שורה של מחדלים: "רוב המגזר החקלאי בישראל נמצא במרחב הכפרי. התרומה של החקלאים למדינה היא חיונית מבחינה כלכלית, חברתית, ערכית ולאומית. זה שנים סובלים החקלאים מתופעות חמורות של פשיעה חקלאית הפוגעות בהם מבחינה כלכלית ומורלית, ובשל כך הן פוגעות גם במדינה כולה. ממצאי דוח זה מעידים על חולשה אכיפתית, על אוזלת יד ועל היעדר מענה מערכתי לבעיה אמתית שהחקלאים עומדים בפניה חסרי אונים ונאלצים להתמודד עמה כמעט לבדם..". לדו"ח המלא: https://bit.ly/2qokxmi

מתנדבים שמעוניינים להצטרף מוזמנים ליצור קשר: 08-6800415 I 050-8818191 I negev@hashomer.org.il