הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בזכות מחקר חדש במים גאותרמיים: פירות הליצ'י בצפון הקדימו בחודש


באמצעות מחקר שבחן את השפעת השימוש במים גאותרמיים על זנים חדשים של ליצ'י, הצליחו במו''פ צפון לגדל את הפרי בעמק החולה ולהקדים את העונה הרשמית עם פירות איכותיים טעימים ומתוקים. ''המגדלים יוכלו ליהנות משיווק מוקדם שיעניק להם יתרון כלכלי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-06-2017



זני הלי'צי החדשים, צילום: באדיבות החברה לפיתוח הגליל

הפירות כבר בטנא והליצ'י גם: כחודש ימים לפני תחילת עונת הליצ'י הרשמית - בגליל מברכים על ביכורי הליצ'י הראשונים שנקטפו כבר בתחילת השבוע, יממה לפני שבועות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ה''אחראים'' לכך הם החוקרים של מו''פ (מחקר ופיתוח) צפון של החברה לפיתוח הגליל, שערכו בשלוש השנים האחרונות מחקר פורץ דרך אשר בחן את ניצול והשפעת 'מי שמיר' על גידולי הקיץ.

מי שמיר הם מים גאותרמיים חמים,  משאב טבע שנמצא ברמת הגולן ובעמק החולה. במו''פ צפון החליטו לבחון אותם ולעשות בהם שימוש מגוון בהשקיית שדות חקלאיים, חימום בתי צמיחה, גידול בעלי חיים ימיים,  ועכשיו גם במטעי הליצ'י.


מי שמיר ברמת הגולן, צילום מתוך ערוץ היוטיוב של מו''פ צפון

המחקר נוהל במשך שלוש שנים בחוות המטעים של המו''פ בהובלתו של פרופ' רפי שטרן – ראש תחום המטעים במו"פ, וממקימי המסלול לחקלאות בפקולטה למדעים במכללה האקדמית תל חי.

השבוע כאמור, כבר החלו בקטיף פירות הליצ'י הראשונים, כשלושה שבועות עד חודש לפני תחילת עונת הליצ'י הרשמית. תיזמון המקדים באופן משמעותי את קטיף הליצ'י בענף פירות הקיץ - שיעניק יתרון כלכלי ושיווקי לחקלאי הגליל מול מתחרים בארץ ובשווקי העולם.

בשלב זה התמקד הגידול הניסיוני בשני זנים - 'מאוריצ'יוס' שקיים כבר בארץ וצבעו האדום ורוד, ו'הונג-לונג', זן חדש בישראל בעל טעם מתוק במיוחד בצבע צהבהב, המטופח על שטח של דונם חממות. החל מהעונה הבאה יורחב גידול זה למטרות שיווקיות למספר משקים חקלאיים באזור.


מטעי הליצ'י בגליל, צילום: באדיבות החברה לפיתוח הגליל

מנכ"ל מו"פ צפון אלקנה בן ישר: "הליצ'י גדל בארץ ובעולם, באזורים חמים יותר מעמק החולה, בו הטמפרטורות נמוכות ואינן מתאימות בדרך כלל לגידול זה, לכן מעולם לא הצליחו לגדל ליצ'י בעמק החולה. במו"פ צפון פיתחנו טכנולוגיה באמצעותה הצלחנו לגדל באזור לי'צי טעים ומתוק, וחשוב מכך- זני ליצ'י המקדימים את הגידול המסחרי הרגיל. המגדלים יוכלו ליהנות משיווק מוקדם שיעניק להם יתרון כלכלי. לאחר שלוש שנות מחקר יש לנו ליצ'י איכותי, טעים, מוקדם ויפה".

גלית רדל אחראית חלקות המבחן במו"פ צפון : "היתרון הינו הקדמת העונה בחודש ימים וזאת על ידי ניצול הגורם הטבעי באזור הגליל – קידוחי מי שמיר - מים גיאותרמיים חמים, הפורצים בחום מהאדמה וטכניקות נוספות המאפשרות פריחה מקדימה ופרי מוקדם".


גלית רדל ממו''פ צפון עם זני הלי'צי החדשים, צילום: באדיבות החברה לפיתוח הגליל

מוצא הליצ'י מאזורים טרופיים בעולם, אך יחד עם זאת מגדלים אותו גם בארץ. בנוסף, בחברת טוף מרום גולן פיתחו מצע קרקע ייחודי המאפשר את התאמתו של הליצ'י לאקלים בישראל דבר המשפר את כמות ואיכותו היבול הגדל בארץ.

יבול הליצ'י בישראל עומד על כ-300 טון בשנה, כשרובו מיוצא לאירופה. רוב מטעי הליצ'י נמצאים באזור החוף, בקעת הירדן ודרום רמת הגולן.