הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאי הצפון נואשים: משרד החקלאות לא דואג לידיים עובדות


חקלאי מטולה נמצאים במשבר גדול בשל מחסור בידיים עובדות, ולא יספיקו לקטוף את הפרי מהעצים. ''מגיעים אלינו קבלנים עם ילדים בגיל 8-10 שבאים לשחק ולא לעבוד''. החקלאים פנו במכתב דחוף לשר החקלאות כדי שידאג לספק להם עובדים. תגובת משרד החקלאות: פועלים במספר מישורים כדי לסייע למצוקת החקלאים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-06-2017



חיים הוד במטעי הפרי במטולה, צילום: עומר שביט

מטעי הפירות במטולה כורעים תחת עומס הפרי. השנה זוהי שנת שיא לפירות, אך החקלאים נמצאים במשבר גדול בשל מחסור בידיים עובדות, ולא מספיקים לקטוף אותם מהעצים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנים האחרונות צמצמה הממשלה את מכסת העובדים הזרים לחקלאות, וידוע כי הישראלים אינם מעוניינים יותר לעבוד בענף. מי שכן מוכן, לרוב נבהל מהעבודה הקשה ועוזב. מעטים מאוד נשארים. כך שגם  המענקים והתמריצים בהעסקה של עובדים ישראליים אינם עוזרים ולא הוכיחו את עצמם.
 
במכתב שכתב יו''ר אגודת חקלאי מטולה חיים הוד לשר החקלאות אורי אריאל, הוא מבקש מהמשרד לדאוג בדחיפות לעובדים קבועים בקטיף העונה למשך 5 חודשים לפחות.

''לפי המצב וכמות העובדים שאנו יכולים לקבל מהמגזר הערבי, נגמור לדלל כנראה את הפרי בשלכת העצים. ומה יהיה עם הקטיף שמתחיל בימים אלה?'' כותב הוד לשר החקלאות. ''המגזר הערבי אינו עומד בדרישה לידיים עובדות ומנצל את המצב לעלות את שכר העבודה העומד על 200 ₪ ל-6.5 שעות עבודה ברוטו בשטח, ומוריד את גיל העובדים ל-8-10 שנים, שבאים לשחק ולא לעבוד. עובדים אלה מגיעים מאזורים שנמצאים כ-100 ק''מ ממטולה. שזה בשבילם כמו טיול שנתי''.

''בלית ברירה אנו מעסיקים כל אחד שיש לו לפחות יד אחת ויכול לעמוד על שתי הרגליים, ולוקחים כמה שמספקים לנו. ההספקים נמוכים מאוד ואנו בפיגור, ומי יודע אם עלות עבודתם תכוסה מפדיון מכירת הפרי.'' מוסיף הוד. ''כדי למנוע קריסה של חקלאי מטולה שלא יוכלו לממש את פדיון תוצרתם, אנו מבקשים לדאוג ולספק לנו דחוף כמאתיים עובדים קבועים למשך 5 חודשים לפחות''.
 
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: ''משרד החקלאות מודע לצורך בידיים עובדות בענפי החקלאות, ופועל במספר מישורים בכדי לסייע למצוקת העובדים הזרים. בעקבות עבודת צוות שהתקיימה במשרד, המליץ המשרד לבטל כליל את מכסת העובדים הזרים בחקלאות, ובכך להתגבר על החסם של תקרת הרישיונות. לצערנו האוצר התנגד למהלך ועצר את הצעת המחליטים שקידם המשרד''.

''במקביל, המשרד יזם, לראשונה לתקופה של חמש שנים המקנה וודאות, הצעת מחליטים להעסקת עובדים זרים זמניים מסרי לנקה. בנוסף, המשרד תומך באמצעות מענקים ותמריצים בהעסקה של עובדים ישראליים בחקלאות. לעניין, העסקת קטינים, אנא פנה למשרד העבודה האמון על אכיפת חוקי עבודה'' אומרים במשרד החקלאות.