הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מסתמן: מפעל ליצור אמוניה בדרום לצד הצבת אונייה בים


במשרד האוצר מנסים לקדם חלופה להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום, לצד הצבת אוניית אמוניה בהיקף מצומצם מול חופי חיפה. בתוך כך, בית-המשפט העליון הורה הערב על ריקון מיכל האמוניה במפרץ חיפה בתוך חודשיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-05-2017



מיכל האמוניה במפרץ חיפה, צילום: אילן מלסטר - המשרד להגנת הסביבה

מסתמן פתרון ארוך טווח מוסכם בין משרדי הממשלה לאספקת האמוניה למשק: בישיבה שכינס היום (א') מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, בהשתתפות גורמי הממשלה הרלוונטיים, נבחנו ראשונית כלל החלופות שהוגשו על ידי המגזר העסקי בהמשך לקול הקורא שפורסם באחרונה בנושא.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתוך כך, ביהמ"ש העליון הורה הערב על ריקון מיכל האמוניה במפרץ חיפה בתוך חודשיים. בהחלטה של בית המשפט נקבע כי על חיפה כימיקלים לקבוע שאניית אמוניה נוספת תהיה האנייה האחרונה שנכנסת למפרץ.

בישיבה הבוקר בחנו משרדי הממשלה השונים בחינה ראשונה את ההיתכנות של כל אחת מהחלופות, בשים לב לכלל ההיתרים והאישורים הנדרשים.  החלופה שלגביה נראה כי ישנה היתכנות לקבלת אישורי משרדי הממשלה הינה שילוב של הקמת מפעל ליצור אמוניה בדרום, לצד הצבת אוניית אמוניה בהיקף מצומצם מול חופי חיפה. על פי ההצעה, האמוניה תוזרם למפעל הצפוני של חיפה כימיקלים באמצעות מערך צינורות שתקים החברה.

ממשרד האוצר נמסר, כי מעבר לעובדה שליישום חלופה זו לא נדרש כל מימון מתקציב המדינה, היא תתרום ליצירת תחרות בין ספקי האמוניה במשק לעומת המצב הקיים, צמצום שינוע האמוניה בכבישי הארץ, וכן עידוד הפיתוח הכלכלי בדרום הארץ. לנוכח חשיבות הנושא והצורך לקדם פתרון ארוך טווח בהקדם האפשרי, יפעלו כלל משרדי הממשלה לתת את האישורים וההיתרים הנדרשים בהקדם האפשרי.

יש לציין כי דיון זה לא עסק במציאת פתרון קצר טווח לבעיית האמוניה. נושא זה ידון בנפרד על ידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד ראש הממשלה. בדיון השתתפו נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד ראש הממשלה, המל"ל, פיקוד העורף, משרד המשפטים, רשות ההגבלים העיסקיים, מנהל התכנון ומנהל מקרקעי ישראל.

מעמותת "צלול" למען איכות הסביבה נמסר בתגובה על החלטת בית המשפט הערב: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט העליון, שאימץ את עמדת עמותת 'צלול' וקבע שעקרון הזהירות המונעת מחייב את ריקונו המוחלט והסופי של מיכל האמוניה. העליון ביקר בחריפות את 'חיפה כימיקלים' ואת המשרד להגנת הסביבה, שלא פעלו כמצופה מהם".