הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החל מהשבוע הבא: ירידה בתעריפי המים


מחירי המים לתצרוכת הביתית יורדים בכ-14.5% ומחירי המים לחקלאות מחברת מקורות יורדים בכ-20%. שר האנרגיה שטייניץ: על פי התיקון, היטלי הפקת המים בגובה של כ-300 מיליון ₪ מדי שנה, יחזרו למשק המים, ולא לקופת המדינה כפי שהיה עד כה, ויאפשרו את ההוזלה המתוכננת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-05-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בהמשך לתיקון 27 לחוק המים שהוביל שר האנרגיה יובל שטייניץ עם יו"ר ועדת הפנים של הכנסת ח"כ דוד אמסלם, שאושר בכנסת בינואר 2017, אישרה היום רשות המים את התעריפים המעודכנים, שמבטאים הוזלת תעריף המים למשקי הבית ולחקלאות. אישור זה מגיע בסיומו של הליך שימוע ציבורי ויכנס לתוקף החל מה-1 ביוני 2017.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההפחתה בשיעור של 14.5% לצרכני משקי הבית בישראל מתאפשרת בשל השבת התקבולים בגין הפקת מים על ידי מפיקים פרטיים לטובת משק המים. התעריף החדש יעמוד על 6.54 ₪ לקוב מים עבור 3.5 קוב לנפש בתעריף הראשון (כמות מוכרת).

מרשות המים נמסר, כי הפחתה זו מסכמת הוזלה של כ-30% בתעריפי המים בארבע השנים האחרונות, יחד עם רפורמת התאגידים, מאפשרים לנהל את משק המים באופן יעיל המצמצם את העלויות הנדרשות לאספקת שירותי המים והביוב.

בנוסף, תעריפי החקלאות של חברת מקורות יופחתו בכ-20% מ-2.51 ₪ לקוב ל-1.98 בשלב הראשון. בעוד כשנתיים יופחתו התעריפים בעוד כ-10% ל-1.81 ₪ לקוב, ובסך בכל בכ-30%. הפחתה זו בתעריפי המים לחקלאות של צרכני מקורות הינה חלק ממהלך משולב של העברת התמורות בגין הפקת מים, מאוצר המדינה למשק המים.

''מהלך זה הינו חלק מאסדרה כוללת ושלובה של אסדרת כלל התעריפים בגין הפקת מים לבית ולחקלאות והכנסתם תחת קורת גג אחת במועצת רשות המים. גביית התעריפים במועצת הרשות היום נעשתה לאחר עבודה מקצועית מעמיקה שכללה שימועים ציבוריים רבים כמתחייב מצעד משמעותי זה'' אומרים ברשות המים.

שר האנרגיה דר' יובל שטייניץ, ציין כי על פי התיקון, היטלי הפקת המים בגובה של כ-300 מיליון ש"ח מדי שנה, יחזרו למשק המים, ולא לקופת המדינה כפי שהיה עד כה, ויאפשרו את ההוזלה המתוכננת.

"בזכות התיקון לחוק המים שהובלנו, יוזלו באופן משמעותי חשבונות המים לכלל המשפחות בישראל וההוצאה החודשית של כל משפחה עבור צריכת המים תקטן. אני גאה בתיקון חוק זה, ומודה לחבריי, ח"כ דוד אמסלם שעמל באופן יסודי ומעמיק במשך חודשים, בכדי לאפשר את קידומו של התיקון והוצאתו לפועל לטובת כלל הציבור, וכן ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, על מאמציו הרבים ונחישותו לפעול למען התיקון בוועדה", אמר השר שטייניץ.


צילום: מאיה גורדון - באדיבות החברה לפיתוח הגליל

תיקון 27 לחוק המים משנה את שיטת התעריפים הנהוגה מאז קום המדינה - לפיה חלק מהחקלאים שקבלו את המים ממקורות שילמו 3 ₪ לקוב מים והחקלאים שקיבלו את המים מאגודות המים שילמו 1.04 ₪. משמעות התיקון לחוק - הורדת מחיר המים עבור חלק קטן מהחקלאים, אך מאידך יועלה מחירם עבור מספר גדול יותר של חקלאים.

בחברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, מוחים על החלטת מועצת רשות המים. ''מדובר על שטחי חקלאות של 130 אלף דונם בעמק החולה המושקים במים שפירים (באין מים מושבים או מותפלים) ממפיקי מים פרטיים. ייקור מחיר המים על פי ההחלטה, הינו ב- 40 מיליון שקלים בשנה. באדמות הכבול המשתרעות על שטח של 25 אלף דונם, מתייקרים המים מ- 1.04 אג' ל- 45 אג' לדונם. בשאר השטחים יתייקרו המים לחקלאות ב- 88 אג' לדונם'.

בחברה לפיתוח הגליל אומרים, כי המשמעות של ייקור תעריפי המים הינה פגיעה קשה בגידולי הצומח וברווחיות ענף החקלאות בעמק החולה, בעיקר בגידולים החד שנתיים שאינם יכולים לשאת מחירי מים בסדר גדול כזה.

''זוהי הפרה בוטה מצד המדינה, באמנה שנחתמה בין רשות המים לחקלאים ומועצת הגליל העליון, לניהול ממשק שטחי קרקעות הכבול בעמק. עשרות מיליוני שקלים כבר הושקעו בפרויקט החולה, פרויקט לאומי, שהושק בתחילת העשור הראשון של שנות ה-2000. קיימת כאן פגיעה קשה במרקם העבודה המשותפת של ארגונים חקלאים, טבע סביבה ומדינה, הפרת אמנת פרויקט לאומי זה, עליו התחייבה מדינת ישראל, תביא לנזקים בחקלאות וכן בתחום האקולוגי, זיהום מי התהום ומי הכינרת, פגיעה בלתי הפיכה אשר תוריד לטמיון עבודה משותפת של עשרות שנים, אומרים בפיתוח הגליל, שם מתארגנים לכינוס דחוף בנושא ייקור המים לחקלאות''. אומרים בחברה לפיתוח הגליל.