הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לאחר עשרות שנים: צמח 'רופית הים' התגלה במורד אגן הקישון


רופית הים, צמח מלחות נדיר בסכנת הכחדה, התגלה במורד אגן נחל הקישון. בשל העובדה כי אוכלוסיית הצמח במקום עתידה להיהרס ולהיקבר תחת תשתיות הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת, בכוונת רשות נחל הקישון לשמר פרטים ממנה בגן הבוטני. ''הגילוי מעלה מחדש את חשיבות שימור בתי הגידול הלחים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-05-2017



רופית הים - צמח מלחות נדיר, צילום: אולגה ודוב - רשות נחל הקישון

במורד אגן הקישון, באזור הצ'ק פוסט בחיפה, התגלתה לאחרונה אוכלוסיית צמח המלחות הנדיר 'רופית הים', שנכחדה מהאזור לפני עשרות שנים, וכעת נצפתה מחדש. הצמח התגלה במרבדים בצפיפות בינונית במסגרת סקר גופי מים עונתיים שערכה רשות נחל הקישון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

רופית הים (Ruppia maritima) הוא עשב טבול הגדל בבריכות מים ובביצות מלוחות ומוגדר בישראל כצמח בסכנת הכחדה (מין אדום). תפוצת רופית הים בארץ נמצאת בנסיגה וכיום ידועים רק עוד חמישה אתרים בלבד בהם נמצא מין זה - חוף הכרמל, פלשת, בקעת הירדן, ים המלח והערבה. גוף המים בו נמצאה רופית הים באזור הצ'ק פוסט בעל מליחות גבוהה מאוד (28,450 מיקרוסימנס / ס"מ), ביחס למים מתוקים וכחצי ממליחות מי הים.


טריטון הפסים בנחל הקישון, צילום: אולגה ודוב - רשות נחל הקישון

חשוב לציין, כי במהלך הסקר, נמצאו בנקודת שונות גם ראשנים של אילנית מצויה (Hyla savingy), צפרדע נחלים (Pelophylax ridibundus), וטריטון הפסים (Triturus vittatus). מיני דו-חיים אלו מוגדרים כמינים אדומים עקב העלמות בתי הגידול שלהם, בעקבות ייבוש אקטיבי של גופי מים עונתיים או ריסוס גופי המים בחומרי הדברה.

''גם גוף המים העונתי בו נצפתה רופית הים עתיד להיהרס ולהיקבר תחת תשתיות הרכבת הקלה, המתוכננת בין חיפה לנצרת ונמצאת בשלבי תכנון וסקר מתקדמים'' אומרים ברשות נחל הקישון.


רופית הים באגן נחל הקישון, צילום: אולגה ודוב - רשות נחל הקישון

בכוונת רשות נחל הקישון לשמר פרטים ממין זה בגן הבוטני לשימור צמחי מלחת הקישון שהוקמה בשיתוף עם מכללת אורנים. הימצאות הצמח הנדיר באזור הצ'ק פוסט, יחד עם שטחים נוספים בקרבת נחל הקישון, כדוגמת האפנדיקס (שריד האחרון למלחת הקישון) מורה על ייחודו של המרחב אותו רשות נחל הקישון פועלת לשמר.

שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון: "בשל לחצי הפיתוח שלאורך מישור החוף בישראל נדחקים ונעלמים בתי הגידול הייחודים שהיו כאן. גילוי אוכלוסיית המין רופית הים מעלה מחדש את חשיבות שימור בתי הגידול הלחים בישראל ובפרט מה שנותר ממלחת הקישון. בעתיד מתכננת רשות נחל הקישון להשיב פרטים של רופית הים לפארק מורד הקישון, כמו גם של צמחי מלחה שונים ובכך לשקם ולשמר בית גידול ייחודי זה".