הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נפתחה חקירה פלילית כנגד מפעל כרמל אולפינים במפרץ חיפה


מדובר בסדרה של אירועי זיהום אוויר מהמפעל במפרץ חיפה בחודשים ספטמבר ואוקטובר. בנוסף לחקירה הפלילית המשרד להגנת הסביבה מטיל עיצום בסך 2.7 מיליון שקלים, מקשיח את דרישותיו מהחברה ומייצר הסדרה חדשה ללפידים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-05-2017



כרמל אוליפינים במפרץ חיפה, צילום: אילן מלסטר - המשרד להגנת הסביבה

בעקבות סדרת אירועים חמורה של תקלות שהתרחשו בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2016 במפעל כרמל אולפינים (כאו"ל) במפרץ חיפה, ביצע המשרד להגנת הסביבה שורה של פעולות, כולל קיום ישיבת שימוע, בטרם קבלת החלטה בנוגע להפעלת סמכויות המשרד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשל הפרות תנאי היתר הפליטה, כולל חשד לתפעול לא תקין של לפידי החברה ואי מסירת דיווחים, וכמו כן בעקבות החומר שהתקבל, המשרד להגנת הסביבה החליט על מספר צעדים:

פתיחת חקירה פלילית נגד כרמל אולפינים ובעלי תפקידים בה, בחשד לתפעול לקוי של לפידי החברה והפרות נוספות על היתר הפליטה וההוראות האישיות. יצוין, כי במשך כמה חודשים התקיימה חקירה סמויה במסגרתה גובשו הראיות, והחקירה הפכה לגלויה בחודש שעבר, עם התחלת שלב החקירות.

מתוך בחינת המסמכים שהוגשו על ידי המפעל עולה, כי הוא הפעיל את הלפיד – אמצעי בטיחות לשריפה של גזים עודפים לצורך מניעת פליטת הגזים לאוויר בצורה בלתי מבוקרת – בניגוד לתנאים, דבר שהפחית את יעילות שריפת הגזים. בשל כך, נגרמו פליטות עודפות לסביבה של מזהמים.

על כן, נפתחה חקירה פלילית בהובלת המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה. החקירה הסמויה הנרחבת הפכה לגלויה בחודש שעבר, ומטבע הדברים, המשרד מנוע מלהרחיב בנקודת זמן זו על פרטי החקירה.

הטלת עיצום עספי בגובה 2,718,300 שקל בשל הפרת תנאים ודרישות בהיתר הפליטה מתוקף חוק אוויר נקי; בשבועות האחרונים נעשתה בחינה ראשונית של טענות המפעל בתגובה לדרישה להטיל עיצום.

בשל הפרת היתר הפליטה – בגין 3 דברים מרכזיים: ליקויי בקרת לפיד באמצעות מצלמות וידיאו; אי העברת דיווחים ותחקירי אירועים הקשורים להשבתת אחד המתקנים; ואי הגשת תוכנית מפורטת להתקנת מערכת בקרה והתראה או תוכנית לשיפור מערכת קיימת - המשרד שלח לחברה הודעה על כוונה להטיל עיצום כספי בגובה של 906,100 שקל שקל לכל עבירה או 2,718,300 אלף שקל במצטבר. החברה העבירה את טענותיה בנושא והן נבחנות בשבועות האחרונים על ידי המשרד.

הקשחת הדרישות בהיתר הפליטה כך שהפעלת הלפיד תהיה יעילה יותר ותפחית את ריכוז החומרים האורגניים הנפלטים לאוויר. התוספת לתנאים תביא לשיפור אמצעי הניטור והבקרה על פעולת הלפיד כך שבזמן אמת יהיה בידי המשרד מערך בקרה יותר קפדני.

במפעלים פטרוכימיים בכל העולם קיימים לפידים כאמצעי בטיחותי הכרחי המיועד לטפל בפליטת גזים. לפי הסטנדרט האירופי אין הגבלות על כמות ההזרמות בלפיד בזמן התקלות, ולכן מגבלה על כמות ההזרמות גזים ללפיד בזמן תקלה לא נכללת בהיתר הפליטה מלכתחילה. לאור המצב הייחודי במפרץ חיפה ובשל הישנות התקלות בכאו"ל, המשרד להגנת הסביבה ראה צורך לבצע רוויזיה וליצור הסדרה ייחודית למפרץ חיפה בכל הנוגע לפעילות הלפידים, על סמך מספר תקדימים אמריקאים – כולל הטלת הגבלות על כמות ההזרמות בתקלות, הדממות והפעלות. יצוין, כי על-פי הערכת המשרד, בעת התקלות הייתה עלייה בפליטות מזהמים (אתילן ופרופילן), שהם בעלי רמת סיכון נמוכה יחסית.

בשל שלושה אירועים בהם הוזרמו כמויות גדולות של גזים ללפידים בספטמבר ואוקטובר 2016, הוחלט על ביצוע שינויים יזומים של המשרד בהיתר הפליטה, והקשחת הדרישות מהמפעל הכוללים: דרישה להפעלה יעילה יותר של הלפיד; שיפור אמצעי הניטור והבקרה על פעולת הלפידים לרבות שדרוג ושיפור פעילות המצלמות; התקנת מערכת ניטור רציף של הרכב הגזים שיועבר באופן מקוון; התקנת קלורימטר לניטור הערך הקלורי של הגזים המופנים ללפיד בלו"ז קצר והצגת פתרון חליפי על ידי המפעל עד התקנתו; חישוב מקוון של מהירות פליטת הגזים מהלפיד; ויישום מערך למעקב ובקרה אחר תפעול הלפידים בעת הזרמת גזים לשריפה בלפיד. כל זאת, כדי לשפר את יכולת הבקרה של המשרד על הפעלת הלפידים.

בנוסף לכך, מאז הוצאת ההיתר פנה המפעל למשרד להגנת הסביבה וביקש לבצע 19 שינויים ועדכונים. מתוך 19 הבקשות, 9 אושרו ו-10 בקשות נדחו. משמעות הבקשות שאושרו: מתן אורכה של עד 8 חודשים ליישום שני סעיפים הנוגעים להפחתת פליטות מאחד התנורים וכן ממכלי אחסון; אורכה של 5 חודשים להתקנת מתקן טיפול להפחתת פליטות ממכל אחר; ומתן אורכה של 3 חודשים לשיפור יעילות טרמית של תנורי הפיצוח. בפעולות אלה אין תוספת בפליטות או שינוי בדרישות, פרט למתן אורכה ליישום הדרישות.

בימים הקרובים תועבר טיוטת התנאים למפעל ולאחר מכן תפורסם להערות הציבור בהתאם לקבוע בחוק אוויר נקי.

ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "בעקבות הארועים הקשים בכאו"ל, החלטתי להוביל מדיניות אכיפה כוללת במשרד להגנת הסביבה - שימוש בכלל הכלים האפשריים להפחתת הזיהומים, לרבות חקירות פליליות כנגד מנהלים אחראים. לאור חומרת האירוע בכאו"ל המשרד הפעיל אכיפה פלילית כנגד מנהלי המפעל, אכיפה מינהלית, ופתיחת היתר הפליטה, על מנת למנוע מקרים כאלו בעתיד. כדאי שיידעו המזהמים כי המשרד לא יהסס לפעול כנגדם בהמשך באופן דומה. מדיניות זו הופעלה גם לפני מספר ימים מול איגוד ערים שרון מזרחי עקב הזיהום החמור שהוא גרם לנחל הירקון"
סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ ירון מזוז: "אני רואה בחומרה את סדרת האירועים שהביאה לפתיחת חקירה פלילית וכפי שכבר הצהרתי בעבר, אנו נטפל ביד חזקה ולא נניח לשום מפעל מזהם המסכן את בריאות תושבי ישראל. יידע הציבור ויפנים כי אנו במשרד להגנת הסביבה עובדים ללא משוא פנים, ועם כל החשיבות של המפעלים השונים למשק הישראלי, מי שמרשה לעצמו לזהם ולהעמיד בסכנה חיים של אזרחים במדינת ישראל, ייתן על כך את הדין הפלילי ובמלוא החומרה" .

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "אנו נוקטים במדיניות של אפס סובלנות כלפי מפעלים וחברות שפועלים בצורה המעמידה בסיכון את בריאות תושבי ישראל והסביבה. בתיק כאו"ל אנחנו מקבעים את המשוואה שחקירה פלילית משמעה אחריות פלילית של בעלי תפקידים, והדבר יכול להיות מתורגם לאישום אישי. פעולות הפיקוח והאכיפה של המשרד עלו בעשרות אחוזים, והמשרד ימשיך להגביר אותן אל מול גורמי הפליטה בחיפה ובישראל כולה, למען בריאות התושבים"