הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצעת חוק: שר האוצר לא יוכל להחליט על ייבוא מזון ללא התייעצות עם ועדת הכספים


הצעת החוק שמקבלת תמיכה בקרב חברי כנסת רבים, מבקשת לחייב את שר האוצר להתייעץ עם ועדת הכספים של הכנסת לפני מתן צווי מכס ופתיחת ייבוא פטור ממכס של מוצרי מזון - בכללם ירקות ופירות. ח''כ איתן ברושי: ''לא יכול להיות שהחלטות כל-כך חשובות למשק הישראלי ולאזרחים ייקבעו רק על ידי שר האוצר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-05-2017



צילום: אורן אדלשטיין

הצעת חוק שמבקשת לחייב את שר האוצר להתייעץ עם ועדת הכספים של הכנסת לפני מתן צווים לייבוא מוצרי מזון פטורים ממכס, מתוכננת לעלות לדיון ואישור בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב 21.05.17.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההצעה זוכה לתמיכה רחבה של חברי-כנסת, ביניהם יו"ר הקואליציה דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל, יו"ר ועדת הכספים משה גפני וחברי כנסת נוספים מסיעות שונות.

החוק כיום קובע את ההליך לאישור וביטול הוראות צו, המגדילות או מטילות מס על סחורה שהייתה פטורה ממנו ללא הגבלה - כלומר שר האוצר קובע צו ורק אחר כך מביאו לאישורה של ועדת הכספים של הכנסת.

כפי שעולה גם מדבריו של שר החקלאות אורי אריאל בדיון בנושא מכסות הייבוא, במצב הקיים שר האוצר קובע לבדו בנושא מכסות הייבוא והמסים, דבר שממשיך ופוגע בחקלאות ובחקלאים.

הצעות חוק זו מציעה לשנות את ההליך המתקיים כיום, ככל שמדובר במוצרי מזון, כך שהכלל לגבי אישור צווי מכס יופנו ראשית לדיון ואישור בוועדת הכספים, ורק לאחר מכן במליאת הכנסת.

ח"כ ברושי: "לא יכול להיות שהחלטות כל-כך חשובות למשק הישראלי ולאזרחים ייקבעו רק על ידי שר האוצר. שינויי מס ומכסות משפיעים על משפחות רבות. יש לקיים עליהם דיון רציני ולאפשר לחברי הכנסת להגיב ולהציע שינויים."

במכתב שכתב ברושי לשר האוצר משה כחלון, הוא מציין כי רפורמה כה משמעותית, שעוסקת במכסים ובמחירים וכוללת פרטים רבים, צריכה להיות מובאת לפתחה של ועדת הכספים, כך שיהיו לה סמכויות אמיתיות להציע תיקונים, לאחר שהוועדה תקיים על כך דיון מקיף עם כל הגורמים הנוגעים בדבר. ''ועדת הכספים אמונה על התמונה הכוללת של מדיניות המס הראויה, והיא זו שמן הראוי גם תשקול את השיקולים של טובת הציבור בכללותו, שיקולים תקציביים, שיקולים של חלוקת נטל המס הראויה וכן שיקולים של הגנה על ייצור מקומי לעומת מדיניות היבוא הראויה'' כותב ברושי.