הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שים לב קינון ציפורים לפנייך ! נא להתנהג בהתאם


תופעת הטרדת הקינים ודוגרי המחילות התגברה בשנים האחרונות בעקבות התרחבות תחביב הצילום במצלמות הדיגיטליות. כולנו אוהבי טבע, אך יש לזכור - ההתקרבות לקינים ולציפורים עלולה להמית עליהן אסון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-05-2017



זוג שרקרקים מצויים מתנה אהבים. צילום: יורם שפירר - באדיבות רשות הטבע והגנים

בימים אלו עונת קינון הציפורים בעיצומה. בעוד העיטים הגדולים כבר הפריחו את גוזליהם, ציפורים אחרות עסוקות בלהאכיל אותם ולהצל עליהם מפני השמש, ואילו מינים אחרים עמלים קשה על חפירת מחילות, אוורור תנאי חוסר החמצן בקן (במחילה) ושמירה על הטריטוריה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אלו ללא ספק מחזות מרגשים ומרהיבים של הטבע במלוא עוצמתו, במיוחד כשמדובר בעופות המקננים בכוכים ובמחילות באתרים נגישים וקרובים לישובים ולאדם. כך גם במספר דוגרי קרקע.

יחד עם זאת, קרבת האדם הסקרן והנלהב לקינים ולציפורים עלולה להמית עליהן גם אסון: אלו עלולות להיבהל ולחשוש מקרבת האדם וכתוצאה מכך לנטוש את הקינים ובכך לחשוף את הביצים והגוזלים לחום ולקרינה ישירה, או לחילופין, דווקא לחימום הנדרש בחלק מתקופת הקינון. בכך מחזור החיים הטבעי של הטבע ישתבש והטבע וגם האדם יצאו נפסדים.

ברשות הטבע והגנים מתריעים כי תופעת הטרדת הקינים ודוגרי המחילות התגברה בשנים האחרונות בעקבות התרחבות תחביב הצילום בטבע במצלמות הדיגיטליות, הזמינות כיום כמעט אצל כל אחד, יחד עם תופעת השיתוף ברשתות החברתיות, שהתרחבה כמעט ללא גבולות. תופעת אלו מביאות לכך שסקרנים וצלמים שהם אמנם אוהבי טבע בכל מאודם, אך אינם שומרי טבע בהכשרתם, מתקרבים לקינים בתקופה זו של הקינון, כדי לתפוס כביכול 'תמונה מנצחת' שיוכלו לשתף עם חבריהם. אך בפועל התמונה היא תמונה של הפסד גדול.

ברשות הטבע והגנים מזכירים כי בישראל קיים חוק להגנת חיית-הבר האוסר על הפרעה למינים המוגנים, כאשר הוא תקף כמעט לכל הציפורים הקיימות בארצנו, וגם כאשר מדובר בפעולות לשם צילום או תיעוד.

בכל שנה מקבלת רשות הטבע והגנים לא מעט פניות ועדויות על הטרדת דוגרי מחילות (שרקרקים, כחלים, כוס חורבות) ודוגרי קרקע במקווי מים (כשחפיות ותמירונים) וגם לא מעט פגיעות מתועדות, שבגינן אף ננקטים הליכים כנגד עברייני הסביבה. יחד עם זאת כשהמקרים מגיעים לידי טיפול במסגרת החוק, זה כבר עלול להיות מאוחר מדי לקן ולציפור שנפגעה ולגוזלים שלא יראו אור. על כן, בכל הקשור לקינים וציפורים – יש להתנהג בהתאם ולהימנע מפגיעה הרסנית בטבע ובחי.