הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לוחמי מג''ב חילצו עוף דורס שנלכד בגדר


לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל ורשות הטבע והגנים חילצו הבוקר עוף דורס מסוג עקב עיטי שנתקע בתלתלית בסמוך לגדר הביטחון באיו''ש. על פי מצבו ותשישותו ניכר כי היה לכוד במשך זמן רב במקום וכי ערנותם של הלוחמים הצילה את חייו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-05-2017



העקב העיטי לאחר החילוץ, צילום: דוברות המשטרה

במסגרת סיור שגרתי של לוחמי מג"ב הבוקר (ד') בגזרת איו"ש, הבחינו הלוחמים בעוף דורס מסוג עקב עיטי שהסתבך ונתקע בתלתלית הסמוכה לגדר ביטחון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הלוחמים שהבחינו בעוף הפצוע הזעיקו את חוקר העופות הדורסים גלעד פרידמן ואת אנשי רשות הטבע והגנים שהגיעו למקום, ויחד הם חילצו אותו מהגדר.

עם סיום החילוץ, הועבר העקב בן 4 וחצי חודשים כשהוא במצב בריאותי קשה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים לחיות-בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת גן. על פי מצבו ותשישותו ניכר כי היה תפוס בתלתלית במשך זמן רב וכי עירנותם של הלוחמים הצילה את חייו.

העקב העיטי הוא דורס יום גדול ממשפחת הניציים Accipitridae בסדרת דורסי היום Accipitriformes המקנן במצוקים ובעצים. מין זה נוהג לעקוב אחר טרפו בזמן שהוא דואה באוויר ומכאן שמו - "עקב". ראשו הגדול והחזק, צווארו הקצר, כנפיו הארוכות ומעופו הכבד מזכירים מעוף של עיט כבד. זו הסיבה שהוא נקרא עקב עיטי.


חילוץ העקב העיטי, צילום: דוברות המשטרה

לאחרונה חודש זו השנה השניה פרויקט המתעד 24 שעות ביממה את עולמו החבוי והמרתק של העקב העיטי המקנן בישראל - משלב מלאכת החיזור דרך הטלת הביצים והדגירה ואת בקיעתם הגוזלים מהביצים ומעופם הראשון. הפרויקט הוא בשיתוף רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן דוכיפת, צה"ל (צבא הגנה לטבע) והחוקר גלעד פרידמן.

שיתוף הפעולה עם לוחמי משמר הגבול מצטרף לשיתוף פעולה רחב היקף של רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע עם צה"ל ומשטרת ישראל במסגרת מיזם צבא הגנה לטבע. במסגרת פרויקט זה מתחברים המפקדים והחיילים לערכי הטבע והחשיבות בשמירת הטבע ובמקביל נרתמים למענו מסביב לשעון ובכל הארץ, גם במקומות שהם פחות נגישים לאזרח הרגיל ודווקא בהם, היכן שחיות הבר מרבות לשוטט ולעוף, מעורבות מג"ב וצה"ל היא קריטית אף יותר.

במשמר הגבול מדגישים את החשיבות בהצלת בעלי חיים כפי שמקפידים על חיי אדם וביטחון הציבור. ''ישנו שיתוף פעולה מעולה עם רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, במסגרתו פועלים הגופים יחד למען בעלי החיים ברחבי הארץ. אלפי הלוחמים הפרוסים ברחבי הארץ בדגש בגזרות החקלאיות, יחד עם פקחי הרשות ואנשי החברה להגנת הטבע הם מכפיל כוח ענק למען בעלי החיים בישראל'' אומרים במג''ב.