הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סכנת קריסה: טיפול יערני ייחודי ביער חולדה


קרן קימת לישראל תכרות כ-90 עצים ביער חולדה, אשר זוהו על ידי מומחים כבעלי סיכון או פוטנציאל לקריסה פתאומית. מאז שנת 1902 ניטעו ביער כעשרת אלפים עצים. חלק מעצי האורן הוותיקים כבר החלו להישבר ולקרוס. כמו כן, היער כולו יעבור טיפול מקיף בדגש על בטיחות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-05-2017



יער חולדה, צילום: באדיבות: ארכיון הצילומים של קרן קיימת לישראל

קרן קימת לישראל הודיעה כי תבצע כריתה של  כ-90 עצים ביער חולדה באזור השפלה, אשר זוהו על ידי מומחי קק"ל כבעלי סיכון ו/או פוטנציאל לקריסה פתאומית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יער חולדה הינו היער הראשון של קרן קימת לישראל. בשנת 1902 קק"ל רכשה את קרקעות חולדה ושתלה עצי זית ועצי יער מגוונים, תוך התמודדות עם התנכלויות חוזרות ונשנות ליער ולהתיישבות. היער ניטע מספר פעמים כתוצאה מהשחתות שנגרמו בידי גורמים עוינים.

הייעור החל להתייצב בחולדה בשלהי המנדט הבריטי והיום ניתן לראות ביער עצי ענק המפארים אותו. כעשרת אלפים עצים ניטעו ביער במהלך השנים, מתוכם כ-130 אורנים וותיקים בני 80 בערך.

כיום גילם של העצים בחולדה נושק ל-100 שנים ואף למעלה מכך, כאשר בהתאם לספרות המדעית חיי אורן ירושלמי הם בין 80 ל-100 שנים.

בשנים האחרונות החלו להישבר עצי האורן הוותיקים כתוצאה מזקנה וממבנה בעייתי אשר רוחות הובילו לקריסתם ולשבירתם.

מלבד 90 העצים שקק'ל תכרות, 40 עצים נוספים יעבור טיפול גיזום מיוחד המאפשר זרימה של אוויר והמשך יציבות העץ. כמו כן, היער כולו יעבור טיפול מקיף של כלל העצים בהדגש על בטיחות.