הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הלך לעולמו פרופ' אמוץ זהבי ממייסדי החברה להגנת הטבע


פרופ' זָהַבי בן 89 במותו, אבי תיאורית ההכבדה, היה ממייסדי החברה להגנת הטבע יחד עם פרופ' עזריה אלון. הוא ניהל את בית-ספר שדה חצבה, שימש כפרופסור באוניברסיטת ת''א וקיבל פרס מפעל חיים על תרומתו לאיכות הסביבה. חלק נכבד מעבודתו הוקדשה לציפורי הזנבנים שבחצבה. ''איש טבע, מדען, חלוץ, שהיטיב לשלב בין מחקר פורץ דרך, לבין עשייה משמעותית לשמירת הטבע בישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-05-2017



פרופ' אמוץ זהבי עם הזנבנים בערבה, צילום: יוסי לשם - באדיבות החברה להגנת הטבע

פרופ' אמוץ זָהַבי, חוקר ואיש טבע, הלך אתמול (שישי) לעולמו, והוא בן 89. פרופ' זהבי היה זואולוג וביולוג אבולוציוני ישראלי באוניברסיטת תל אביב, וממיסדיה של החברה להגנת הטבע. הלווייתו תתקיים ביום שני, בשעה 17:00, בחצבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

פרופ' זהבי ידוע בעיקר הודות לתיאוריה של עקרון ההכבדה בטבע, אותה פרסם בשנת 1975, בעקבות מחקר על ציפורי הזנבנים, אשר מסבירה את ההתפתחות של מאפיינים, התנהגויות או מבנים, שנראה כי הם מסכנים את הפרט. לדוגמה, הטווס המטפח זנב צבעוני, שעלול להקשות עליו להסתתר מפני חיות טרף. התיאוריה של זהבי טוענת, שמאפיינים אלו התפתחו על ידי ברירה מינית, כאיתות לבנות המין המחוזר. ההתבלטות בשעת סכנה, הנובעת מהתכונה "המכבידה", מהווה סימן שהפרט בטוח בעצמו. באופן פרדוקסלי, הביטחון העצמי המשודר על ידי מאפיינים אלה, מרתיע תוקפים פוטנציאליים, ומגדיל את סיכויי ההישרדות של הפרט.


בייבוש החולה, צילום: עמיקם שוב

בשנת 1953, אמוץ זהבי יחד עם עזריה אלון שהלך לעולמו בשנת 2014, יזמו והקימו את החברה להגנת הטבע , מתוך מחשבה כי יש להקים חברה ציבורית, בעלת תשתית רחבה, שתרכז את הפעילויות השונות בתחום שמירת הטבע. זהבי עמד בראש החברה להגנת הטבע בשנותיה הראשונות ושימש במשך שנים ארוכות כמזכיר הארגון. בשנות ה-60 דחף להקמתו של מרכז למחקר מדעי בנושא שמירת טבע. הוא קיבל תמיכה לכך מהיינריך מנדלסון, שהיה דיקן הפקולטה למדעי החיים, וב-1965 הוקם "המכון לחקר שמירת הטבע" (INCR), אשר זהבי כיהן בראשו עד שנת 1984.

בשנת 1980, כשהחברה להגנת הטבע זכתה בפרס ישראל על תרומה מיוחדת לטובת המדינה והחברה, צוינו במיוחד שניים ממייסדיה - אמוץ זהבי ועזריה אלון.

באוגוסט 2008 קיבל זהבי, במסגרת חגיגות שנת ה-60 למדינת ישראל, פרס מפעל חיים, על תרומתו לאיכות הסביבה, מטעם המשרד להגנת הסביבה.

לאחר פרישתו לגמלאות, כיהן זהבי כפרופסור אמריטוס של המחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב וניהל את בית-ספר שדה חצבה של החברה להגנת הטבע. בשנים האחרונות חילק זהבי את זמנו, בין מחקר בבית ספר שדה חצבה, שהתמקד בציפורי הזנבנים, לבין שהייה בביתו שבתל אביב.  היה נשוי לביולוגית אבישג זהבי, שעמה כתב על תאוריית ההכבדה.


פרופ' אמוץ זהבי מדריך בבית-ספר שדה בחצבה, צילום: יוסי לשם - באדיבות החברה להגנת הטבע

מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן: "זהו יום אבל לחברה להגנת הטבע, ולטבע ולסביבה בישראל. אמוץ היה ממעצבי דרכה של החברה להגנת הטבע ומעמודי התווך שלה במשך שנים רבות. איש טבע, מדען, חלוץ, שהיטיב לשלב בין מחקר פורץ דרך, לבין עשייה סביבתית משמעותית לשמירת הטבע בישראל".


פרופ' אמוץ זהבי עם אשתו ושתי בנותיהן, צילום: אוניברסיטת תל-אביב