הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ביכורי הביכורים: הדובדבנים בגליל ובגולן הקדימו את זמנם


שני זני הדובדבן החדשים 'מיני רויאל' ו'רויאל דון' שאוקלמו בישראל רק לפני שנתיים, הגיעו לראשונה השנה לשווקים, והם מקדימים את זני הדובדבן המוכרים - זאת הודות למחקר שנעשה במו''פ צפון והחברה לפיתוח הגליל. השנה יבול הדובדבנים צפוי לגדול ב-10% ויגיע ל-2,200 טון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-05-2017



דובדבנים במטעי הצפון, צילום: החברה לפיתוח הגליל

זמן הדובדבן.. במסגרת מחקרים יישומיים המתקיימים במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון והחברה לפיתוח הגליל, בעקבות השינויים בעולם החקלאות, החל לאחרונה מחקר להקדמת עונת הדובדבנים במטעי הגליל והגולן, אשר ייתן יתרון כלכלי ושיווקי לחקלאים הישראלים מול מתחריהם בשוק האירופי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

את המחקר מוביל ד"ר עומר קראין בשיתוף מטע רמת מגשימים בדרום הגולן. בשלב זה, בשנתו הראשונה של הניסוי, הצליח צוות המחקר להקדים את עונת הדובדבן בשבועיים וחצי, עוד לפני יום העצמאות.

מדובר בבשורה של ממש, אך החוקרים במו"פ צפון אינם מתכוונים לעצור כאן, ומקווים להקדים את עונת הדובדבנים בפרק זמן גדול עוד יותר. גידול הדובדבנים המבכירים, מתבצע במטע המשתרע על שטח של חצי דונם ברמת מגשימים שבגולן, כשהזנים אותם מגדלים לצורך המחקר והניסוי, הינם דובדבני 'רויאל דון' ו'מיני רויאל'.

אלקנה בן ישר, מנהל מו"פ צפון, אומר כי תוצאות המחקר עד כה מצוינות, ומתאפשרות הודות לשילוב מוצלח בין תנאי מזג האוויר במושב רמת מגשימים בפרט ובגולן בכלל, יחד עם כלל הטיפולים הניסיוניים החדשים, המוכיחים את עצמם עד כה. הדובדבנים בניסוי זה גדלים על גבי מצעי קרקע איכותיים של חברת 'טוף מרום גולן' ממחצבת תל פארס, המותאמים לגידול ספציפי זה.

הדובדבן הינו ממשפחת הנשירים, דורש שני עצים לפחות להפריה, זקוק לאקלים קר ומנות קור הנעות סביב 1,000 שעות. גם פריחת הדובדבן מושפעת מהאבקה של דבורים, בלעדיה פריחתו לא תתאפשר.

עליה של 10% ביבול הדובדבנים בישראל

השנה צפוי יבול הדובדבן בארץ לעמוד על כ-2,200 טון - עליה של כ-10% ביחס לשנה שעברה. שני זני הדובדבן "מיני רויאל" ו"רויאל דון" שאוקלמו בישראל על ידי מו"פ צפון והחברה לפיתוח הגליל, הגיעו השנה לשווקים ברחבי הארץ ואפשרו את פתיחת העונה מוקדם מהרגיל.

בגליל ובגולן נטועים כ-3,000 דונם של מטעי דובדבן המניבים כ-90% מהדובדבנים בשוק, והיתר מאזור הרי ירושלים, רובם מהזנים ה"מסורתיים" שמגדלים בארץ בעשורים האחרונים (בורלא, רנייר, בינג וכד'). 

אלקנה בן ישר מנהל מו"פ צפון:  "יתרונם העיקרי של זני הדובדבן החדשים מעבר להופעה מוקדמת המאריכה את עונת הדובדבנים ומעניקה יתרון גדול לחקלאים והמשווקים, הינו בהופעה חיצונית מרשימה של גודל, פציחות, מתיקות , מוצקות וחיי מדף ארוכים. מאחר ולחקלאי חשובה גם רמת היבול המושגת, פרמטר זה נבחן על ידינו. מו"פ צפון עוסק בשיפור זני הדובדבן הגדלים כיום במטעים, השפעה על גודל ואיכות פרי על ידי איזון רמת היבול במטע וכן שמירה על איכויות פרי לאורך העונה ולאחר אחסון''.


דובדבנים במטעי הצפון, צילום: החברה לפיתוח הגליל

''בנוסף עוסקים גם בפרויקט של ממשק ידידותי במטע - במסגרתו מפתחים במו"פ צפון שיטות להפחתת השימוש בחומרי הדברה במטעים" אומר בן ישר. ''במהלך 9 השנים האחרונות זנים רבים ומיוחדים של דובדבנים, נכנסו לתהליך אינטרודוקציה (יבוא). זנים מקליפורניה  -מתאימים לאזורי הגידול הנמוכים והחמים יותר בארץ, וזנים מאזור סמרלאנד בקנדה המתאימים לאזורים היותר קרים . הזנים עוברים מבחני אקלום על ידי חוקרי מו"פ צפון בחוות המחקר בגליל ובגולן, במספר פרמטרים למשך שלוש שנים , לאחר מכן מועברים לנטיעה מסחרית לחקלאים מגדלי הדובדבן''.

השם הכולל "דובדבנים" נועד למינים שונים של פירות ממשפחת הוורדיים. ביפן נפוץ הדובדבן לא רק כעץ פרי אלא כסמל לאומי שסביבו נחגג פסטיבל פריחת הדובדבן המסמל התחלה חדשה, פוריות ושמחת חיים. פרי הדובדבן התאקלם בארץ בסוף שנות ה-30 והוא צלח רק באזורים גבוהים מ - 600 מטר מעל פני הים. השנה כאמור, צפוי יבול הדובדבנים לגדול בעשרה אחוזים, זאת הודות להתרחבות השוק והתאמת מצעי הגידול לצרכי הפרי כחלק ממחקרים המתבצעים בחברת 'טוף מרום גולן'.

קטיף הדובדבן מתחיל בתחילת חודש מאי ומסתיים בסוף יוני. את הזן המקדים המסורתי 'בורלא' מחליפים אט אט ה'מיני רויאל' ו- 'רויאל דון' שנכנסו השנה לראשונה לשוק. בהמשך יגיע זן הבינג, שצבעו אדום-צהוב, פירותיו גדולים יחסית וטעמו מתוק. זנים נוספים יופיעו בסוף מאי ועד אמצע יולי. פילוח השוק בשנה שעברה בחלוקה לזנים היה: בורלא-23%, צ'ינוק-5%, רנייר-25%, בינג-21%, ואן-1%, סטלה-4%, הידל פינדל-7%, סאם-1%, אחרים-5%, כשהשנה הזנים החדשים צפויים לתפוס כ -12 אחוזים מהשוק.

הדובדבנים מכילים כמות גדולה של ויטמין C וביופלבונואידים (חומרי צבע הפרי), שמגבירים את ספיגת הוויטמין ונושאים את נוגדי החמצון שבו עד לכלי הדם הזעירים ביותר בגוף. בצריכת דובדבנים יש פוטנציאל להפחתת מחלות לב או מחלות כרוניות אחרות, כמו דלקת פרקים. החומרים הכימיים המעניקים לדובדבן את צבעו האדום מסוגלים להקל על כאבים ופועלים כמו תרופות משככי כאבים, ואנטי דלקתיים. ברפואה האלטרנטיבית והסינית ממליצים לצרוך דובדבנים לחיזוק מערכת החיסון והראייה, לסובלים מדלקות חוזרות ונשנות בדרכי הנשימה וכנגד צבירת נוזלים בגוף.