הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחזה מרהיב בשמי אילת: עשרות אלפי נצים מעל העיר


כ-40 אלף 'נצים קצרי אצבעות', כשני שליש מהאוכלוסייה העולמית של העוף הדורס, חלפו בשמי העיר הידועה כמקום בו חולפים הכי הרבה עופות דורסים בעולם. לקראת ערב נחתו הנצים בפארק הצפרות ובמטעי התמרים של הערבה הדרומית. נועם וייס מהחברה להגנת הטבע: ''אחד משבועות הצפרות היפים ביותר של אילת''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-05-2017



נץ קצר אצבעות, צילום: נועם וייס - החברה להגנת הטבע

מחזה מרהיב ויוצא דופן נגלה בימים האחרונים בשמי אילת: כ-40 אלף נצים קצרי אצבעות, כשני שליש מהאוכלוסייה העולמית שלהם, חלפו מעל העיר ונחתו בפארק הצפרות ובמטעי התמרים של הערבה הדרומית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נועם וייס, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע ומנהל פארק הצפרות באילת, מטעם החברה להגנת הטבע: "השבוע אילת ראתה את אחד משבועות הצפרות היפים ביותר שלה. כ-40,000 נצים קצרי אצבעות חלפו מעליה בתוך 36 שעות. כבר בשעות הבוקר המוקדמות של יום שישי, החלו נצים לחלוף בגובה נמוך מעל הקרקע, בקבוצות של אלפים. עם התחממות היום, מעברם תפס גובה ונראה כמו תנועה מהירה של זבובים, גבוה בשמיים, כך שרק צפרים מיומנים יכלו להבחין בהם. לקראת ערב, נחתו בפארק הצפרות באילת ובמטעי התמרים בערבה הדרומית, עוד קבוצות של אלפי נצים והפכו את המטעים, השוממים בדרך כלל, להמולה".


הנצים בשמי אילת. צילום: טים ג'ונס - באדיבות החברה להגנת הטבע

''הנץ קצר האצבעות, היא ציפור שידוע עליה מעט מאוד'' מסבירים בחברה להגנת הטבע. ''בגלל אזורי התפוצה ובתי הגידול המרוחקים שלה, ביערות נידחים בהרי הבלקן, ברוסיה ובתורכיה, לא באמת יודעים כמה מהם מקננים והיכן ומה יכול לאיים עליהם. ההערכה הרווחת בקרב אנשי שמירת הטבע באירופה, היא כי אוכלוסיית הנץ נמצאת בירידה, שנובעת מפגיעה בבתי הגידול שלו, מציד ומתחרות עם הנץ הגדול, שדווקא מרחיב את תפוצתו, על חשבון הנץ קצר האצבעות. הנץ לא הוכרז כבסכנת הכחדה, רק משום חוסר מידע מספק עליהם''.

ההערכה המוסמכת ביותר למצב וגודל אוכלוסייתו העולמית של הנץ, מגיעה מסקרי הנדידה שעורכת החברה להגנת הטבע, שגילו שכ - 60,000 נצים חולפים מעל ישראל. אלו הם, כנראה, כלל האוכלוסייה העולמית של מין זה. לכן, הנצים שחלפו בימים האחרונים באילת, מהווים, כנראה, כשני שליש מהאוכלוסייה העולמית שלהם והם צפויים להמשיך ולעבור בשבוע הקרוב.

וייס מוסיף: "מרכז הצפרות אילת והחברה להגנת הטבע, סופרים מזה 3 שנים את העופות הדורסים החולפים בשמי העיר אילת. אילת ידועה כמקום בו חולפים הכי הרבה עופות דורסים בעולם (כ-2 עד 3 מיליון, בכל אביב), אחרי וורה קרוז, שבמקסיקו. סקר זה מאפשר לנו לעקוב על גודל האוכלוסיות ועל השינויים באוכלוסיות העולמיות של כמה מיני עופות דורסים, בעזרת צוות מצומצם יחסית של מתנדבים".