הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל הצטרפה לאמנה לפיתוח בר-קיימא של ענף החלב


הצטרפותה של מועצת החלב הישראלית למדינות החתומות על האמנה תאפשר לה לקחת חלק בשיתופי פעולה עם גורמי מקצוע מקבילים בעולם לפיתוח מדיניות ברת קיימא בענף החלב. נשיאת ארגון החלב העולמי: ''המודעות הישראלית לנושא היא בין הגבוהות בעולם ותרומתה לפעילות הארגון תהיה בעלת משמעות רבה מאוד''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-04-2017



מימין - מיכל קראוס, ג'ודית בריאנס וד"ר יניב לבון, צילום: ליאת מנדל

מדינת ישראל חתמה ביום שלישי השבוע על הצהרת רוטרדם - האמנה לפיתוח בר-קיימא של ענף החלב – ובכך הצטרפה ל- 193 המדינות החברות באו"ם, שאימצו פה-אחד סדרה של מטרות פיתוח, שמטרתן לדרבן ולהנחות את מאמצי העולם לביעור עוני, מיגור רעב וביחס לשינויי האקלים עד שנת 2030.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על האמנה חתמו מיכל קראוס, מנכ"לית מועצת החלב, וג'ודית בריאנס נשיאת ארגון החלב העולמי (International Dairy Federation) במעמד יו"ר הועדה הכלכלית של ארגון החלב העולמי (IDF) וחברי הועדה. ישראל היא המדינה השנייה בעולם, לאחר סין, שחותמת על אמנה זו.

ג'ודית בריאנס, נשיאת ארגון החלב העולמי: "זהו ביקורי הראשון בישראל, המדינה השנייה שמצטרפת לחתימה על הצהרת רוטרדם ואני גאה להיות כאן. המדינות החתומות על האמנה מתחייבות, בין היתר, לנקוט גישה משולבת כדי לקדם את הקיימות של מערכות החלב, ויחד לקחת בחשבון היבטים חברתיים, כלכליים, בריאותיים וסביבתיים, מתוך הכרה בחשיבות החלב כגורם בעל תפקיד חיוני להשגת מטרות הפיתוח בנות-הקיימא (Sustainable Development Goals) של האו"ם. המודעות הישראלית לנושא הקיימות ואיכות הסביבה היא בין הגבוהות בעולם ותרומתה לפעילות הארגון תהיה בעלת משמעות רבה מאוד".

מיכל קראוס, מנכ"לית מועצת החלב: "אנחנו שמחים לחתום היום על האמנה, אשר מציבה אותנו בשורה הראשונה בעולם, בנושא הקיימות. האמנה עוסקת במטרות האו"ם לשנים הקרובות וביניהן מניעת עוני בעולם, שמירה על קיימות ועל רווחת בעלי החיים, דאגה לפרנסת נשים, יצירת מקורות מזון תוך התחשבות בסביבה ובצרכיה ועוד. אין לי ספק כי ענף החלב הישראלי, שהוא מהמתקדמים בעולם, יכול להוות גורם חשוב ובעל השפעה בקידום מטרות אלה".

אמנת רוטרדם נכתבה לראשונה במסגרת וועידת החלב העולמית השנתית של ה- IDF באוקטובר 2016. על האמנה חתמו ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) וארגון החלב העולמי (IDF) . הצטרפותה של מועצת החלב הישראלית למדינות החתומות על האמנה תאפשר לה לקחת חלק בשיתופי פעולה עם גורמי מקצוע מקבילים בעולם לפיתוח מדיניות ברת קיימא ועידוד בנייה, יישום והפצת כלים והנחיות כדי להקל על זיהוי ואימוץ של שיטות בנות-קיימא בענף החלב.

חלב ומוצרי חלב הם מזונות עם צפיפות תזונתית גבוהה, המספקים אנרגיה וכמויות משמעותיות של חלבון ויסודות קורט (micronutrients), החיוניים לצמצום רעב ותת-תזונה, במיוחד בקרב האוכלוסייה הפגיעה ביותר (למשל, נשים הרות וילדים). ברמה העולמית, חלב תורם בממוצע 134 קלוריות/נפש ליום, 8.3 גרם של חלבון/נפש ליום ו-7.6 גרם שומן/נפש, או 5%, 10% ו-9% לאספקה העולמית של אנרגיה, חלבון ושומן בהתאמה. הוא הספק החמישי בגודלו של אנרגיה והספק השלישי בגודלו של חלבון ושומן לבני האדם.

כיום מהווים החלב ומוצרי החלב כ-14% מהסחר החקלאי העולמי וייצור החלב העולמי צפוי לגדול ב-177 מיליון טון עד שנת 2025, עם קצב גידול ממוצע של 1.8% לשנה ב-10 השנים הבאות.

יחד עם זאת, מדגישים בארגון החלב העולמי, הזיקות בין תעשיית החלב, בני האדם וכדור הארץ הן מורכבות ורבות ממדים ולפיכך נדרשות פעולה משותפת באמצעות תהליכים המערבים בעלי עניין רבים וגישות משולבות לצורך ניסוח ויישום השקעות וקווי מדיניות בני-קיימא.