הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בפעם השניה בישראל: הציפור הנדירה 'חרטומנית ארוכת מקור' נצפתה באילת


החרטומנית המקננת בצפון אמריקה ובמזרח רוסיה נצפתה כאן בעבר רק פעם אחת לפני 33 שנים, והופעתה בישראל היא לא פחות ממדהימה. יהונתן מירב מהחברה להגנת הטבע: ''היא כנראה התבלבלה בדרך. צפרים מכל הארץ הגיעו באמצע הלילה לאילת, כדי לחזות בה עם הזריחה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-04-2017



החרטומנית בבריכות המלח באילת, צילום: יהונתן מירב - החברה להגנת הטבע

ביום ראשון השבוע, נצפתה ותועדה בבריכות המלח באילת, ציפור נדירה ביותר מסוג 'חרטומנית ארוכת מקור', שזו לה הפעם השנייה בלבד בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

החרטומנית, או בשמה השני, דוביצ'ר ארוך מקור, הוא חופמאי בינוני בגודלו, המקנן בטונדרה הצפון אמריקאית ובמזרח רוסיה והופעתו בישראל היא לא פחות ממדהימה. זו בסך הכל התצפית השנייה אי פעם במין זה בישראל, הפעם הקודמת בו נצפה הייתה לפני 33 שנה, אי שם ביולי 1984, אז נצפה בגוש דן'.


החרטומנית בבריכות המלח באילת, צילום: יהונתן מירב - החברה להגנת הטבע

יהונתן מירב, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע מספר כי הציפור נצפתה על ידי קבוצת צפרים מפינלנד המבקרים בישראל. "התצפית עוררה עניין רב בקהילת הצפרות בישראל וצפרים וצלמי טבע רבים יצאו מכל חלקי הארץ, באמצע הלילה, על מנת להיות באילת עם הזריחה ולצפות באורח הנדיר. לשמחת ורווחת כולם, נמצא הדוביצ'ר במהירות ונצפה וצולם על ידי רבים. החופמאי הנדיר מתהדר בלבוש קיץ מלא, כלומר בניצוי היפה ביותר בשנה והוא מוכן ומזומן לקראת עונת הקינון".


החרטומנית, צילום: יהונתן מירב - החברה להגנת הטבע

"הדוביצ'ר נמצא בבריכות המלח, צפונית לאילת, כשהוא באמצע מסע נדידה בחזרה לאזור בו הוא מקנן'' מסביר יהונתן מירב. ''הוא יבלה בבריכות המלח מספר ימים, בהם יתחזק ויאגור שומן ואז יצא צפונה וינדוד בתעופה ישירה עד לסיביר, שם יקנן בעוד כחודש. הוא ככל הנראה מתישהו התבלבל בדרכו, ובמקום לנדוד לאזורי החריפה בדרום ומרכז אמריקה, הוא תפס כיוון אחר וכנראה חבר לחופמאים ממין אחר ונדד איתם לחרוף באפריקה. חופמאים הם מעופפים חזקים ושיאני בעולם בנדידה למרחקים ארוכים וכשאר בני משפחתו הוא מסוגל לעוף מאות ואלפי קילומטרים בלי עצירה ולחצות מדבריות וימים''.